När ska man plantera krusbärsbuske respektive vinbär?

stämmer det att man kan ta en kvist från en befintlig buske och sticka ner i marken så kommer en buske så småningom??
 
Jag tror att det du syftar på med att "sticka ner en kvist" är s k förökning genom avläggare...man böjer ned en gren som fortfarande sitter kvar på busken så att den går ner under jordytan och sedan upp igen. Grenen hålls nere med en klyka el likn som sticks ner grensle över den. Då händer det ofta att de rotar sig och efter ett tag kan man klippa grenens förbindelse med moderplantan och flytta den till en egen växtplats. Det sägs gå bra med krusbär, vinbär etc men jag har inte provat själv.

Plantering går väl bra litet när som från vår till höst men vår- och höstplantering är enklare än sommarplantering p g a mindre risk för torka.
 
Krusbär måste vara mjöldaggsresistent, annars blir det ingen skörd som går att äta. Det säljs båda sorter
 
Igelkotten skrev:
När ska man plantera krusbärsbuske respektive vinbär?

stämmer det att man kan ta en kvist från en befintlig buske och sticka ner i marken så kommer en buske så småningom??
Det går faktiskt, min då två-åriga tjej tyckte att den nyinköpta taggfria krusbärsbusken såg trevlig ut att kliva på, jag stoppade ner en av kvistarna som blev över i en vas. När det började komma rötter så petade jag ner den i en kruka - som jag ställde i norrläge så att inte hettan skulle torka ut kvisten(detta hände givetvis i juli). I år så sitter den i landet med ett hyfsat rotsystem.

Det enklaste (och bästa) är dock att göra som Farzan föreslår. Jag håller på att massproducera krusbär från två inköpa plantor förra året. Jag gör som så att jag petar ner grenar på våren och sedan får de rota sig under den säsongen => omplantering och borttagning från moderplantan nästa vår. I år har mina två krusbärsplantor blivit 8st, om än små plantor. Fungerar lika bra med vinbär som jag också håller på att föröka.

Tanken är att nästa säsong så ska jag ha tillräckligt med plantor för att plantera två lågväxande avgränsningar till en av barnens lekytor.
 
spinnar vidare på denna tråd nu med en till fråga: Om jag planterar en krusbärsbuske nu,kan jag räkna med bär i år? om inte,kan jag lika bra vänta till höstplantering.
 
Om du plantar nu hinner plantan blomma. Därmed kommer det också att bli skörd. I södra Sverige kan man planta både vår och höst, i mellersta bara på våren.
 
Och hur/när ska en ny krusbärsbuske beskäras?
 
Vad ska jag göra med min krusbärsbuske? Den ger massor av bär men ser ju rätt vildvuxen ut. Grenarna blir tunga av bären sen och släpar i backen också.
IMG_1926.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hahalj
Gallra bort de äldsta grenarna, ta bort grenar som hänger ner mot marken. Räcker inte det fortsätt att ta bort upp till 1/3 av de tjockaste grenarna. Släpp upp de nya skotten när de kommer, se till att de får ljus och näring, då blir de kraftiga och klarar tyngden av bären.

Bäst är att gallra ur busken efter bärsäsongen, typ augusti.
 
Jag har ju så många men spinkiga grenar, borde det vara kanske hälften bara egentligen? Vad händer om man klipper nu/snart?
 
hahalj
Om du inte bryr dig om bären de närmsta 2-3 åren kan man också beskära den hårt, gallra ur den till hälften, klipp ner resten av grenarna till 20-30 cm, och gödsla. Så har jag gjort när jag flyttat krusbärsbuskar med utmärkt resultat. Gallring i augusti är ju bäst om man vill att busken ska hinna skjuta nya skott innan vintern som ger bär lite snabbare, annars går det lika bra att göra det nu till våren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.