Hej,

Jag har anlitat en byggfirma för att renovera mitt badrum på fastpris. Jag begärde in en offert innan och i denna offert är datum för byggstart angivet samt ett preliminärt datum när allt skall vara klart. Det står inget om någon eventuell ersättning/skadestånd om firman inte skulle hålla detta slutdatum.
Den planerade tidsåtgången var 4 veckor. Renoveringen startade på utsatt datum. Nu har renoveringen blivit klar, men istället för 4 veckor tog det 12 veckor. Förseningen beror inte på att jag som kund har "strulat" utan på att personalen på firman har varit sjuk, tillfälligt slarvat bort min nyckel, inte haft tid att komma pga andra kunder, och ofta har hantverkarna gjort fel vid första tillfället och fått komma tillbaka och göra om 1 eller ibland 2 ggr. Allt detta har med andra ord gjort att de har dragit över med c:a 200% av den angivna tiden.
Är detta rimligt? Kan man begära ersättning/skadestånd för detta trots att det inte står något annat än preliminär sluttid i kontraktet?

Tacksam för svar, Peter
 
Man kan alltid begära ersättning, sedan kan ju den andra sidan ha en avvikande åsikt om det är berättigat eller ej.

I ditt fall är det väl kanske rimligt att de på något sätt ersätter dig för de merkostnader som du haft, och som kan styrkas, tack vare denna försening. Hade det funnits en klausul om vite vid försening hade det varit mycket enklare.
 
Hej!
Jag är i samma sits, men har ett kök som skulle ta 1 vecka att montera. Felleverans , felbeställning från företaget (som även skulle montera) var det hela tiden. Det blev verkligen aldrig klart, till slut sa hantverkaren upp sig för att han inte hade tid. Svårigheter att få en ny snickare har gjort att vi sammanlagt fått vänta i 30 veckor innan köket blev klart.
Vad gör man, vad kan man få för ersättning?
Jag hittade även en massa fel på fakturan, som för övrigt tog 5 månader att få. Ett exempel från fakturan: Ljusrampslist 3 st a 438 = 2190. Det kan till och med ett barn se att det är fel.
Det är även fel och brister i det färdiga köket, bla ser de nya stommarna ut som sweizerostar, med massor av hål. Vi har tre olika gångjärn, tre luckor går inte att stänga, pga fel gångjärn...listan kan göras lång.
Nu har vi i alla fall bestllt nya gångjärn så det ska väl ordna sig.
Jag känner mig inte nöjd med att endast få ersättning för utlägg som jag haft. Det är för lång tid det rör sig om.
Vad är skäligt att begära?
Tacksam för svar
 
Om fakturan inte är betald, så har du ju ett lite bättre förhandlingsläge. Jag tycker att 20-25% av kökets pris är klart rimligt efter att de hållit på i sju månader med ditt kök, och resultatet är så undermåligt som du beskriver.

Men, det blir till att ta en diskussion med den där leverantören och göra det på ett bestämt sätt. Visa gärna på alla turerna och förseningarna, det borde i det här fallet bli smått parodiskt om de hållit på i 30 veckor, och det sedan tog 5 månader att få fram fakturan.

Sedan kan jag ju inte annat än konstatera att du har ett tålamod utöver vad man rimligen kan begära. Om de säger en vecka, hade jag själv nog efter 3-4 veckor börjat bli tämligen irriterad. Och efter ytterligare några veckor hade de helt enkelt fått komma och hämta sitt kök eftersom de inte kunnat färdigställa det. Använd ditt tålamod som ett argument att du verkligen har gett dem chansen, men resultatet är du ändå inte nöjd med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.