Hej
Har några intressanta frågor om hur jag kan utföra golvet.golvet ska bli så lågt som möjligt.
Jag har bärlagret med cc 600 på några ställen smalare. Bärlagret är 2.5 x 9 tum och en längd på ca 5m varav badrum tar upp ca 2m från yttervägg och innåt.

Fråga 1: kan jag sätta 22mm golvspån på reglar mellan bärlagret så att spånskivan hamnar i samma höjd som bärlagret? vad blir i så fall bäst reglar på sidan av befintliga reglar eller kortlingar mellan?

Fråga 2: ovanpå detta kommer sedan 16mm golvvärme slang och sedan flytspackel. Hittar ingenstans på maxits (har bra pris på maxits produkter) eller uponors hemsida om hur tjockt jag måste flyta över slangen? för rätt bärighet och värmeförmåga. Kommer flyta med fiberarmerat spackel för värmgolv.

Försökte med samma frågor i badrums delen men där ville ingen svara. :(
Hoppas någon har bra svar..

MVH
Patrik
 
Jag skulle ha valt denna lösning:
22x95 glespanel, värmefördelningsplåtar och 20 mm golvvärmeslang, 2 varv med golvgips där lager ett skruvas och lager två limmas, i duschutrymmet lägger du ett varv gips och spacklar ner fallet mot golvbrunnen.

Denna lösning bygger lite mer på höjden, men om badrumsgolvet är ett par cm höre än angränsande rum är inte till någon större nackdel tycker jag.
 
Du kanske skulle ha läst faq'n i badrumstråden först så hade du fått svar där. Gips i golvet som underlag för tätskikt är inte ok om du vill ha klinkers.

Att sätta golvspån mellan reglarna låter otroligt märkligt. Du kommer få en miljon skarvar samt rörelse mellan bjälklaget och spånet. Jag kan inte svara på "svajigheten" i ditt bjälklag med det låter lite i svajigaste laget med 5m utan upplägg!? Jon_h, moderator för badrumstråden har koll på den delen, PM'a honom vet ja'!

Det finns också 12mm slang som bygger lite mindre. På 12mm slangen ska 15mm inkl klinker läggas för värmespridningens skull, alltså 27mm totalt utan fall. Glöm inte armeringsjärnet oavsett om du har fiberförstärkt spackel eller inte...
 
Tack för svaren Abbe.
Gips blir inte aktuellt det är jag fult medveten om.

Mitt gammla golv från 1964 var byggt precis så men då var det plank mellan bjälklaget och betong ovan på, det golvet var inte svajigt. 5 meter är inte helt rätt halva badrummet har bara 180 men jag skrev det värsta senariot. Det ska självklart vara 12 mm slang skrev fel där för uponor produkter kommer jag köra med.

Men oavsett hur jag gör med spånet så ska det räcka alltså räcka med 27 mm spackel utan fall plus armering.

Jag har ställt samma fråga där men ingen svarade. Me jag ska ta och PM:a jon_h och se vad han säger om han inte hinner svar här..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.