Jag skulle behöva en multifjärr för TV till sovrummet, nu behöver jag tre fjärrkontroller.
Ljudet från TV:n är kasst så jag har en gammal reciver för att få ljud.
TV:n och digitalbox från boxer får ström från reciverns eluttag, bara en produkt på standby.

Som det är nu väcker jag recivern med en fjärr, tv:n startar inte automatiskt utan behöver ett knapptryck på en egen fjärr, likaså digitalboxen, tre steg för att börja starta upp. Sen behövs två olika kontroller för att titta, ljudet ändras med reciverfjärren, och kanalerna med fjärren till digitalboxen, och lite EPG och texttv ibland.

Stänga av är enklare, av med recivern så slocknar allt.

De flesta multifjärrkontroller verkar gå ut på att kunna styra en massa aparater genom att först välja mottagare, och sen knappa funktion. inställningarna görs med koder, så det är en del knappande innan man får det att funka.
En standard multifjärr skulle bara ge färre fjärrkontroller, inte ett enklare handhavande då jag fortfarande skulle behöva växla mottagare för att byta kanal och höja ljudet.

Jag vill ha en väldigt enkel fjärr, typ högst 10 knappar, men där varje knapp kan programeras att göra rätt sak direkt, genom "head to head" eller liknande. En knapp startar allt, sen enkelt ändra ljud, kanal osv. Finns det?
 
N
Jag har den billigaste Logitech Harmony-kontrollen som finns på marknaden.
Jag har makron för det som ska göras. Alla kontroller ersätts lätt med den och du tankar ner koder på nätet och för över via usb.
Alla makron för vad som ska hända och så vidare kan du ställa in i programmet på datorn. För mig fungerar det väldigt bra. På med tv och boxer. Byta till rätt kanal på tvn (gammal tv) och sedan ställa in ljudet görs genom en knapptryckning. "Titta via Boxer" står det på skärmen. Varje knapp går att programmera som man vill.
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=66216&path=

Inte så enkel som man kanske skulle önska men gör precis det man vill. Kan iof tycka att den är lite seg på att reagera ibland.
 
jag har logitech 785, är inte helt nöjd över den.

seg när man ska byta kanal, går heller inte att tryck in "122" på fjärren, p.g.a den skickar "1" först sedan skickar den "2" , mottagaren hoppar mellan kanal 1 och 2 alltså inte till kanal 122.
 
Jag har också Logitech Harmony 525 och är faktiskt mycket nöjd med den, tycker den är mycket prisvärd.

Smidig programmering via dator. Efter lite testande får man den precis som man vill ha den.
Den är den enda som används för all form av TV-tittande och den har accepterats av hela familjen vilket är ett gott betyg anser jag...

Och... det går alldeles utmärkt att välja kanal 122 med denna. ;)

/jbr
 
kan man justera sändningstiden på fjärren???
 
el_richard skrev:
kan man justera sändningstiden på fjärren???
Nej, men med en PVR-box, ett boxerabonnemang och deras tjänst Navigator är det väldigt lätt att spela in det man vill se, och titta på det när det passar.

Logitech Harmony är en bra serie fjärrkontroller som står sig väl i konkurrensen. Det finns naturligtvis värre saker, men många brukar ta en steg bakåt när fjärrkontrollen börjar kosta mer än TV:n.

Det finns relativt ofta vissa specialgrejer som inte fungerar med en multifjärr, men det är ofta sådant man kan leva med. När jag testade sådant här för några år sedan så fick vi inte text-TV att fungera samtidigt som bild-i-bild på Philips-TV. Det gick med originalfjärren, men inte med Logitech. Sådant kan man kanske leva med, eftersom det andra är mycket smidigt att programmera.
 
En lyxfjärr med LCD osv. är inte direkt vad jag är ute efter till sovrummet, så i brist på bättre alternativ impulsköpte jag en miniatyrmultifjärr från http://www.dealextreme.com/ för under $3 inklusive frakt till Sverige.
 
Swetrot skrev:
Nej, men med en PVR-box, ett boxerabonnemang och deras tjänst Navigator är det väldigt lätt att spela in det man vill se, och titta på det när det passar.

Logitech Harmony är en bra serie fjärrkontroller som står sig väl i konkurrensen. Det finns naturligtvis värre saker, men många brukar ta en steg bakåt när fjärrkontrollen börjar kosta mer än TV:n.

Det finns relativt ofta vissa specialgrejer som inte fungerar med en multifjärr, men det är ofta sådant man kan leva med. När jag testade sådant här för några år sedan så fick vi inte text-TV att fungera samtidigt som bild-i-bild på Philips-TV. Det gick med originalfjärren, men inte med Logitech. Sådant kan man kanske leva med, eftersom det andra är mycket smidigt att programmera.
Men fortfarande går det inte att trycka in kanal t.ex "80".

fjärrkontrollen sänder 8 och 0 med förlågt mellanrum..

Skit fjärrkontroll.. min synpunkt..
 
N
Bland de avancerade inställningarna så har jag för mig att man kan ställa in tid mellan knapptryckningarna och lite annat intressant. Var ett tag sen jag höll på.
 
el_richard skrev:
Men fortfarande går det inte att trycka in kanal t.ex "80".

fjärrkontrollen sänder 8 och 0 med förlågt mellanrum..

Skit fjärrkontroll.. min synpunkt..
Är nog mer "skit bakom fjärren" ;)
I inställningarna för min 525 så går det att välja sändningstid mellan knapptrycken, förmodar att det går på din med då det är en mer avancerad!?!

Jag har då i inga problem att välja "höga" kanaler. Däremot funkade inte de IR-inställningar bra för min mottagare som fanns i programmet, jag fick lägga in dem manuellt mha originalfjärren.
 
Logitech Harmony 525 här med, underbar liten sak, det var som dom skrev i din Teknik för ett par nummer sedan när de testa multifjärrar.

"Det är inte rättvist mot de andra tillverkarna när Logitech är med i testet", just deras databas med all info lättillgänglig är ju guld värt. Inga problem att lägga in min kinesiska TV t.ex.
 
Man kryper till korset, ber logitech sluta spionera på min familj, sluta med att leta igenom mina sopor.

Jag ber om ursäkt att jag sa att det var en "skit" fjärr.

Jag gick in på fjärrkontrolls hemsidan, ändrade knapptryckningen från 500 ms till 200 ms, så nu kan man kolla på fler tv-kanaler än dom 9 första. :)

Den gladaste är nog hon som känner sig tvungen att bo med mig.

Tack för tipset.

Nu har jag haft ytterligare hjälp med "TEKNIK" forumet.
 
Jag skulle ranka fjärrar som finns till humana priser enligt följer:

- Marantz
- Philips Pronto
- Nevo link
- Logitech Harmony 1000

Jag jobbar med att programmera upp fjärrkontroller, och vill man ha ett system som verkligen är helt skräddarsytt och som dessutom kan styra belysning, Squeezebox mm, så är det philips Pronto som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.