Är det någon som har en hum om vad det kan kosta att installera telefon- och tvuttag på ett 2-planshus?
5 telefonuttag och 3 TV-uttag på nedre botten samt 4 telefonuttag och 4 TV-uttag på övervåningen.
 
Hemmakatten
Har ingen uppfattning om pris, men tänk till på hur många telefonuttag du egentligen behöver. Nuförtiden har man ju mest trådlösa telefoner. Vi hade planerat in många telefonuttag i vårt enplanshus, men det slutade med 3 uttag. Ett för fax, ett för modem och ett för telefon, vilket vi är helt nöjda med. Det torde bli lite billigare också med färre uttag.
 
Anledningen till att jag undrar över prisuppgift är att vi istället för vanliga tele- coh tvuttag har installerat fiber. Elfirman har inte fakturerat merkostnaden utan hela kostnaden för vad fiberinstallationen kostar.
 
PiaG skrev:
Anledningen till att jag undrar över prisuppgift är att vi istället för vanliga tele- coh tvuttag har installerat fiber. Elfirman har inte fakturerat merkostnaden utan hela kostnaden för vad fiberinstallationen kostar.
Har ni installerat ett *fibernät* för *telefoni* och *TV* *i* huset? (Dvs inte *till* huset?) Det låter mycket underligt; som i "har jag aldrig hört talas om". Att terminera fiberuttag kostar en del eftersom det tar tid och inte bara är att "snäppa ihop". Och dessutom så går det mig veterligen inte att köra TV och Tele över dessa i en installation utan dyra konverteringsgrunkor vid varje uttag. Och det finns dessutom ingen som helst anledning. Inga vinster och en massa extra kostnader.

Det är inte så att ni dragit ett vanligt cat5/6 nät (alltså datanät modell Ethernet) i huset istället och att det matas med en fiber som kommer utifrån? Det borde inte vara någon större skillnad i installationskostnad för arbete att dra cat5 mot tele (det blir lite dyrare att dra datanät, men inte mycket) materielen har de säkert ett mycket större påslag på, men de siffrorna kan jag inte för hemmabruk sas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.