Hej

jag har tyvärr missat att läsa mig till information om brandcell i garage, är färdig gipsat i hela nybyggda huset och börjat spackla då jag inser att ag inte satt dubbel gips i väggar o tak i garage.
vägg mot boyta sitter det enkelgips plus osb på båda sidor om 95mm regel med isolering i.
i taket sitter det kortgips som jag skulle börja spackla skruvhål o sen måla.

är det bara bita ihop och köpa mera gips och skruva upp i vägg o tak eller hur viktigt är det?
en måste måste regel eller mer som att försäkring sen inte gäller om det brinner?

mvh gb
 
Har nyligen varit på byggsamråd och fått besked på vad som gäller för mitt garage, som är hopbyggt med huset.
Garage avskiljs från bostad i lägst klass EI30. Garage avskiljs med luftsluss (en dörr i EI30C med dörrstängare). Dubbelgips i tak och väggar mot bostad, dubbelgips i yttervägg som är närmre grannen än 4m. Jag har ingång till tvättstuga från garage och då måste det finnas en dörr mellan tvätt och bostad. Således den enda väggen jag slipper dubbelgips, är vid porten.
 
Gips + OSB ska räcka för brandklass EI30. Det finns trådar om detta. 'Sök och du skall finna' ;)
 
"Gips + OSB ska räcka för brandklass EI30. Det finns trådar om detta. 'Sök och du skall finna' "

tro mig jag har sökt och det mesta tyder på att de skriver dubbel gips, men är så less på mig själv då jag verkligen ville vara klar med all gips nu för spackling.

menar du att det skulle vara okej då med gips plus osb på båda sidor.

fast taket är ju fortfarande bara enkel gips och därpå ligger lösullsisoleringen, stenull tror ja
 
Detta är tråden jag tänkte på.
 
kanon, om detta är rätt så tolkar jag det som att väggen är ok, fast det är inte stenull i väggen, vanlig isover mineralull kallas det va

innifrån garaget sett så är det enkel gips, osb skiva, 95mm träreglar med isover, osb igen plus gips
taket innifrån sett är enkel gips, 28*70gles cc 30 med plast och 60 cm stenull paroc lösull

EI30 klarar det de?

mvh gb
 
Jag är inte heller kunnig inom området men jag tror att du behöver ett lager skivor till i taket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.