Hej

Vi har tänkt att ha en mur som ramar in tomten något, samt gör att vi kan plana ut gräsmattan, och få ett snyggt avslut mot gatan. Muren kommer att förankras ungefär en halvstens höjd under mark, och vara omkring en meter hög över mark. Behöver man bygglov då?
Den kommer vara 21 meter i full-längd och sedan få en 90° -sväng där den blir mindre och mindre för att möta garageuppfartens lutning.
 
Hemmakatten
Ja, du behöver bygglov.
 
Generellt ja,

Men blir faktiskt även tveksam, ifall det skulle behövas....
Har själv inte behövt det pga att det är en stödmur.
Detta grundar jag på att er topografi av tomten verkar vara densamma och syftet är stödmur.
 
Jag har byggt 110cm utan bygglov
 
Du behöver bygglov för mur, att det är en stödmur har ingen betydelse.
 
och vi behövde inte bygglov under 120 cm över markgräns.

Någon som har en bra länk till guidning/beskrivning hur man gör en mur?
 
Egentligen behöver man bygglov för en mur, men väldigt många kommuner har tvärtemot lagen tagit beslut på att en mur inte är en mur om den underskrider viss höjd. Om du har en syrlig granne skulle jag välja att söka bygglov alternativt be att få detta skriftligen av den rätta personen inom kommunen. Kanske finns även en policy nedskriven som du kan få en kopia på? Be även att få skriftligt vilken marknivåförändring de tycker är ok utan bygglov.
Vid garageutfarten måste du ha fri sikt när du kör ut med bilen. Vägverket definerar detta som att du om du mäter från 90-graders hörnet 2,5m åt båda hållen och sedan drar en linje mellan ska där vara fritt. Det som är där innanför får inte överskrida 80 cms höjd. Detta tror jag att de flesta kommuner använder sig av. Och om man har en hörntomt måste du ha en sikttriangel om 10m istället för 2,5 ...
 
Vi har inga grannar än :) och muren är till för att jämna ut höjden på tomten, för vägen lutar just där vi bor. Dessutom har vi turen att ingen garageinfart kommer vara i närheten av muren, så risk för bilar som backar in är ganska minimal.

Jag har inte bett om skriftligt från kommunen, kanske en bra idé, man har ju märkt under resans gång att det är väldigt bra med sparade mail och papper på allt som beslutas. Men det är fler i området som bygger låga murar för att få ett snyggt avslut mot gatan pga höjdskillnad, så jag tror inte att kommunen kommer stå på nån annans sida om nån granne skulle klaga.
 
sjd skrev:
så jag tror inte att kommunen kommer stå på nån annans sida om nån granne skulle klaga.
Tyvärr är det inte kommunen som är slutlig instans om någon klagar.
 
Benny o Lina: Jättefin mur.
Vi kommer inte ha mycket högre än så. Tycker kommunerna gör rätt i att själva bestämma en maxhöjd för bygglov, tror det kommer sig av att så många bygger såna där små murar att kommunen inte skulle hinna med allt den pappersexcercis som då hade krävts.

Fialottabus: Jag tror och hoppas verkligen inte att nån granne kommer att klaga. Jag har aldrig riktigt förstått vitsen varför kan klaga så mycket på andra om det de gjort med hus och trädgård inte innebär en monumental brytning i resterande miljö eller om det på något sätt är farligt. Tex om vår mur var 2 m hög, för det skulle verkligen vara både fult, misspassat och farligt pga dålig sikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.