Har en skånelänga, ca 150 år gammal.. har nyligen grävt ur ca halva längan för att gjuta om grunden (ska gjuta denna i dagarna). Den andra halvan av kåken är sedan tidigare urgrävd och gjuten, men den har något av en svåranvänd yta.. Bifogar en planlösning på bottenplan, vad kan jag göra med denna? gamla kaminrummet är mycket svårarbetat tex. Ovanvåningen är helt öppen och ska innehålla sovrum och kontor tänkte jag..
 
  • Detaljritning R1213 nuvarande v05.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en tydligare modell av kåken här.
 
  • Detaljritning R1213 nuvarande v06.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låt köket vara där det gamla är och gör matsal/matplats av kaminrummet, allrummet blir då ett renodlat vardagsrum.

N
 
Norrpilen är längst upp till vänster.. Kvällssolen kan nog vara trevlig att ha i köket (där jag tänker mig att man ofta befinner sig.). i dagsläget har köket ca 2 m i takhöjd något lågt för att vara den plats man vistas mest, "nya" delen kommer få bättre takhöjd.. såvida jag inte höjjer kåken.. har dock inte kommit så långt i planen ännu..:)
De väggar som finns i kåken stödjer de synliga bjälkar som finns.. något säger mig att jag inte kan ta bort väggar helt. dock hoppas jag kunna minska ner delar av väggarna...
- Hur kan jag då minska ner väggen i gamla köket så att utrymmet blir användbart? De boxar som finns anger kamin, dvs murtocken går upp i mitten.
 
150 år gammalt hus..........
Då kanske man ska tänka sig för innan man ändrar planlösnigen. Jo, jag vet många blåser ur sina skånelängor och bygger om dom till något helt annat. Vet också att byggnadsvårdsexperter avråder. Dels riskerar man förändra husets karaktär o men också p.g.a. hållfastheten. De tvärgående innerväggarna håller ihop huset. Tar du bort dom finns risk att ytterväggarna börjar bukta utåt av trycket från taket. Ta råd av någon byggnadsteknisk kunnig innan du tar bort väggar!

Sedan har jag tittat på din skiss och har svårt att förstå vad som är problemet? Vad är problemet med kaminkammaren? Vad är problemet med det nuvarande köket?

Är detta en gammal planlösning? Eller har tidigare ägare flyttat runt rummen? Jag kan tänka mig att köket förr har legat där WC-rummet ligger. Som husets hjärta. Det enda problem jag ser är att WC-rummet ligger som en klump mitt i huset som därigenom blir uppdelat i två delar. Det fina med skånelängor är ju annars att rummen ligger i fil så man kan se genom alla rummen i huset längsriktning.

2 meter i takhöjd är helt tillräckligt i ett kök (såvida ni inte är ovanligt långa i er familj). Det är mysigt med låga rum. Håller värmen också. Annars kanske du skulle ha köpt en annan typ av hus.......

PS. Mitt förslag är så här: Om ni vill ha ett modernistiskt kök med öppen planlösning, köksö o hela paketet, sätt då det i den nya delen. Renovera i så fall den gamla delen i gammal stil till rum där man kan sitta ö mysa i, läsa en bok o elda i brasan. Eventuellt kan man göra en större öppning mellan kaminrum o gamla köket så att rummen hänger ihop o känns mindre små.
Å andra sidan om ni tänker er ett gammeldags kök med pärlspont o det hela, så kan det gott vara kvar där det är.
 
Har tre dörrar som är <180 cm höga.. det är inte hållbart.. Vet inte vart köket har varit.. tidigare ägare har haft kökets nuvarande placering som mål men aldrig färdigställt det. Jag drog in vatten här om månaden..:)

- Jag köpte fastigheten för marken, dess "grann-fria" placering med närhet till malmö/lund, lade bud utan att ens titta på kåken, nu renoverar jag för att ha som gäststuga inför nybygge inom 2-3 år.

- Har inga planer på att ta bort väggar helt och hållet är medveten om väggarnas funktion i så gammalt bygge. Men tänker att jag kanske kan öppna upp dörrar, vidare har en handfull folk kikat på det så här långt, har mera vedertagna experter som ska spana de kommande månaderna.

- Större öppning mellan kaminrum och gamla köket tror jag på.. det kan nog göra en hel del..
problemet som jag ser det är att kaminrummet är för kort i byggets längdriktning.. blir mycket svårt att möblera och samtidigt ha ingång till wc möjlig.
 
ltz skrev:
Har tre dörrar som är <180 cm höga.. det är inte hållbart.. .
Har 6 dörrar som är under gåhöjd för mig o har till o med låtit göra en ny ytterdörr i samma storlek för att bevara proportionerna .....:D Det är mysigt, ju!

OK, jag förstår problemet med kaminrummets smalhet. Du får väl ha det som korridor till badrummet. Placera ut lite väntrumsstolar........ :D Eller använda det som trapphus till vinden?

Det går förmodligen att ta upp en större öppning till hörnrummet utan att hållfastheten äventyras. Det skulle inte kunna gå att göra kök av kaminrummet? Då skulle du kunna ha ett fint kallskafferi på norrväggen. För mig är kökets naturliga plats åt norr. Synd att toadörren är just där. Går det att flytta toadörren så den går ut mot den nya delen istället?

Sedan tror jag hörnrummet skulle kunna vara ett mycket vackert rum med ljusinsläpp från två håll (eller är det inget fönster åt öster? går det att ta upp?) Vore synd att förstöra ett sådant rum med köksinredning. Ser framför mig ett lågt rum med takbjälkar, gammeldags papperstapeter, gamla möbler, gungstol, pelargoner, en klocka som tickar, brasa i kaminen.....
 
Sommartorparn skrev:
Ser framför mig ett lågt rum med takbjälkar, gammeldags papperstapeter, gamla möbler, gungstol, pelargoner, en klocka som tickar, brasa i kaminen.....
och just i ett gästhus -det är sånt man förväntar sej och upplever som normalt och charmigt när man gästar i en gammal skånelänga :). Högt till tak och stora sterila ytor börde reserveras enbart för moderna hus, tycker jag.
Nog skulle man som gäst uppskatta en annorlunda miljö än det man är van vid i moderna staden ;).
gaia
 
Nu har jag lösningen. Toadörren ska naturligtvis vara i farstun mitt emot ingångsdörren! Då slipper den som blir pinknödig i den nya avdelningen springa hela vägen runt. Dessutom får du lättare att göra något bra av 'kaminrummet'. Jag skulle definitivt ha kaminrummet till kök, med själva köksavdelningen i den norra delen och sittplatsen vid söderfönstretfönstret. Sedan skulle hörnrummet vara 'mysrum' med en lite större dörröppning emellan rummen.
 
Får tacka för alla svar så långt.. projektet har gått en bra bit längre. Har mer elle rmindre tvingats ta väck en vägg som varit av undermåligt skick. Även murstocken fick gå då denna var i bedrövligt skick, ett faktum som gjorde ytterligare en vägg försvagad och fick rivas. Dessa väggar var i lersten, ytterväggarna är i tegel, lagda i förband. Smått märkligt då det inte överensstämmer med tiden för huset, har väl gjorts om mer än bara en gång..:)

Har även hunnit med att takhöjja kåken ca 20 cm än så länge för att få plats med överliggare ovanför fönster och dörrar. Tidigare murade motsvarande "valv-överliggare" var dessvärre inte i användbart skick. Lyfter tak + befintligt mellanbjälklag och murar samtidigt upp befintlig tegelmur.

Kan tänka mig att flertalet läsare fullständigt kokar av ilska när de hör talas om taklyft av skånelänga.. kombinationen av min längd och det faktum att tidigare taklyft var gjorde mha träbalkar på god väg att ruttna bort så skulle lyftet ändå göras..:)

Behöver dock få in mer ljus i kåken, har ritat lite på några lösningar som kanske kan tänkas fungera. Dagens mellanbjälklag håller inte för en våning utan ordentligt stöd underifrån. Men en takbalkong skulle fungera ..:) tankar?
 
  • Rslv1213-v03-ide3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
- Med "Öppet till nock" menas att mellanbjälklaget finns på plats men saknar golvbrädor. Dvs konstruktionen som håller samman väggar och takstolar finns kvar.

- Norr är rakt neråt på bilden, huvudingången är söderut, dvs mitt emot befintlig dörr till wc.
 
Hemmakatten
Normalt sett skulle det vara gräsligt med en takbalkong på en gammal skånelänga. Men nu är ju huset taklyft och en massa andra förändringar har skett. Och visst måste det få synas att huset är renoverat. Men för att kunna tycka till behöver du lägga in en bild på huset så att man ser utseende, proportioner mm.
 
Vågar inte riktigt visa bilder på huset just nu.. :) Kommer efter att taklyftet är genomfört..:)
 
ltz skrev:
Kan tänka mig att flertalet läsare fullständigt kokar av ilska när de hör talas om taklyft av skånelänga.. kombinationen av min längd och det faktum att tidigare taklyft var gjorde mha träbalkar på god väg att ruttna bort så skulle lyftet ändå göras..:)

Behöver dock få in mer ljus i kåken, har ritat lite på några lösningar som kanske kan tänkas fungera. Dagens mellanbjälklag håller inte för en våning utan ordentligt stöd underifrån. Men en takbalkong skulle fungera ..:) tankar?

Takhöjning......Det beror på hur det görs. Ibland kan det vara nödvändigt att göra något radikalt, beroende på vilket skick huset är. Har man bara gott omdöme o mycket pengar så kan resultatet bli hur bra som helst......

Tänker på en kåk i mitt grannskap, där man i stort sett rev det mesta och sedan byggde upp på samma sätt förutom att huset blev högre. Såg förfärligt ut när dom höll på, men i dag ser huset ut som det alltid har sett ut och det pryder sin plats i landskapet. Huset ser inte oproportionerligt högt ut, bara lagom. Takvinkeln behölls, färgsättningen behölls, proportionerna höjd/bredd på fönstrena behölls, glasverandan ser likadan ut som den gjorde innan.....

Takbalkong........... :eek: Låter förfärligt. Skulle förvåna mig om du får byggnadslov för något sånt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.