Hej!
Varmvattenberedaren börjar ge upp och planering av att införskaffa en ny har börjat. Den vi har sitter i badrummet och eftersom det är litet så tar den upp mkt plats. Har tre alternativa placeringar.
1. Uppe på krypvinden, men det kanske inte är godkänt
2. Nere i krypgrunden
3. I gäststugan där tvättstugan ligger, ca 4 meter från huset. För mig det sämsta alterantivet då den tar upp plats där istället.
Är de andra två alternativen möjliga/tillåtna/praktisk genomförbara????

Lena
 
Varför inte under en arbetsbänk eller diskbänken?
 
Finns ingen plats under någon arbetsbänk eller diskbänk... tyvärr. Här är det "Compact living" som gäller!
Funderar på om det är godkänt att ha en varmvattenberedare uppe på vinden?
 
Jag har också ett compact living-boende och jag har lagt min vv-beredare i krypgruden. Nu bor jag i skåne så vinter och kyla utgör inget större hot utan jag lät helt enkelt all vs gå i krypgrunden (där även min vatten/avloppservis går in). Jag har en 100 liters elberedare som ligger ner på en gjuten sockel ("takhöjden" medgav inte stående). Det har fungerat bra, den har legat där sen 2004 :).

Vinden verkar dumt av flera skäl -ev läckage gör stor skada och kanske vill man utnyttja utrymmet till något i framtiden.
 
Tack för det Ilam! Vår krypgrund tillåter inte heller stående utifrån "takhöjden". Tänkte också att det skulle vara lätt att koppla på där nere eftersom alla ledningar går in och ut där. Hur gör man med det "spillvatten" som läcker från beredaren? Kan man bara leda ned det under plasten i grunden? Måste den ligga på en gjuten sockel?
 
Hemmakatten
Blir det inte stora värmeförluster om man har vvb i krypgrunden? Man kan kanske isolera den mera?
 
Jag har avloppet i grunden också och har låtit "spillvattnet" gå ner i avloppet, en grenkoppling och en vanlig vattenslang (har faktiskt skruvat på en vanlig gardenakoppling på "ut-ventilen" på beredaren och sedan dragit ner slangen i en grenkoppling på avloppet, rörisen tyckte det var ok). Skulle inte rekommendera att låta vattnet rinna ut i grunden, det blir faktiskt en hel del vatten trots allt! Hade under en övergångsperiod lett ner slangen i en dunk, så jag vet att det blev kanske 50 liter under några månader (om jag minns rätt).

Angående värmeförlust -tror inte att det gör ngn större skilnad, vv-beredaren är så vitt jag vet mkt välisolerad (är öht taget inte varm utanpå) och eventuell överskottsvärme bidrar isf bara till ett bättre klimat/fuktförhållande i krypgrunden.

Obs att man måste välja en modell som GÅR att montera liggande, det är inte alla som fungerar så. En liten förlust i antal liter varmvatten som man får ut blir det, men i mitt fall var fördelarna (pga platsbrist) helt klart övervägande.
 
Ang gjuten sockel -100 liter vatten = 100 kg, plus beredarens vikt... då vill man gärna att den ligger stadigt! Vi göt sockeln rätt enkelt på plats, byggde en form direkt på marken bara. Genom att gjuta blir det ju automatiskt i våg också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.