Hej,

mitt husköp börjar närma sig dag för slutlikvid och inflyttning. Kontraktet (och besiktningen) skrevs i mitten av december.

Om något skulle uppstått med huset under denna tid. Hur skall detta hanteras?

... jag skulle träffat säljarna idag för att få kolla huset, mäta lite etc, men de ringde sig sjuka, på ett lite märkligt sätt, och ville inte det. tyvärr har jag en sån obehaglig magkänsla kring säljaren. han har inte varit uppriktig tidigare. dels någon halvstor sak, som vi reglerade vid köpet, och dels endel småsaker, som han inte hade behövt undanhålla utan kunde sagt rakt ut.
 
Fel som uppstår under tiden mellan kontrakt och tillträde skall säljaren stå för. Här kan man troligen hamna i bevissårigheter. Om man tänker sig att säljaren påstår att felet fanns redan innan, men att ni inte upptäckte det. Så hamnar man ju den oändliga diskussionen om huruvida det istället är ett dolt fel osv.

Jag skulla nog i detta läge vara diskret påstridig och försöka få komma dit och titta så fort som möjligt. Samtidigt så måste ni komma ihåg att ni har ingen rätt att kräva tillträde för undersökning etc. Viktigt är att ni på tillträdesdagen ser till att komma dit och inspektera innan ni slutbetalar. Det tror jag att ni har rätt till (fast är inte säker). Men som sagt försök att få komma dit, även om de tider de föreslår är svåra för er.
 
Ja, som hempularen skriver, försök få tillgång till huset.

Och insistera på en besiktining av flyttstädning, gärna med mäklaren, vid/innan slutbetalning, då kan du också kolla att städning och annat är ok.

En del städfirmor som utför flyttstädning lämnar "garanti", så att köparen kan kontakta dem direkt om man är missnöjd med avstädningen. Se ändå till att besiktiga städning innan tillträde så ev fel kan fixas innan tillträde.

Lite länkkar på vad som ska ingå:
http://www.familjebostader.com/main.aspx?id=59B75459-8D2F-497B-B6D4-CE04A006B3A5
http://www.flyttstaedning.se/flyttstadning.pdf
 
Det brukar höra till god sed att man går igenom huset före mötet på banken där köpeskillingen erläggs, för att dels kunna kolla att huset är tomt och OK, men också för att läsa av vatten, el och eventuell fjärrvärme eller oljetank.

Och att man ringer sig sjuk är inte ett tecken på att man har något fuffens för sig. De håller på att flytta ut, det är massor att göra, och ibland orkar man helt enkelt inte vad som helst. Ha lite förståelse för att alla människor är olika, och så är du uppmärksam när det är dags att gå igenom huset vid övertagandet istället.
 
Är inte helt säker, men...

Hade ett probelm med en sak i mitt nya hus. I samband med att jag diskuterade detta med mäklaren berättade han hur det ligger till. Om jag inte missminner mig vill säga... :)

Låt säga att du skriver papper på ett hus den 1/1 och sedan flyttar in den 1/4. Om varmvattenberedaren gått sönder t.ex den 12/1 så är det bara att gilla läget. Du har köpt ett hus. I ett hus kan saker gå sönder. Du köper huset i det skick det var den dagen du skrev pappren på huset.

Jag ifråga satte detta och mäklaren förstog min tanke med det hela men tydligen är det så det funkar. Du köper helt enkelt ett hus med det skick som det har den dagen du skriver papper på det.

Sen kan självklart säljaren ha sunt förnuft och kanske dra av 10k på köpeskillingen, men det är inget han måste göra.

Är till 99% säker på att det är såhär det ligger till... Tyvärr...

/Johan
 
Hemmakatten
Nej, det är inte korrekt. Huset skall vara i samma skick på tillträdesdagen som den dag du skrev under köpekontraktet. Det är säljaren som står faran fram till tillrädesdagen. Om kylskåpet går sönder innan så måste säljaren ersätta det med ett likvärdigt.
 
Hemmakatten har helt rätt.

Om det däremot går sönder en varmvattenberedare den 12/4, så är det bara att gilla läget.

Det finns några trådar om detta på forumet, och det som är att föredra är om säljaren och köparen kan pratas vid. Då finns det chansen att det blir två nöjda människor. Är det en tio år gammal kyl som gått sönder är det kanske rimligt med en överenskommelse av typen "Säljaren betalar 1500kr, köparen betalar resten, men väljer vilken ny kyl det skall vara. Säljaren brukar denna kyl fram till tillträdet. Alternativt köper säljaren en tio år gammal kyl på Blocket och sätter in".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.