Hej,

I min lägenhet har jag förstajacket i ett av sovrummen. Jag vill flytta uttaget till ett skåp där jag bl a har el-centralen. Därifrån vill jag sedan ha möjlighet att dra telesladdar till resp rum. Jag antar att man behöver någon form av tele-hub efter den nya jacket.

1) Finns det någon begrännsning på hur långa kablar man kan ha innan själva jacket. Jag tror det blir ca 15 meter.

2) Kan ni rekommendera en lämlig hub/fördelare som jag kan använda för att dra in telejack till olika rum från centralen.

Mvh
/Anders
 
1) Teoretiska begränsningar finns det, men om du använder rätt kablar och gör det bra så lär inte 15 meter göra någon skillnad på det stora hela.

2) Är det inte jättemånga uttag efter så går det bra att parallellkoppla direkt på skruvplinten för vidarekoppling i första jacket. Någon "hub" behövs inte.

Då blir samtliga efterföljande uttag parallellkopplade. Det "korrekta" sättet är egentligen att varje uttag ska sitta i serie efter det föregående men det lär inte spela någon roll så länge första jacket är korrekt kopplat.
 
ok, men om man vill ha seriellt i alla uttag kanske man kan koppla via plint i centralen. Eftersom varje telekabel har 4 trådar kan man ju mata resp jack och sedan ta tillbaka signalen via kabeln till centrallen. Sedan kopplar jag vi plint på samma sätt till nästa rum. Eller är detta onödigt?
 
Om det är onödigt eller inte bestämmer du själv :)

Vill du ha seriellt så är det precis som du säger. Använd 4-trådig kabel och dra återledning tillbaka till centralen för att där kopplas samman med kabel till nästa jack. Alternativt direkt vidare från jack till jack.

Som plint kan du använda vad som helst egentligen. Det finns speciella kopplingsplintar för detta, men en sockerbitsrad funkar.

I det här läget, med återledning till central, så skulle jag nog istället ha dragit nätverkskabel istället. Det blir samma kabeldragning med skillnaden att du monterar RJ45 nätverksuttag istället för teleuttag.
 
Du kan ju även montera RJ45 om du använder telekabel
 
Jo, fast jag tycker det känns lite onödigt och vilseledande om vad man kan använda uttaget till. RJ11 passar nog bättre då.
 
Använder man lexcom sätter man en färgad montageram ( olika för olika funltioner) i fronten runt RJ 45 och ingen risk för förväxling föreligger då. Svart,röd, grön, blå, gul, vit, grå är förgerna.
 
Lexcom uttag med telekabel???

I det fallet används nog troligtvis nätverkskabel och färgmarkeringen är mer som en mental guide.
 
Man bör dock tänka på att det blir lite svårare att få till en seriellt kopplad anläggning om man använder sig utav modularuttag, då returen inte fungerar om uttaget inte används.
 
Om man använder RJ45 uttag och seriekopplar dessa så måste man väl sätta i en "byglad" modularpropp i oanvända uttag för att nästa uttag ska fungera, eller tänker jag fel?
 
Helt rätt puttrix, och tekniskt är det inga bekymmer med RJ45 till tele möjligtvis att tänka om. Jag gör en villa nu där kunden bara vill ha ett datauttag i varje rum för att sedan välja om han ska ha tv telefon eller data i uttaget och det är ju kunden som bestämmer.
 
Ringsignalen i telefoneriet är nitti volt, mår nätverkskorten bra efter en sån smäll om nu kunden skulle ta fel på uttag?
 
Har iofs inte testat men det sitter ju skyddskretsar på nätverkskorten så det bör itne vara någon fara
 
Dessutom så är det olika par som traditionellt har använts för tele resp. nätverk. Så det har inte varit någon risk. Åtminstonde upp till 100Mb nät. Med intåget av gigabit så kan det ju inträffa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.