Vi köpte en stor tomt (17 000 kvm) i syfte att bygga nytt hus på en del av tomten och sen stycka av 3 tomter att sälja. Dettta var i dec 07 och jag pratade då med en karl på kommunen ang om han trodde att vi skulle få bygglov för tre tomter till. Detta innan vi köpte tomten alltså. Detta är utanför planlagt område och det fanns inga hinder för att vi skulle få positivt förhandsbesked för de tre tomterna sa han.Så vi köpte tomten. Vi har nu fått bygglov för vårat hus som vi ska bygga själva och väntar på förhandsbesked för de tre övriga tomterna. Köpare har vi för dom.
Jag ringde igår och kollade med kommunen hur det gick. Och det var inte bra besked...
Nu har dom bestämt sig för att planlägga hela området där vi har våran tomt och runt omkring och stoppar tillsvidare all byggnation där. Det är någon stor aktör som planerar att göra ett helt nytt bostadsoråde, med typ 50 villor, parker mm. Kommunen har kommit på att detta område har blivit väldigt attraktivt..
Just nu ligger våran tomt på ett karlhygge med skog runtom.. Och nu vill dom alltså avvakta med att ge oss något beslut tills dom har planlagt området. Skulle ta 2-3 år! Våran tomt ligger i utkanten av dett område som dom ska bebygga och kommer alltså inte att påverka deras byggen. Men dom vill ändå avvakta för att se hur vägnät och dyl kommer att se ut. Jag är sååå förbannad på dom nu!! Vad kan man göra? Finns det nåt man KAN göra?
Vi ligger ju ute med en hel del pengar nu för tomten, som vi hade räknat med att få in under året.. (huset som vi ska bygga till oss själva får vi bygga nu) Det är alltså dom tre andra tomterna som dom sätter stop för.
 
Avstyckning, ny fastighetsbildning etc hanteras av lantmäteriet. De är de ni ska prata med ang. skapa fler fastigheter (tomter)
Varför blanda in kommunen i detta?
 
Badger skrev:
Avstyckning, ny fastighetsbildning etc hanteras av lantmäteriet. De är de ni ska prata med ang. skapa fler fastigheter (tomter)
Varför blanda in kommunen i detta?
Nu kan jag iofs. väldigt lite om avstyckningar, men det är väl så att om kommunen inte kommer att bevilja bygglov så kommer inte lantmäteriet att stycka av tomterna. Dessutom så blir nog trådskaparens "kunder" på tomterna lite förbaskade om de får köpa tomter som det visar sig vara svårt att få bygga någonting på.

När det gäller vad man skall göra gentemot kommunen, så tror jag att ett personligt möte med ex. byggnadsnämdens orförande, eller vem som kan antas ha beslutsrätt i frågan vore bra. Då gäller det ju att dels få frma att ni uppfattat att ni fåt ett löfte (som så vitt jag förstår inte var skriftligt, och därmed troligen saknar formell status), och dels vara öppna för att bidra till den nya planen. Det kansek kan underlätta om ni säljer en del mark till antingen kommuen, eller till den stora drake som vill exploatera, och att nui i gengälld kan få tidiga byggrätter i området.

Ett alternativ kanske är att sälja tomterna till "den stora draken" direkt. De kan få in dem i sina planer, och kanske är villiga att hjälpa er.
 
hempularen skrev:
Nu kan jag iofs. väldigt lite om avstyckningar, men det är väl så att om kommunen inte kommer att bevilja bygglov så kommer inte lantmäteriet att stycka av tomterna. Dessutom så blir nog trådskaparens "kunder" på tomterna lite förbaskade om de får köpa tomter som det visar sig vara svårt att få bygga någonting på.

När det gäller vad man skall göra gentemot kommunen, så tror jag att ett personligt möte med ex. byggnadsnämdens orförande, eller vem som kan antas ha beslutsrätt i frågan vore bra. Då gäller det ju att dels få frma att ni uppfattat att ni fåt ett löfte (som så vitt jag förstår inte var skriftligt, och därmed troligen saknar formell status), och dels vara öppna för att bidra till den nya planen. Det kansek kan underlätta om ni säljer en del mark till antingen kommuen, eller till den stora drake som vill exploatera, och att nui i gengälld kan få tidiga byggrätter i området.

Ett alternativ kanske är att sälja tomterna till "den stora draken" direkt. De kan få in dem i sina planer, och kanske är villiga att hjälpa er.

Inga problem med avstyckning och skapa nya fastigheter, det är väl det som är poängen, LR. Eller är det frågan om att de nya tomterna inte är nya tomter utan ska bebyggas med hus, dvs hus på ofri grund?

Förhandsbesked, är bara en liten fingervisning, aldrig något som är skrivet i sten.

"Bekymret" för kommunen är VA frågan, hur lösa när det kommer bli detaljplan, införlivas eller ej?
Vägnätet, idag något annat och kommer bli införlivat i kommunala vägnätet?
Och detta är klart bekymmersamt, för att kunna sälja byggnadsklara tomter och måste vara löst innan det är möjligt att gå vidare, som jag ser det.
Därav ej, kunna lämna positivt förhandsbesked (för det är ju dessa saker det handlar om)


Det är de som är knuten som jag ser det, och här gäller det ha en öppen diskussion med kommunen samt vilka planer byggherren har för området.
 
Badger skrev:
Avstyckning, ny fastighetsbildning etc hanteras av lantmäteriet. De är de ni ska prata med ang. skapa fler fastigheter (tomter)
Varför blanda in kommunen i detta?
Vi måste ju ha förhandsbesket på att tomterna får bebyggas. Annars beviljar inte Lantmäteriet någon avstyckning.
Just nu är det alltså inte bebyggt på tomterna. Det är ett stort avverkat område som ska avstyckas till tre tomter. Vi ska själva bygga på en fjärde tomt, ( på en del av den större markbiten vi äger alltså) och för det huset har vi fått beviljat bygglov. Tur det, för huset är beställt...
Just nu är det enskillt vatten/avlopp som gäller. Det har vi fått beviljat från miljönämnden, både för de tre tomterna vi sökt förhandsbesket på och vårat bygge.
Men dom ska dra dit kommunalt vatten/avlopp om dom sätter igång med det stora villaområdet. Då tillkommer också en ny väg, för att avbelasta den grusvägen som leder förbi våran tomt nu.
Men, våran tomt ligger inte mitt i det område dom vill bebygga, utan i utkanten av det. Så våran tomt kommer inte att påverka deras bygge. Och nu sa en av de jag pratade med att alla som flyttar till det nya området kommer att få betala nån avgift. Antagligen för skötsel av väg och sånt. Och han skulle nu kolla upp om det var möjligt för oss att betala in en sån summa nu redan, så kanske vi skulle kunna få bebygga våra tomter i alla fall.. Men det låter lite konstigt tycker jag.. Vi kommer ju inte att vara en del av det där villaområdet.. Men betala ska vi ändå?
 
W
Lämna in ansökan hos byggnadsnämnden för förhandsbesked. De tar förhoppningsvis upp frågan, ger ev avslag och då överklagar ni till Länsstyrelsen med fakta vad som har hänt, och vad ni vill åstakomma och varför ni borde få göra detta. Om ni får nej så går ni vidare.
Om ni tillslut förlorar det hela så är det bara att vänta på detlajplanen och hoppas att ni får bygga då, vilket ju inte heller är säkert.
 
mysanh skrev:
Vi måste ju ha förhandsbesket på att tomterna får bebyggas. Annars beviljar inte Lantmäteriet någon avstyckning.
Lantmäteriet har "samråd" med involverande parter, där kommer förhandsbeskedet in.

VA verkar vara fixad som kan dyka upp i samrådet, då är det ju bara vägen, vilket är frågan ifall det är en kommunal angelägenhet, vägsamfällhet eller vad.

Edit: Westers råd är inget dumt det heller.
 
Hemmakatten
Jag tycker det är goda råd ni fått, dvs. ta en diskussion med ansvarig politiker och sedan formellt ansöka om förhandsbesked.

Avgiften du pratar om kan vara en planavgift och/eller gatukostnadsersättning och/eller avgift för kommunalt VA.

Planavgift är en avgift som tas ut för att täcka (helt eller delvis) kommunens kostnad för framtagande av detaljplan. Om eran fastighet kommer att omfattas av den nya detaljplanen så är det troligt att ni får betala en sådan avgift. Hur stor den kan tänkas bli har jag ingen aning om, men det kan röra sig om åtskilliga 10-tusentals kronor.

Gatukostnadsersättning är en avgift till kommunen för att de bygger en ny väg eller bygger om en gammal väg. Det kan också kosta 10-tusentals kronor.

Anslutningsavgift till VA kostar från ca 80' och uppåt, vanligtvis ca 100-120'. Även om ni har nyligen nedlagt och godkänt enskilt avlopp kan ni bli tvingade att ansluta er till det kommunala.

Lantmäteriet kostar ju också en slant. När vi köpte till en liten snutt av grannen för två år sedan fick vi betala 20´, så uppåt 50' får ni nog räkna med. Om det dessutom skall skrivas några servitut eller bildas gemensamhetsanläggningar, GA, för t.ex. väg eller gemensam infiltration, så kostar det extra.

Alla dessa kostnader kan ni förstås baka in i tomtpriset när ni säljer de tre tomterna när det nu kan bli. Det som är positivt är väl att era tomter kan komma att bli mer attraktiva om det blir ett helt nytt villaområde. De flesta barnfamiljer tycker att det är trevligt att ha grannar.
 
Wester skrev:
Lämna in ansökan hos byggnadsnämnden för förhandsbesked. De tar förhoppningsvis upp frågan, ger ev avslag och då överklagar ni till Länsstyrelsen med fakta vad som har hänt, och vad ni vill åstakomma och varför ni borde få göra detta. Om ni får nej så går ni vidare.
Om ni tillslut förlorar det hela så är det bara att vänta på detlajplanen och hoppas att ni får bygga då, vilket ju inte heller är säkert.
Ansökan för förhandsbesked är redan inlämnat. I December. Det har redan skickats runt till grannar och olika nämnder. Miljönämnden godkände det på en gång, och nu skulle det bara klubbas igenom i "slutmötet". Det skulle ta ungefär tre månader från det att vi lämnade in det sa dom då. Så det var därför jag ringde dom nu och kollade hur det gick. Och det är alltså precis nu i dagarna som dom bestämt att planlägga området.
Den jag pratade med igår (huvudordförande i fastighetsnämnden) sa att vad han kunde se och tro så skulle vi få avstycka de tre tomterna och bebygga dom precis som vi hade tänkt, men dom vet inte när..

Så vi kan alltså bli tvingade att ansluta oss till kommunalt vatten/avlopp när dom drar dit det?
 
Ni kan iallafall tvingas betala anslutningsavgift... väljer ni sedan att ha kvar befintlig enskild anläggning och betala för slamtömning osv i stället för brukningsavgift för kommunalt VA så...

Men om ni får kommunalt avlopp och ansluter er så att den enskilda anläggningen blir meningslös så har ni möjlighet att ersättas för kostnaden för det enskilda avloppet. Med visst avdrag för "wear and tear", förstås.
 
Kommunen har rätt att inte ge bygglov pga att detaljplan ska genomföras. Man kan hänvisa till detta under max två år. Jag gissar att detta gäller från att ni fått beslut om att ni inte får bygglov/förhandsbesked eller möjligen från bygglovsansökan inkom. Man räknar tiden för varje bygglov. Det gäller mao bara en fastighet i taget.
Att man talat med en karl är inte relevant. Det enda som gäller är byggnadsnämndens beslut.
 
Hemmakatten
fialottabus skrev:
Kommunen har rätt att inte ge bygglov pga att detaljplan ska genomföras. Man kan hänvisa till detta under max två år.
Nja, stämmer detta verkligen? Vi hade en tomt i en Sthlms-kommun i ett område där detaljplanen skulle förändras. Där var det byggstopp under många, många år med hänvisning till kommande detaljplan. När detaljplanen antogs överklagades den vilket tog ytterligare flera år.
 
8:23 plan och bygglagen. Tiden tickar från att ansökan inkommit.
 
Misstänker att kommunen är väldigt duktig på att undvika att fatta ett formellt beslut om avslag med hänvisning till detaljplaneändringen, på så sätt kan de driva det framför sig. Om det sedan gått 2 år efter formellt beslut, så kan de troligen fortsätta att avslå bygglov (med kostnad för varje beslut), och fortsätta driva den linjen i överklagande kedjan. Skulle inte förvåna mig om de kan de dra ut på det i totalt 8-10 år på det viset.

Misstänker att paragrafen kom till efter att Sverige fälldes för brott mot de mänskliga rättigheterna (tror det var första gången som Sverige fälldes) efter att i 25 år nekat en fastighetsägare på en av Essingeöarna att renovera sin fastighet, som till slut sattes under tvångsförvaltning, pga. eftersatt underhåll (och underhålla fick han inte göra), tror att det var igångsättningstillstånd, inte bygglov man stoppade, det var den tidens motsvarighet till bygganmälan. Stoppet berodde på att man reserverat tomten för en framtida utbyggnad av Essingeleden (som väl nu är ännu mindre aktuell än då), och ville lösa in fastigheten, men vägverket vägrade under 25 att faktiskt lösa in den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.