Sitter och ritar upp tappvattensystemet i nya huset och blev fundersam över hur man fördelar KV och VV. Jag placerar ett fördelarskåp i klädkammaren och drar sedan allt som ett stjärnnät till Badrum, Dusch/WC samt tvättstuga. Det blir ju en himla massa slangar från fördelarskåpet och min fundering är om man kan göra en utanpåliggande fördelning inuti tvättställskomoderna?

Man skulle kunna dra två 15mm RiR till tvättstället och sedan fördela därifrån till toalett och dusch, är det ok att göra så?

Jag kommer att använda Wirsbo/Uponors system, förläggs i gjuten platta på mark.

// Peter
 
Är ingen röris, men vanligtvis så gör man ju fördelning inne i kommoden, alternativt inne i vägg, men då måste du ha inspektionslucka.

/L
 
Det går väl bra att ha flera fördelare men jag tror inte det blir billigare om det inte är långa sträckor villsäga. Fördelarna är rätt dyra (wirsbos) och slangen är rätt billig.

Det finns däremot billiga fördelare, typ lödda koppar rör.

Sen måste ju fördelarna ligga i ett vattensäkert utrymme, dvs en för ändamålet avsedd låda med dränering till avlopp eller i ett vattenskyddat rum.
 
Hemmakatten
Tycker inte heller att det låter bra att ha fördelarna i en klädkammare. Tror knappast att det är godkänt, men det skrev ju jakom om här ovan. Vanligast är väl att ha dem i tvättstuga eller pannrum med golvbrunn.

Själva har vi vattenfördelarna i pannrummet. Stjärnnät är självklart tycker jag. Då är man säker på att ingen skarv kan läcka på vägen. Ju färre skarvar desto bättre.

Visst blir det många slangar. Vi har 12 kallvattenslangar och 8 varmvattenslangar, dessutom en sommarkallvattenslang med separat avstängning, tur- och retur-slangar till golvvärmefördelarna som finns i tvättstugan samt en PEM-slang ner till sjöboden. Men allt dras ju i plattan och kommer inte att synas.
 
Fördelarskåp kan man sätta precis var som helst och en i klädkammare blir det ju ett smart sätt att dölja den. Det viktiga är dock att man kopplar in avloppet från skåpet till avloppsstammen. Det räcker alltså inte med ett skvallerrör.
Och det blir billigare med slang än fördelare.

Den svarta slangen på bilden är avloppet.
DSC01659.jpg
 
Man kanske skiljer på fördelare för tappvatten och golvvärme när gäller placering för dessa? Har sett att många placerar golvvärmefördelarna just i klädkammaren och därför tänkte jag att det var ok med även tappvattenfördelare där.

Jag har ju tänkt använda Wirsbos fördelningsskåp och var orolig att behöva köpa 2 stycken skåp om jag inte kunde göra ytterligare fördelning i tex tvättställskomoderna. Och dessa fördelaskåp är ju inte billiga precis. Men såg att det finns skåp som fördelar upp till 12 vv och 12 kv och jag får nog inte fler än 9 kv.

Nä, det får bli tappvattenfördelning i tvättstugan!

Tack för fin respons!

// Peter
 
Ahh, och så kom Johan in och ställde allt på ända igen:) Precis när jag satt och skrev...

Min ursprungstanke var att dra fram ett 75 avloppsrör till klädkammaren och där koppla in "skvallerröret" från fördelarskåpet. Blir ju en smutt installation iaf, Johan. Är det lilla skarvade röret VVC?
Hur grovt rör har du som matning till fördelarskåpet?

// Peter
 
Hemmakatten
Om du har vattenfördelarna i tvättstugan och den har golvbrunn så behöver du inte ha något fördelarskåp.
 
peter.holm skrev:
Ahh, och så kom Johan in och ställde allt på ända igen:) Precis när jag satt och skrev...

Min ursprungstanke var att dra fram ett 75 avloppsrör till klädkammaren och där koppla in "skvallerröret" från fördelarskåpet. Blir ju en smutt installation iaf, Johan. Är det lilla skarvade röret VVC?
Hur grovt rör har du som matning till fördelarskåpet?

// Peter
Det räcker med 32-50mm avlopp. Tänk bara på hur du löser det med vattenlås eller spilltratt.
Det lilla skarvade röret är VVC.
Matarröret är 32mm PEX i 50mm skyddsrör och matar vidare till ett fördelarskåp en våning upp. Där sitter en identisk installation..i en klädkammare. :D
Installationen på bilden sitter i väggen mellan gästtoan och tvättstugan och blir därför åtkomligt från den senare.
 
Hemmakatten skrev:
Om du har vattenfördelarna i tvättstugan och den har golvbrunn så behöver du inte ha något fördelarskåp.
Misstänker att man inte heller bygger in den i väggen då. Placeras i/under en tvättbänk kanske?

Behöver man förresten fördelarskåp till golvvärmen eller är det onödigt lyxigt?
 
Hemmakatten
Som sagt, vi har våra vattenfördelare i pannrummet, helt synliga, vi såg ingen anledning att bygga in eller täcka för dem. Golvvärmefördelarna kommer upp i väggen i tvättstugan, där har vi en vit lucka som hänger framför. I både pannrum och tvättstuga har vi golvbrunn.

Huruvida man vill ha fördelarskåp är nog mer en estetisk fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.