Jag tänkte låta elsnubben dra högtalarkabel till köket. I det köket blir det nog smidigast att bygga in högtalarna i taket (takpanel i trä). Frågan är vilka högtalare som skulle passa där. Behöver ingen super effekt men hyffsad ljud för att lyssna på radio. På HiFi klubben finns platta högtalare med ett "målningsbart" galler. Har inte lyssnat på dessa och tycker att dom är lite dyra för köket. Någon som har erfarenheter och tips?

En annan fråga...högtalare i bastun...är det helt galet...finns det några som klarar den miljön?

/D
 
I själva bastun skulle jag nog inte sätta högtalare - tänk på hur fuktigt och varmt det blir. Däremot i rummet utanför (dusch/relax) finns det ju marinhögtalare från Biltema. Om du går till en bilstereosäljare så har de säkert fler märken. Annars har som sagt Canton vattentåliga högtalare. Canton gör ju riktigt bra högtalare dessutom.

De flesta högtalare har ju en kon som är byggd av ett pappersliknande material. Det tål inte fukt, men marina högtalare är belagda med ett fuktskyddande material, så därför ska man inte sätta in vanliga högtalare. De håller inte länge i en sådan utsatt miljö.
 
Hej,

Jag skulle ha monterat skapliga bilstereohögtalare i köket (kanske infällda i taket) kopplade till en vanlig bilstereo.
Behöver inte bli allt för dyrt och en bilstereo kan man lätt gömma i ett köksskåp.

/Andreas
 
....och då antar jag att du köper en nätaggregat för din 12-volts-bilstereo, eller kör du med bilbatteri som strömförsörjning?! ;)
 
bang Olofsen har riktigt läckra system men dom kostar en hel del. Mycket sköna finesser. Man kan flytta med sig ljudet i huset, fjärrkontrollen är en trådlös telefon.

Think outside the box http://www.bang-olufsen.com/sw166.asp
 
RobbanB skrev:
....och då antar jag att du köper en nätaggregat för din 12-volts-bilstereo, eller kör du med bilbatteri som strömförsörjning?!  ;)
Det blir nog bäst med ett nätagg istället för bilbatteri ::)

Det skulle se ut att ha ett bilbatteri i köksskåpet....
 
Det måste ju vara bättre med en separat transistorradio i köket. Dels för den nostalgiska känslan och för att man slipper kabeldragning, men också för att berika den kulturella mångfalden i sitt hem.
Ponera följande scenario: Du kommer ner från sovrummet vid elva tiden efter en tung whiskykväll med grannen. Ur Fias rum strömmar ljudet av en taktfast rap. Ur Pelles rum hörs reggaemusik med en aktningsvärd bas, golvet formligen gungar i västindiska takter. Från Lottas rum hörs vrålande elgitarrer från ett Thin Lizzy-album du hade hoppats var glömt av omvärlden. Din fru håller på att städa, hon har därför dragit på "De tre tenorerna" ordentligt i vardagsrummet, dels för att det är så fint, och dels för att överrösta musiken från barnens rum.
Rätta mig om jag har fel, men vore det inte fantastiskt nu att få relaxa till Vikingarna på transistorn medan man äter frukost?
 
KarlXII skrev:
Det måste ju vara bättre med en separat transistorradio i köket.
Jag har ett mycket bättre scenario på lut:

"Åh, stackars älskling. Har du ont i huvudet? Här kommer jag med frukost på sängen och ett par huvudvärkstabletter. Ungarna har jag skickat iväg till deras kompisar och jag ska alldeles strax gå ut i trädgården och plocka ogräs."
 
Transistorradio?? Lever vi inte på 2000 - talet? ;D
 
Andreas_Hallberg skrev:
Transistorradio?? Lever vi inte på 2000 - talet? ;D
Stämmer bra att årtalet är 2000+, kristallradiomotagarna anses helt omoderna nuförtiden. :D
 
Högtalare som pallar bastu är garanterat Sonance Symphony Extreme serien. Skall bastun däremot stå och gå 10-15 timmar om dagen så rekomenderar jag att du monterar Sonance Mariner under sittplatserna för längst livslängd.
För enkelt bakgrundskval i köket rekomenderar jag Sonance S621TR-S622TR, CR101 eller Canton InCeiling 500-650.
 
Fasting65 skrev:
I själva bastun skulle jag nog inte sätta högtalare - tänk på hur fuktigt och varmt det blir. Däremot i rummet utanför (dusch/relax) finns det ju marinhögtalare från Biltema. Om du går till en bilstereosäljare så har de säkert fler märken. Annars har som sagt Canton vattentåliga högtalare. Canton gör ju riktigt bra högtalare dessutom.

De flesta högtalare har ju en kon som är byggd av ett pappersliknande material. Det tål inte fukt, men marina högtalare är belagda med ett fuktskyddande material, så därför ska man inte sätta in vanliga högtalare. De håller inte länge i en sådan utsatt miljö.
BOSE har högtalare för bastu. Har för mig att de tål upp till +65 gr. Detta gör då att man sätter dem under laven och inte uppe i taket där det gärna blir varmare.

Kan även tänka mig att bilhögtalare kan funka. De är gjorda för att tåla fukt hyggligt då det blir mycket fukt i bilar. Även värme borde de klara ganska bra. Tänk dig att en bil står i solen en eftermiddag... Undrar vad man är uppe i för temp i bilen då?!?

/Johan
 
Sonance Extreme serien klarar ca -30 - +104 gr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.