Var brukar uttaget för en inbyggnads ugn sitta? I skåpet brevid eller i samma skåp? Om svaret är i samma skåp så gissar jag att uttaget ska sitta i nedre kanten på skåpet? Vart har du kopplat in din inbyggnads ugn?

:)
 
Min är kopplad i samma uttag som induktionshällen
 
Jag satte mitt i samma högskåp fast i "facket" över där micron sitter. De är oftast inte lika djupa.
Men om du måste sätta i samma så skulle jag oxå tippa på nerdrkanten då det oftast är där det finns utrumme för det.
 
Är det montering i högskåp vi pratar så sitter uttagen vanligen i samma högskåp. Mina elektriker tyckte inte att uttagen skulle sitta bakom ugnarna utan antingen ovan den översta ugnen eller nedan den nedersta. Och installationsanvisningarna till mina ugnar (som elektrikerna inte hade läst...) tyckte händelsevis likadant.

Som det blev, så satte de våra uttag på skåpets bakvägg nedanför den nedersta ugnen. Där behöver man nämligen bara plocka bort en låda för att komma åt om man behöver koppla ur dem.
Men placeringen kan väl bero litet på...vi hade t ex inte alternativet att sätta dem bakom mikron, för vi har inte en vanlig utan en kombi mikro/varmluft/grill som är lika djup som en vanlig ugn. Så det skulle inte ha fått plats.
 
Hemmakatten
Vill påpeka att det nte är så lyckat att ha både spis och micro på samma uttag och inte heller på samma säkring. Har man både ugn och häll eller ugn och micro på samtidigt så kan säkringen gå. De flesta har väl 10A- säkringar och det räcker inte till för att köra både ugn och micro samtidigt. Så se till att ugnen går på egen säkring, likaså micron.
 
Jag har under renoveringen kört :
Inbyggnadsugn, kyl, belysning (320watt), kaffekokare, micro, vattenkokare och div. uttag på samma 10amp säkring... har inte löst ut en enda gång trots att vi har använt köket flitigt...

Men jag skulle aldrig sätta häll och ugn på samma...
 
Inga problem om man har 3x16A...
 
Hemmakatten
Vi har en kombimicro/ugn/grill som Farzan. På en sådan kan man kombinera olika funktioner med varandra. När vi körde micro + grill samtidigt så löste 10A-säkringen ut. Elektrikern fick uppgradera till 13A för att få det att fungera.
 
Farzan skrev:
Är det montering i högskåp vi pratar så sitter uttagen vanligen i samma högskåp. Mina elektriker tyckte inte att uttagen skulle sitta bakom ugnarna utan antingen ovan den översta ugnen eller nedan den nedersta. Och installationsanvisningarna till mina ugnar (som elektrikerna inte hade läst...) tyckte händelsevis likadant.

Som det blev, så satte de våra uttag på skåpets bakvägg nedanför den nedersta ugnen. Där behöver man nämligen bara plocka bort en låda för att komma åt om man behöver koppla ur dem.
.
Bra, tack. Jag fixar uttag i skåpet brevid tror jag. Eller under. Men inte bakom. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.