Kan någon hjälpa mig att tyda visa saker på en k-ritning?
 
Om du skriver vad som skall tydas kanske någon kan hjälpa dig.
 
Tänkte ta det via email.
 
Kan du så lägg upp det för alla att se. På så sätt kan fler lära sig av det hela :)
 
Undrar om de 2 st HEB balkarna som är 6600 mm och 6650 mm Skall dom vara i samma i höjd som bjällklaget?
 
  • bjalklag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
Kan inte se dina balkar. Kan du markera dem med färg?
__________________
Byggaren
 
Här ser man kanske bättre.
 
  • bjalklag.jpg
I
Nu syntes de lite bättre.

Eftersom dimensionen är HE 220 B (inte HEB 220 som konstruktören skrivit) så är de 220 mm höga med flänsbredd 220 mm, livtjocklek 9,5 mm och flänstjocklek 16 mm och väger 71,5 kg/m.

Men jag kan inte någonstans hitta hur tjockt bjälklaget ska vara (varken på den här eller föregående ritning).

Verkar dock som om konstruktören tänkt sig ett träbjälklag c 600 av någon dimension och det lättaste är att lägga dem ovanpå, såvida inte balkarna misspryder i våningen under. Då är det i.s.f. bättre att lägga dem på undre flänsen och haka ur för både den och den övre flänsen i t.ex. 45x220 som då stämmer i höjd med balkarna. Därmed blir bjälklaget jämntjockt och balkarna inte synliga på ovan- eller undersidan.

Lägger du bjälkarna ovanpå balkarna får du räkna med att klä in dem brandsäkert då bärigheten i järn/stål helt försvinner vid +620 grader C.
_____________________
Byggaren
 
Tack för ditt svar.
Bjälklaget är 220mm
Vill helst inte ha dem synliga.

Så man kan lösa det med att "sticka" i bjälklaget i flänsen på balken.
Takstolarna då, lägger man dem över bjälklaget och balkarna?
Jag tycker att bjälklaget ligger på fel håll i förhållande till takstolarna.
 
Då ska vi se..
Anledningen till att bjälklaget kan tyckas ligga "åt fel håll" är helt enkelt för att det är den lämpligaste lösningen om man använder vanligt k-virke. Spännviden är helt enkelt för stor för att bjälklarna ska kunna ligga åt andra hållet.

I vilken nivå stålbalkarna ska ligga är omöjligt att kunna svara på med de ritningar som du har lagt upp, men om du lägger upp alla ritningar du har, eller iallafall en sektionsritning så ska vi nog kunna lösa problemet åt dig. Om det inte syns på denna ritning är nog det lättaste alternativet att du ringer din konstruktör och rådfrågar honom, jag kan helt klart tänka mig att hans tanke är att de ska ligga under bjälklaget för att sedan bli inklädda med exempelvis gips. Anledningen till detta är att jag misstänker att upplagslängden annars blir för kort för att virket ska klara belastningen, dock har jag inte tabeller i närheten så jag kan kontrollera detta.

Ang. takstolarna så har jag lite svårt att se konstruktionen framför mig. Vad är det för typ av hus? (1,5 plans/2plans etc?) och vilken typ av tak? (sadeltak/mansardtak/pulpettak etc?)

Släng upp lite mer information här på forumet, eller släng iväg ett PM så ger jag min adress så kikar jag på det under morgondagen om tid finnes.

Hälsningar
 
I
aktieante skrev:
Så man kan lösa det med att "sticka" i bjälklaget i flänsen på balken.
Takstolarna då, lägger man dem över bjälklaget och balkarna?
Jag tycker att bjälklaget ligger på fel håll i förhållande till takstolarna.

Ja, det går alldeles utmärkt. Hakning i över och underkant på bjälkarna, motsvarande flänstjockleken, med sticksågen. Upplaget blir 105 mm djupt mot livet, så det klarar sig galant. Det behövs ingen förankring mellan bjälkar och balken eftersom bjälklaget inte utsätts för andra dragkrafter än de som uppkommer i bjälkarna till följd av måttligt böjning i dem.

Om du lägger upp en sektionsritning så vi kan se taklutning m.m. så kan du få svar på den frågan oxå.

Som R Grahn skriver beror det på spv., men din konstruktör skulle troligen ha kunnat klarat det med HE 220 A balkar i.s.f. HE 220 B ur bärighetssynpunkt. (Väger mindre och är billigare i inköp.) Förmodligen har h*n valt HE 220 B balkar av den enda skälet att en HE 220 A 'bara' är 210 mm hög och därför inte går jämnt på höjden mot 45x220.

Alternativet hade varit ett tjockare bjäklag på 'rätt håll' med limträbalkar eller lådbalkar av plywood.
_______________
Byggaren
 
imported_Byggaren skrev:
Ja, det går alldeles utmärkt. Hakning i över och underkant på bjälkarna, motsvarande flänstjockleken, med sticksågen. Upplaget blir 105 mm djupt mot livet, så det klarar sig galant. Det behövs ingen förankring mellan bjälkar och balken eftersom bjälklaget inte utsätts för andra dragkrafter än de som uppkommer i bjälkarna till följd av måttligt böjning i dem.

Om du lägger upp en sektionsritning så vi kan se taklutning m.m. så kan du få svar på den frågan oxå.

Som R Grahn skriver beror det på spv., men din konstruktör skulle troligen ha kunnat klarat det med HE 220 A balkar i.s.f. HE 220 B ur bärighetssynpunkt. (Väger mindre och är billigare i inköp.) Förmodligen har h*n valt HE 220 B balkar av den enda skälet att en HE 220 A 'bara' är 210 mm hög och därför inte går jämnt på höjden mot 45x220.

Alternativet hade varit ett tjockare bjäklag på 'rätt håll' med limträbalkar eller lådbalkar av plywood.
_______________
Byggaren

Du har nog helt rätt ang upplaget. Var bara en tanke som slog mig i all hast, eftersom jag räknade upplagstryck på syllar osv för inte alls länge sedan, och då blev förvånad över den ringa hållfastheten på träet. (om man räknar med de nya eurocoderna)

Vad gäller hur bjälkarna ska ligga upplagda är jag också här benägen att ändra mig. Reflekterade också över att kontruktören hade valt HE 220 B ist för HE 220 A, men glömde helt av att höjden på dessa skiljer sig.

Men som sagt, en sektionsritning skulle vara kul att se.


R Grahn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.