Då var det dax för sommarens stora projekt. Att dränera & fuktskydda källaren! Har hört att man inte behöver gräva upp & dränera där man har altan eller dylikt! Pga av att det inte kommer ner så mycket vatten där. Har 2 sidor på huset som har altan. En med tak & en utan tak! Någon som vet mera om detta??
 
Klart du behöver dränera under altanen.. Man kan ju fuska om man vill.. Men Rinner det in ytvatten underaltanen eller om du har berg nån decimeter under jorden under altanen så kan det rinna in vatten mot huset den vägen.

Har man fukt problem i dag i källaren så bör man givet även ta den delen under altanen. Annars riskerar man bara att få göra om jobbet igen.

Sen kan man ju kanske spara vissa grejer kanske en yttertrapp, vid vissa förhållanden. Men oftast är det nog svårt..

Har du ritningar på huset så kan du maila över bilder och sånt till tex en återförsäljare till Isodrän om råd. Så gjorde jag och kunde spara en trapp. Men jag fick flytta på min stenkista så blev det ok.
 
Nån mer som har tips & råd om detta?
Kommer blir svårt att gräva upp under altanerna bara!?
 
Vi funderade oxå på hur vi ska göra med dräneringen under altan
Men kommit fram till vi river den altanen som e under tak för man kunde se fukt på insidan i källarn
och sen hade vi en altan på sidan som ja lyfte bort så den går ju åter använda lite smidigt .ja föredrar nog o dränera ordentligt om allt.förr eller senare ångrar man sig annars .
Jag kommer dra igång vårat projekt nästa vecka.ska försöka ta så mycket bilder det går .ska även bygga en källartrapp och göra hål för källar dörr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.