efter att fått igång centraldammsugaren inser jag att det läcker i anslutningen mellan rör och uttaget på övervåningen. DEt hörs när man använder ett annat uttag att det väser inne i uttaget - vid de andra uttagen är det tyst.

övervåningen är ny och byggjobbarna fixade denna anslutning - och de måste ha missat när de sågade ut för uttaget. uttaget och röret är inbyggt i väggen som är målad så jag vill helst inte riva upp allt.

Uttaget borde ha suttit 1 cm längre ned (röret kommer underifrån).

Det är inte en full glipa utan röret är inte fullt istucket - om jag tittar via uttaget ser jag att ca 7-8 mm av "muffen" som man ansluter röret till inte har röret fullt "iskjutet".

någon som har en ide om hur man man fixar till så att detta blir tätt utan att det i ett senare skede lossnar och täpper till rören?
 
någon typ av lim som fastnat på den typ av plast du har i rören.
 
Man ska ju inte limma fast uttaget, men finns det något sätt att förlänga det inbyggda röret?
Om du kapar till en liten 1 cm ring, och limmar den mot det befintliga röret, med limmet som hör till dammsugarrören, och så tejpar på insidan av röret med någon bra tejp kanske? För uttaget ansluter väl utanpå röret?
 
gör som pinebar föreslår, tänkte fel i det förra inlägget..
 
jag ser nu att det är fästets anslutning mot röret som läcker - dvs det fäste som man sedan stoppar uttaget i

fästet sitter fastskruvat i OSB skivan bakom gipsen så den kan inte tas bort. fästets andra del mot röret är där det läcker.

utan att riva väggen så är nog det enda sättet att gå via röret - kanske jag ska prova med lite lim
 
DU kan inte prova med lite vulktejp och se om det går att göra en packning?
 
packning - menar du som en Oring som sitter inne i röret och spänner ut mot där det läcker?

går det?

finns det inte risk att den far med utsugsluften?
 
1. Ja
2. Vet ej - har inte försökt
3. se ovan :)

Kletig fogmassa kan kanske också vara ett alternativ typ utefog eller så. Du har inte en möjlighet att lägga upp en bild på det hela?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.