Hej

Sitter i valet och kvalet att bygga ut eller helt enkelt flytta till ett större hus. Vi har idag ett hur på 6*9 och när familjen nu växt så är det stort behov av mer utrymme.
Huset är från tidigt 1900-tal, torpargrund och oinredd vind (håller på att inreda denna nu, men eftersom det är bara 37 gradig lutning på taket så blir det bara sovrum där uppe , mer finns inte utrymme för).
Min fråga är vad man kan räkna med för kostnad för ett utbygge?
Min plan är att bara förlänga huset med 6 meter (6*6 meter utbyggnad), det blir bara vanliga rum så ingen dragning av vatten eller annat som behövs göras. Enda jag inte löst är uppvärmning, idag värmer jag huset med en värmepump (som sitter på den kortsidan som jag tänkt förlänga) och gjutgärnsspis i köket. Skulle vilja havattenburen värme men det är en rätt rejäl initial kostnad.

Ganska mycket kan jag göra själv, men funderar på om man skulle låta en firma fixa grunden och stommen iaf.

nån som gjort nått liknande och kan hjälpa mig med lite uppskattningar på kostnad?
 
Hej

Vi gjorde något liknande - byggde ut ett torp från c:a 85 kvm till 135 kvm boendeyta(vinkeltillbyggnad). Nu är det nästan klart vilket är otroligt skönt. Men skulle vi göra om det tror jag att vi skulle ta en totalentreprenad... Vi anlitade en mindre byggfirma (vänner till oss) men trots det blev totalkostnaden nära 40%(!) över ursprunglig budget. Jag hade framför allt underskattat kostnaderna för rör/vvs och el, något som berörde hela huset inkl. den gamla delen. Dyraste enskilda posten, förutom själva husbygget, blev det nya värmesystemet.

Om jag skulle ge några generellt hållna råd:

- Snåla inte på byggytan. Vår lilla tillbyggnad blev väldigt dyr per kvm även om det blev bra.

- Räkna på alla sidokostnader som byggfelsförsäkring, kvalitetsansvarig, bygglov, bygglovsritningar, uppläggningskostnader etc. Det gick väldigt mycket pengar till sånt - för vårt lilla bygge pengar som jag lika gärna kunde bränt upp i pannan... Det är garanterat sista gången vi följer alla myndighetsförordningar till punkt och pricka. Mängder av papper och administration för ett litet sketet torptillbygge. Inte undra på att folk fuskar.

- Fundera noga igenom och räkna på värmesystemet. Vi borde egentligen tilläggsisolerat den gamla husdelen i och med att den nya är så välisolerad (men någonstans måste man sätta stopp när pengarna tar slut). Särskilt om du planerar för värmepump och lågtempsystem.

- Om du anlitar olika hantverksfirmor istället för en general- eller totalentreprenad; var noga med välspecade offerter (vilket vi missade på vvs:en). Se till att hantverkarna kommunicerar med varandra (eller att du gör det åt dem) - annars blir bygget stående i perioder, missförstånd uppstår etc.

Och nej, vi ångrar oss inte, trots att det är mycket kvar att göra. Vi är väldigt nöjda på det hela taget. Men det beror på att vi känner mycket för stället. Sånt är viktigare än man kanske kan tro. Om ni inte har några särskilda känslor för eller band till torpet där ni bor kanske ni istället ska fundera på att sälja och köpa ett större hus.

Ska du göra mycket av jobbet själv förändras ju förutsättningarna en del. Själva har vi bara haft tid med målning, tapetsering, golvläggning m m.

Finns mycket mer att säga men det var vad jag kom på för stunden. Lycka till!
 
Tackar för dina råd och erfarenheter!

Vi har bara bott här i 3 år så man har inte direkt några band till stället rent emotionellt, men jag trivs där och flytta känns inte så lockande, speciellt efter lagt ner mycket tid på fixa iordning en fallfärdig ladugård till anvärtbart skick... Och det känns som alla gårdar man hittar så finns det ändå saker man skulle behöva se över, speciellt eftersom de flesta har direktel som uppvärminig

Min plan var att inte behöva dra nån VVS utan bara el, så jag hoppas man kan komma undan hyffsat i pris. Jag får kolla med lite byggfirmor på orten och se vad de kan ge för pris.

Kan nog vara värt att göra som du säger, ta till ordentligt när det kommer till yta, lika bra att ta det nu istället för behöva bygga ut ytterligare en gång

Vad hamnade ni på för kostnad för själva husbygget (och vad landade värmesystemet på?)?
 
Har gjort en del sådana jobb och ofta är det lite pyssel med taket, är inte så sällan man vill/bör lägga om allt är man ändå är på gång.

Angående elen hade jag räknat på centralbyte med.

Skall du förlänga befintliga rum med tillbyggnaden eller blir det helt nya rum?

/Kent
 
takstolarna är nog från det när huset byggdes men de känns som de är i bra skick, vill egentligen göra så lilte ingrepp i det befintliga som möjligt.

Planen är helt nya rum i det nya.

Elen kan nog behövas gås igenom, den verkar ha npgra år på nacken och borde se till man har fler än ett uttag per rum som det är idag
 
Mellan tummen och pekfingret skulle jag vilja säga 5000 kr/m2. Men det går både att få  det mer eller mindre beroende på hur mycket du vill göra själv och vad du har för kontakter. Lejer du ut allt så hamnar du nog runt 10.000 kr/m2
 
Angående taket tänkte jag mer på råsponten och pappen, där brukar det bli en del pyssel med att "bara" förlänga om man skall ansluta till befintligt tak. Bara en sån sak som att bygga på fotplåtarna...

Kan man lösa det så att man slipper ansluta till bef tak så är det en del att vinna på det m a o. Idealet är om man kan göra klart det mesta innan man sen öppnar upp befintliga väggar.

Personligen föredrar jag ett rejält pannrum då man kör vattenburet, man blir lite mer flexibel då än att ha en värmepump i en hörna av tvättstugan.

/Kent
 
Som det är nu så är det råspont som inte skulle må dåligt av bytas ändå så om man får byta lite i skarven till utbyggnaden gör nog inte så mycket, taket är sen plåt så inte några jobbiga pannor att handskas med :)

Väggen som vätter mot utbyggnaden måste väl öppnas ganska tidigt i byggandet?

EN fundering jag har är bygga i vinkel och på det nya ha brutet tak, då behöver man inte heller tänka så mycket på bygga ihop det med det befintliga taket och man får en övervåning som man faktiskt kan använda...

Ett riktigt pannrum hade varit ideal och med vattenburen värme, men ju mer jag funderar desto mer känns det som kostnaderna springer iväg...
 
valpis skrev:
men ju mer jag funderar desto mer känns det som kostnaderna springer iväg...
Säger du det..... känner jag inte igen :'(

Fick tillökning i familjen och huset hade redan börjat kännas trång. Vi kom fram till att vi måste bygga till och jag satte ett tak på 250'-300´ och började kolla och planera.
Jag har enplan och funderade på taklyft. Firma skulle ha ca 400´ oinredd. Ointressant.
Vinkel. Firma skulle ha 360' stomrest. Ointressant.
Jag började titta efter husobjekt på marknaden. Fanns inga intressanta och de som såldes gick för dyra pengar. Tillbaka till utbyggnadsplanerna.... Fick inte ihop planlösningen men en enkel utbyggnad....

Så efter snack med banken, regeringen (frun) många timmar bakom ritbordet gick budgeten från 300' till 900´. Resultatet blir tillbyggnad med boyta på 42 m2..... kommer därefter blåsa ur hela gamla delen. Helt ny planlösning. Byter träfasaden mot tegel (marmoroc) nytt tak, nytt kök, carport, ny altan... m a o ett helt nytt hus. Orört blir enbart ett rum och ett badrum
Efter mycket funderande med planeringsstart på låg bud blev det "nyhusbudget" och jag bygger om till vårt drömhus. :cool:



Ang öppna tidigt. Nej det behövs inte. Fördel med att bygga till är att det är ett av det sista man behöver göra. Det gäller bara att planera bygget så att man inte bygger ute material som man får problem med att få in. Det går aldeles utmärkt att krypa in genom ett fönster. Lämna en del av vägg öppen som du stänger till i slutet om du inte skall ha altan dörr. Då får du in material.
Själv bygger jag vägg i vägg med garaget och utelämnat en väggregel. Kan rulla in släpkärra med material i garaget och har då 1200 öppning att springa ut och in i. Byggt en större "lucka/dörr" av frigolit så värmen bibehålls.
Jag kommer färdigställa större delen av tillbygget och först när det är dax att flytta över sovrummet så slår jag dit sista stolpen, gipsar och öppnar upp.
 
valpis>Om det ändå är råspont som är dålig så passa på att byt när ställningar mm finns på plats, även om tillbyggnaden byggs i vinkel så måste du ju ändå ansluta till befintligt tak och det är lite pyssel med det där hur man än gör det.

Väggen kan du som sagts här vänta med att ta upp hål i men däremot måste du redan vid stomresningen lösa anslutningen mot befintligt tak. Det är sådant jobb man helst gör framåt vårkanten så man slipper snön.

Om du har utrymme under huset så borde indragning av vattenburet vara relativt enkelt...

/Kent

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.