Hej!

Vi funderar på en ganska kraftig ombygggnation av taket/övervåningen på vårt 1,5-planshus från 1937 och behöver förmodligen lite arkitekthjälp. "Bygglovsbutiken" i Göteborg verkar ha en hel del erfarenhet av just ombyggnationer, är det någon som har några erfarenheter av dem att dela med sig av?
 
Det är ju första träffen man får när man Googlar på saker som arkitektritning, bygga ut...
Vi har tittat på deras material på nätet och det ser ju mkt. bra ut. Vi är också på G att bygga ut.
Undrar om ni har kommit vidare någonting? Hur är priserna?
 
Hej! Vi har tyvärr inte kommit så mycket längre i planeringen av ombyggnationen, så jag har ingen mer info att bidra med just nu...
 
Nufiken på hur det fungerade ihop med Bygglovsbutiken Arkitekt AB?
 
Det visade sig att en släkting hade arkitektkunskaper, så vi behövde aldrig anlita något företag för bygglovsritningarna.
 
JAg bumpar upp följande tråd och undrar om det är någon som har erfarenhet av Bygglovsbutiken i Göteborg?
 
Jag har, har bara gott att säga om dem. Lyssnade på våra tankar och kom med bra förändringar för att få till helheten!
 
gusvo085 skrev:
Jag har, har bara gott att säga om dem. Lyssnade på våra tankar och kom med bra förändringar för att få till helheten!
Har du lust/möjlighet att dela med dig av deras arbete så man kan få en känsla för vad de levererar?
 
Vi beställde bygglovsritningar för en tillbyggnad. Det ser helt enkelt ut som vilken ritning som helst. Fasad & planritning + sektion. De ritade inte mer än vad som krävs - är väldigt pragmatiska. (behövde 3 fasader och 1 planritning (av 3 våningar).
Det som tar tid och driver kostnad är att rita om de gamla ritningarna från 30-talet så att allt blev på samma ritning, själva nybyggnadsdelen gick väldigt fort. Nu ska väl tilläggas att den utbyggnad vi gjorde var rätt liten och rakt på, hade nog klarat oss utan arkitekt men tänkte att det var lika bra för att förenkla bygglovet.
Det som byggdes till är det som är inrignat i rött. Bygglovsritningar som visar en tillbyggnad inringad i rött på en byggnads fasad och sektion.
 
Bild?
 
jag ser den...
 
BirgitS
Ibland blir det något fel vid uppladdningen så att bara den som laddat upp bilden ser den. Gör ett nytt försök.
 
G gusvo085 skrev:
Vi beställde bygglovsritningar för en tillbyggnad. Det ser helt enkelt ut som vilken ritning som helst. Fasad & planritning + sektion. De ritade inte mer än vad som krävs - är väldigt pragmatiska. (behövde 3 fasader och 1 planritning (av 3 våningar).
Det som tar tid och driver kostnad är att rita om de gamla ritningarna från 30-talet så att allt blev på samma ritning, själva nybyggnadsdelen gick väldigt fort. Nu ska väl tilläggas att den utbyggnad vi gjorde var rätt liten och rakt på, hade nog klarat oss utan arkitekt men tänkte att det var lika bra för att förenkla bygglovet.
Det som byggdes till är det som är inrignat i rött.[bild]
Hur mycket tog Bygglovsbutiken för dessa ritningar?
Vi använde också de när vi byggde till vårt hus förra året och upplevde att de är väldigt dyra.
 
Hemmakatten
Vad innebär "väldigt dyra"?
 
Cirka 35k för väldigt enkla ritningar på en tillbyggnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.