Mikael_L
Jag har några frågor om dessa saker.

1. Vad/vilka är relationshandlingarna som man lämnar in till b.nämnden vid byggslut och sökande av slutbevis.
2. En sakkunnig kontrollant, ställs det några formella krav på en sådan. Eller räcker det med att man kan anta att h*n kan området väl pga av t.ex. lång yrkeserfarenhet?
 
Mikael_L
På 1 kan ni gärna ge exempel på handlingar.
 
Mikael_L
Hmmm, jag är lite förvånad att det inte strömmar in svar. ;)

Måste väl ändå vara många här som passerat den här delen av byggprocessen ...
 
Mikael_L
Jag tackar för länken, även fast jag hittat den själv för någon dag sen ... När jag började fundera på det så googlade jag också fram den. ;)
Den är bra i vilket fall, men det verkar gälla offentliga byggnader och jag är rädd att det kan finnas en annan innebörd när det gäller byggnadsnämndens handlingar om egnahem.

Min egen research får mig att tro att relationshandlingar är t.ex. konstruktionsritningar, VA-ritningar och elritningar och sånt. Men då det dels kan vara ett helt fel antagande eller annars gälla andra typer av dokument också, så tänkte jag att det är bäst att jag ställer frågan här, så jag får lite koll.

Så om det är någon annan som tror sig ha ett hum ... snälla... :surprised:
 
Relationshandlingarna ska visa hur det blev till slut och vara till hjälp för driften av huset.
Normalt ingår ritningar som visar planlösning med all installerad utrustning inritad, tex ventilationssystem, hissar, sprinklers, brandsektionering.
Dessutom ingår instruktioner för drift av utrustning i handlingarna. Gäller både daglig skötsel och regelbundet underhåll av installationerna.
 
Mikael_L
Tack för svaret.

anaitis skrev:
Dessutom ingår instruktioner för drift av utrustning i handlingarna. Gäller både daglig skötsel och regelbundet underhåll av installationerna.
Aha, så det verkar som att man ska dra kopia av värmepumpen och FTX-aggregatets instruktionsbok och bifoga bygglovet vid färdigställande då ... :surprised:
Just detta är kanske överkurs ..? Är det någon som verkligen gör det, vill kommunen ens hålla på och arkivera sånt?

I mitt fall har jag nu inte direkt någon utrustning, så att skicka en ev. uppdaterad version av konstruktionsritningar och en ritning över hur VA är draget känns som att det är jag kan prestera i handlingar ang garaget ...
 
Mikael_L
Frågan om kraven på sakkunnig kontrollant förstår jag är lite svårare, men om någon vet ngt om detta så vore jag tacksam ...
 
Mikael_L skrev:
Frågan om kraven på sakkunnig kontrollant förstår jag är lite svårare, men om någon vet ngt om detta så vore jag tacksam ...
De menar din KA.
Kallades tidigare för kontrollant.
 
Mikael_L
Nja, nä det är nog nåt annat. I vissa fall iaf.

För jag har tittat på lite kontrollplaner och där har det funnits, förutom KA, sakkunnig kontrollant för t.ex. ventilation, VA och geoteknik som exempel. Och kontrollerna har varit blandat av egenkontroll, KA och sakkunnig.

Så min fundering var väl typ; Kan jag låta grävmaskinssnubben bedöma schaktbotten utifrån att han har erfarenhet av hundratals husgrunder, eller måste jag anlita någon med en formell kompetens av något slag (någon som dessutom kanske inte har någon erfarenhet alls ... :surprised:).
 
Mikael_L skrev:
För jag har tittat på lite kontrollplaner och där har det funnits, förutom KA, sakkunnig kontrollant för t.ex. ventilation, VA och geoteknik som exempel. Och kontrollerna har varit blandat av egenkontroll, KA och sakkunnig.
Sakkunniga kontrollanter på ett villabygge kan vara Skorstensfejarmästare (sotaren), geotekniker, besiktningsman etc.
För varje diciplin så finns det formella eller informella kunskapskrav.
Den som tar på sig att utfärda ett sakkunnigintyg skall ha den kompetens som krävs för att göra ett professionellt utlåtande. Om man intygar något man inte har kompetens att uttala sig om så kan man förmodligen bli stämd för osant intygande eller liknande. Då gäller det att man har en bra försäkring.
 
Mikael_L
Hemskt mycket tack för svaret, ja alla svar.

Informella krav är ju kul ... ;)
"Nu är det ju såhär, JAG KAN sånt här ..." eller nåt sånt kan väl vem som helst säga... :surprised:

Jag tror jag hänger med. Det kan förutsättas att sakkunninga kontrollanter ska antingen ha utbildning eller liknande i botten alternativt ha sådana andra förvärvade kunskaper som gör dom dugliga och anlitade i sådana här sammanhang.

Om min grävkille gärna intygar att schaktbotten är bra, men inte riktigt förstår betydelsen av att vara sakkunnig kontrollant så ska han antagligen inte användas som sakkunnig heller då ...? :surprised:

Antagligen överarbetar jag allt just nu, det är ju bara ett litet garage det handlar om nu. Men det är å andra sidan genrepet inför den stora uppgiften nästa år, då hela huset ska byggas. I egen regi ...

Och sen är jag vetgirig som vanligt.

Fler inputs är trevligt. Någon som har någon trevlig liten relationshandling ni har lämnat in, att berätta om?

Jag ska så småningom försöka komma ihåg att återkomma med hur allt sen går/gick.
 
Mikael_L skrev:
Informella krav är ju kul ... ;)
"Nu är det ju såhär, JAG KAN sånt här ..." eller nåt sånt kan väl vem som helst säga... :surprised:
Det blir ju så när kraven är formulerade xxxutbildning eller likvärdigt.
Eller X års arbetslivserfarenhet.
Bedömningen av vad likvärdigt eller i vilken arbetslivserfarenhet som är tillämplig är subjektiv.
I den mån det hela blir rättssak bedöms erfarenheten av någon utomstående, men även då blir bedömningen subjektiv.
Det handlar då mer om utlåtandet varit rätt eller fel. Då gäller det att ansvarsförsäkringen täcker om det är ett allvarligare tjänstefel som begåtts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.