Har lite funderingar på hur stort garage man ska göra. Vill ha det lite större en bara en parkering under tag för bilen. Vill kunna mecka utifall nått går sönder. Vill även ha en liten arbetsbänk på kortsidan, framför bilen så att säga. Tycker det är väldigt svårt att få en uppfattning hur mycket yta som behövs.

Någon som har gjort något liknande och vet vilken storlek man behöver?
 
Minst 4X7 invändigt säger jag.

Tipset är att du sätter upp några pinnar och spänner snöre mellan. Sen kör du in bilen i "garaget"/snörmarkeringn och ser hur stort det blir i verkligheten
 
Heh, bra tips. Hade funderingar på 5x7. Sen en carport på sidan. Låt säga 3m? En litet föråd bakom garaget. Det blev cirka 72m2. Tyckte det känns så himla stort. Hur bred bör man göra carporten?
 
Jag har idag 4x6. Det blir lite plats för en arbetsbänk och fungerar, men det kunde gärna varit längre. 4x7m är nog en bra ansats, men har Du möjlighet så lägg på en meter på bredden också.

Sedan beror det ju lite på vad man har för bil i garaget. Med den stora Audikombin vi har blir det trångt, men entusiastbilen (en liten Fiatsportbil) lämnar betydligt mer plats över.
 
Blir du glad om du får samma svar igen?

Gjorde min 6X4 och den är lagom enligt mig. Vill kunna stå med öppna dörrar utan att det blir trångt
 
Hej .jag bygger ett garage som är 6,3 * 8,4 meter ,det jag har upptäckt är nog att jag borde byggt lite bredare .
Jag anser att man ska bygga lite större än vad dagens behov är med tanke på att det är svårt och dyrt att bygga till.
Om du bygger en carport vid sidan av så tar ju väggen en hel del yta, men det beror ju på vilka behov du har.
Jag rekomenderar iallafall att di issolerar plattan ,det ger mindre fukt från marken
Lycka till mvh :)
 
Bygger 7.5 * 9 tycker det ser litet ut. Men det kanske blir bättre nu när väggarna snart är på väg upp....
 
Glöm inte höjden i garaget också... finns enklare lyftar osv som man kan koppla till kompressorn.. då är det fint med lite högre tak...
 
Man kan aldrig få för stort garage! Bygger själv 7,2 x 12 meter och tyckte att plattan såg liten ut men när stommen är rest och takstolarna kommit på plats så blev intrycket annorlunda :D
 
Har precis gippsaat mitt på 7*7m.

Tycker det seg lagom ut. Tror inte ett garag kan bli FÖR stort :)

Du kan se det på www.mercafreak.com
 
Jag bygger 8,4x10,2

När man öppnar dörrarna helt på båda sidor blir bilen nära 4m bred och en vanlig bil är knappa 5m lång.
Ska man ha en arbetsbänk framför är 6m för kort, jag vill nog påstå att även 7m är i kortaste laget om man vill ha plats för en bänk framför samt möjlighet att både gå runt bilen och lägga sig på horan och åka in under motorn utan att det blir trångt och bökigt.

Ett garage har ju dessutom förmågan att bli fyllt längs väggarna med div skräp och maskiner och då blir det ännu trängre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.