Hej!
Har inte förstått vitsen med öppen planlösning. Tycker det är lite av ett bonnkök där man tar in vardagsrumsmöblerna. :D Blir det inte vardags över alltihopa? Har jag fel? Synpunkter!
 
Det är nästan som att fråga varför man tycker om rött mer än blått. Beror nog mest på vilken livsstil man har och vad man gillar. Personligen så finns inte alternativet slutet kök för min del, jag vill ha "luft" och eftersom det blir för dyrt att bygga kök och matdel på minst 50kvm så faller det alternativet.
Blir det inte vardags av alltihop? Jo, kanske. Men vad gör det. Vet inte om det är en generationsskillnad men det är inget som jag har något emot. Jag sitter gärna och äter och sneglar på teven ibland. Matplatsen har ju fortfarande sin egen plats.
 
A
Tja, smaken är som baken, jag gillar inte instängda små kök, jag vill kunna trivas tillsammans med vänner och umgås, inte slava ensam, ser man sedan till vår öppna planlösning så har vi en matsalsdel i huset och det känns helt okej. Alla kan inte tycka om allt, huvudsaken är att man trivs där själv. Det är ju trots allt jag som ska bo i huset, inte någon annan...
 
Jag har alltid velat ha många rum, hellre än öppen planlösning. Älskar gamla stugor med lågt i tak och tycker att snedtak är charmigt! Ja, jag är hopplöst omodern ;). Men nu när vi (mest jag!) har ritiat en egen planlösning som vi håller på att bygga finner jag mig sittande med ett hus med öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Ett "riktigt" kök med dörr kräver (för oss som är fem i familjen) bortåt 30 kvm, vilket vi inte hade. Hittills (vi har inte flyttat in ännu, men väggarna är på plats!) är jag helnöjd med vår lösning. Sovrummen är små med dagens mått mätt, men jag tror att det kommer att funka alldeles utmärkt. Man får helt enkelt anpassa sig till vad man har.
 
Jag håller med ovanstående skrivare. Det har med tycke och smak att göra samt vilket hus man pratar om. Jag tycker om både och. Allting beror på HUR lösningarna är gjorde och framförallt att de är gjorda så att de passar ihop med huset. VIlken lösning man än använder.
 
Mikael_L
JanneL skrev:
Hej!
Har inte förstått vitsen med öppen planlösning. Tycker det är lite av ett bonnkök där man tar in vardagsrumsmöblerna. :D Blir det inte vardags över alltihopa? Har jag fel? Synpunkter!
Du menar att köket blir lite "vardags" för att man tar in vardagsrumsmöblerna där ? :D

Nåja, det handlar om tycke & smak, som många redan skrivit, + modetrender ...

Som i_anders_s så är jag också en älskare av luft och ljus, så jag trivs alltså med dagens mode.

Sen har jag svårt att tänka mig att reservera en fin del av huset för att endast använda denna del vid finare och ovanliga tillfällen. Tvärtom, jag har betalt dyrt för alla delar av huset, och önskar att jag kunde få vara där det är som finast hela tiden.
 
Jag tycker också om luft och rymd, och därför tycker jag om att kunna stänga dörren om köket och koppla av i ett utrymme fritt från stekos och diskhögar. ;)

Tycker det är viktigt att hålla isär utrymmen för arbete och utrymmen för avkoppling. Nästa trend blir kanske att bygga ihop vardagsrummet med tvättstugan, så att man kan umgås när man hänger tvätt? Eller varför inte vardagsrummet med garaget, så att man kan umgås medan man meckar med bilen? Eller kanske vardagsrummet med badrummet?:rolleyes:

Tanken att eventuella gäster skulle stå och titta på medan man fäktar runt med matlagning, känns inte tilltalande. Man är väl ingen tv-kock heller! Ska gästerna stå o se på när man tappar spagettin i vasken och brinner vid såsen för tredje gången? Ska man behöva skämmas för sina slöa knivar, kantstötta skålar och buckliga aluminiumkastruller?

Nej! Köket är Privat Område. :cool:

Små kök har dessutom fördelen att man inte behöver gå många steg utan man når allting bara genom att vända sig om.:D
 
"You always find me in the kitchen at parties"......

Jag är utan tvekan för öppen planlösning. Ser inte heller på matlagning som arbete när det är gäster hemma. Vet inte hur många kalas jag har varit på i små lägenheter där alla efter ett tag trängs bland disken i det typ 6 m2 lilla 40-talsköket.

De nackdelar som finns är naturligtvis ljud, stökighet och matos.
Kan man hantera dem så tycker jag att en kombination kök - snygg matplats - vardagsrum är det bästa.
- Ljud; Skaffa tysta köksmaskiner.
- Stökighet; Ha inte diskbänken synlig från sofforna/matplatsen.
- Matos; Köp en bra fläkt.
 
Sommartorparn skrev:
Tanken att eventuella gäster skulle stå och titta på medan man fäktar runt med matlagning, känns inte tilltalande. Man är väl ingen tv-kock heller! Ska gästerna stå o se på när man tappar spagettin i vasken och brinner vid såsen för tredje gången? Ska man behöva skämmas för sina slöa knivar, kantstötta skålar och buckliga aluminiumkastruller?

Nej! Köket är Privat Område. :cool:
Som sagt, det kanske är en generationsskillnad eller helt enkelt olika levnadsätt. Mina fester jag går på och anordnar själv slutar alltid med att det i vardagsrummet sitter 2 stackare medans resten trängs i köket. Anledningen har jag faktiskt inte ett glasklart svar på men det är samma visa samma gång, vem man än är hos. En anledning kan vara att drickat oftast finns lagrad i köket och alla vill ha nära till påfyllning.
För att slippa skämmas för sin köksutrustning finns bara en väg. Snygga till köket ! :) Tv-kock är inte så svårt att bli förresten, kläm fram några svettdroppar i pannan, lägg en handuk över axeln, smaka med fingrarna direkt i grytan och se ut som att du kan det du gör. Det går hem tydligen...
 
Vi kanske har setts på något kalas Anders_S?
Verkar som vi umgås med samma generation :D
 
Vi måste ha gjort det! :)

För övrigt har jag planerat vårat kök efter precis samma förutsättningar som du skriver:

"- Ljud; Skaffa tysta köksmaskiner.
- Stökighet; Ha inte diskbänken synlig från sofforna/matplatsen.
- Matos; Köp en bra fläkt."
 
Sällar mig till köksfestgenerationen. :)

För ljudets skull finns ju ett par enkla knep till.

-Skippa klinkers i köket. (Ger som bonuseffekt att ett glas som tappas kanske håller)
-Använd matta/mattor.

Och den ljudbaserade teorin om varför folk flockas i köket på fest är att stereons volym i vardagsrummet är så hög att den omöjliggör samtal. :D
 
Även till vardags kan någon vilja stänga in sig i köket för att slippa ljuden från vardagsrummet.....:p
 
Mikael_L
Mellanbarn skrev:
Och den ljudbaserade teorin om varför folk flockas i köket på fest är att stereons volym i vardagsrummet är så hög att den omöjliggör samtal. :D
JA, det tror jag faktiskt mer på än att det skulle vara för att bag-in-boxen står där.
Jag har också haft en tendens att hamna i köket till sist. Och det jag kan säga är att där sitter man alltid och faktiskt pratar! . Eller löser världsproblemen var det väl ... :rolleyes:
 
Hihi! Jag tillhör också kökshängarna! Och har en kompis som är expert på att åta sig rollen som TV kock, med svettpärla i pannan, handduken käckt över axeln, äkta kock förkläde och allt, fast icke att förglömma de nödvändiga manliga attributen såsom stora blanka knivar viftandes i höger och vänstervarv.

Jag personligen tycker att det känns fånigt med "finrum" som inte används. Vardagsrummet är väl där man samlas för det mesta, läsa, se på TV, fika, leka, bygga tågbanor osv. Jag vill gärna ha kontakt med övriga familjen under matlagningen, så att ha alltihop i anslutning till varann tycker jag är trevligt, men samtidigt finns det en klar poäng med att inte ha helt fritt för ljud, matos och osnygga arbetsplatsvyer när någon vill vila i soffan.

Jag tycker också det är extremt onödigt att ha två matplatser. Jag vill ha en, med gott om utrymme att byggas ut när man har fest. Det finns sällan plats med det i ett bondkök.
Sedan tycker jag det är rätt skönt att kunna vända ryggen åt kvarvarande disk när det är dags att äta, så jag har absolut inget emot en viss avgränsning av kökets arbetsdel och matplatsen. Matplatsen kan gärna vara i anslutning till vardagsrummet. Samtidigt vill man såklart ha omedelbar närhet mellan kök och matplats, blir mindre bärande av mat och disk. Och då är man tillbaka vid en ganska öppen lösning, fast den kan ju vara avgränsad med vinklar, halvväggar och så.

Optimalt tycker jag är en halvöppen planlösning, där arbetsköket förbinds med matplatsen av t ex en halvvägg, en bardisk / halvö, eller liknande, men där en del av arbetsdelen (diskbänk och spis) kan förbli delvis dolda av vägg eller högre skåp. Då kan man ha familj och gäster samlade vid bardisken, använda den som buffé, avlastningsyta för disk osv.
Arbeta ensam i köket är inget kul, och de facto omöjligt när man har barn. Klart de ska kunna vara med! Då måste det finnas lite plats och gärna extra arbetsyta (som en bardisk ger).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.