Har köpt en sommarstuga med en veranda (ej vintebonad) med englasfönster. I källaren hittade jag identiska fönsterkarmar med englasfönster. Funderar nu på att försöka skruva ihop dessa och sätta gummilist mellan för att så det lite varmare tills en mer permanent lösning kan grejas. Funkar det? Vad behöver man tänka på?
 
Du måste ha ventilation mellan glasen, annars blir det kondens i mellanrummet. Utifrån och in mellan bågarna.
 
Förstår ingenting, är det gamla fönster vi talar om? Du har ju i så fall redan en komplett uppsättning, med lösa innanfönster måttgjorda till ytterbågarna? Missförstår jag frågan kan du bortse från nedanstående.

Hur man sätter i o tätar sådana fönster (med lin- eller ull-lister, vadd o klisterremsor) finns massor av info om, här på forumet t.ex. Gör en sökning.

F.ö. vet väl de flesta idag att friska o vältätade en plus en-fönster ofta har lika bra värmeekonomi som många andra standardfönster (en del vill ju t.o.m. hävda bättre, men det vet jag inte om det alltid stämmer...). Att de dessutom är gratis eftersom de redan finns på plats, har en enorm kvalitet o livslängd och i många fall höjer värdet på huset är ju inte fy skam det heller.

Som du förstår har vi bara gamla fönster (drygt 100 år) med lösa innerbågar hemma hos oss, med undantag för 2 st som är standardfönster från 1980-talet. De senare är det en del problem med, men de gamla funkar kanon.
 
  • Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.