Tjena mittbena.
Dags att skaffa lite nya verktyg, Dosfräsar med tillbehör.

Vad rekommenderar ni (gärna e-nummer)? Tillbehör?

/L
 
Är det för hemmabruk så åk till Jula eller liknande och köp ngt billigt. Det brukar inte bli så flitigt använt så det är värt att kosta på ngt som bara blir liggandes. Men det beror ju som sagt på vad man vill ha..
 
clas-ohlson, jula öppnar först i höst hos dig. :)
 
Skall jag bara köpa dem billigaste 74mm resp 84mm fräsarna jag hittar?

Misstänker att jag kan köpa dom billigare hos elgrossisten än hos jula/classe

/L
 
Hos grossisterna finns typ bara en sort, rekommenderar dem, T70 + T80 kallas de, kostar lite under 200:- styck. "Made in Sweden", kommer inte ihåg vad företaget heter...
 
Vet inte om byggmax har bytt leverantör men de jag köpte där var bra med bra bett i. Köp sedan biltemas dosfinnare, har för mig att de var betydligt billigare än Co:s
 
De finns på Jula postorder för 179 kr/st. Det är samma produkt som finns hos elgrossisten. Passa dig för billiga hålsågssatser. Däremot kan nog riktiga hålsågar från sandvik eller Bosch eller liknande fungera om du kan hitta rätt diameter.

Edit: Det verkar vara samma på Byggmax, men för 169 spänn.
 
samma dosfräs på Clas O tror jag de är samma som m in elektriker använde
 
Floppman skrev:
Hos grossisterna finns typ bara en sort, rekommenderar dem, T70 + T80 kallas de, kostar lite under 200:- styck. "Made in Sweden", kommer inte ihåg vad företaget heter...
Snubblade över en T80 idag, så får väl komplettera med en T70 så man klara väggarna med.

Skall man ha nån dosfinnare eller är det "onödigt"?

/L
 
Det är otroligt nödvändigt... Sätt skiva/råspont, fräs hålet, slå på gipsen, fräs ett hål till. Du slipper en massa mätande och det är värt varenda krona om du ska bygga ett helt hus...
Jag kör med originalet (Hole in one), funkar klockrent, vet inte hur kopiorna funkar.
 
Hålsågar av bättre kvalitet (Bimetall) typ DeWalt, BAHCO mfl, tycker jag åtminstone är bättre om man inte enbart kör i gipsskivor än typ T70 & T80, för hålsågarna "hugger" inte så farligt, och vrider inte armen ur led på en :)
Alternativ är kanske att skaffa sig svagare borrmaskin? ;)
Bra även med Bimetall hålsågar när man renoverar gamla hus med träväggar, där kan ju gömma sig en och annan spik tex, och det tycker inte typ T70 och T80 om... :mad: men hålsågen tuggar glatt vidare...
 
Nån som har erfarenhet av kopior på "Hole-In-One"?

Det är ju nybygge jag hållerp å med så risken för spik osv som gömmer sig finns ju inte, Men visst en kvalitetshålsåg lär ju vara bättre, som vanligt, "man får ju vad man betalar för"

/L
 
Loner skrev:
Skall man ha nån dosfinnare eller är det "onödigt"?

/L
Nödvändigt eller ej, det går att göra utan dosfinnare, har själv gjort ett antal hål för dosor utan "finnare". Med två noggranna mått så är det inga problem att få hålen rätt. Tar lite längre tid men fungerar.
 
roli skrev:
Nödvändigt eller ej, det går att göra utan dosfinnare, har själv gjort ett antal hål för dosor utan "finnare". Med två noggranna mått så är det inga problem att få hålen rätt. Tar lite längre tid men fungerar.
Håller med, mät med precision så funkar det bra. Enda gången det kan bli lite fel är när golven är ojämna och skivorna rider på någon upphöjning.
 
jag brukar använda läppstift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.