Hej

Nu är jag i fullgång med att renovera ett torp som är tillbyggt 1960 med stort badrum, hall och vardagsrum.
Timmerstockarna är ca 30-35cm tjocka i torpdelen och jag har nu rivit ner allt fram till timmret.
Skall man lägga isolering och bygga ut väggarna invändig eller bara slå på gips rakt på timmret.
I taket i samtliga rum (torpet) ligger spån som jag rivit ut och skall ersätta med riktig isolering.

Bifogar några bilder på hur det ser ut.

1. Vägg i samtliga rum i torpet. Timmer + träpanel + grittexplattor.
1.jpg

2. Väggarna rena
2.jpg

3. Taket
3.jpg

Tacksam för svar...
 
Timret har i sig en god värmelagrande förmåga, så isolera inte på insidan utan på utsidan (timmer har hög massa = bra värmelagringskapacitet). Sedan får du välja, antingen bygga helt ångtätt eller genomsläppligt. Ångtätt skall du sätta plastfolie på insidan och ventilera bort vattenånga. Genomsläppligt räcker det om du gör insidan vindtät, t.ex. genom att dreva stockarna med lindrev (köps t.ex. i båtbyggeriaffärer), men se då till att använda ånggenomsläpplig isolering, typ cellulosfiber / linfibermatta. Förr i tiden klinade man insidan av timmerväggen med lerbruk (1 del blålera + 2-3 delar sand och litet fiber, t.ex. koskit / hästskit / vitmossa / fårull), och det gör ju vissa även nu. Klinar man insidan får man en slät vägg som tål brand, är skadedjurssäker och därtill vindtät. Man ökar också massan i väggen, vilket också är bra. Man får ju då också en mer levande yta jämfört med gips - du slipper hela skiten med att räta upp väggen, sätta reglar m.m. Lerbruk blandar man med vanlig tombola.

Kort och gott - utnyttja timrets fördelar, gör det vindtätt och gipsa / klina + isolering på utsidan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.