Kan någon ge klara besked eller dela med sig av sin beprövade erfarenhet i fråga om braskaminer och frånluftsvärmepumpar?
En del säger att har man frånluftsvärmepump måste man ta luft utifrån, gärna genom ett rör ingjutet i plattan. Andra typer av kaminer, som tar luft från rummet, kan man bara glömma.
Andra säger att det där bara är bluff och båg av försäljare och tillverkare av vissa fabrikat. Det går lika bra att öppna ett fönster precis när man tänder och/eller ha en fläkt i skorstenen som man har på i början av eldningen.
Någon som vet eller har provat?
 
En kamin behöver stora mängder luft vid förbränning (eldning). jag tycker det är bäst med
förbränningsluft direkt till kaminen... i ett bef. hus kan det va svårt......
All ventilation bygger på lite undertryck i huset......
Men har man normala förhållanden går det bra att elda i kamin även utan direkt tillförsel av förbr.luft...
Min erfarenhet är att värmespridningen kan bli lidande om man inte har luft direkt till kaminen
den tar ju luft från olika platser i huset till förbränningen...... har du flera våningsplan
kan det va klurigt att sprida den varma luften ( det är iofs alltid svårt)...
en politikers svar.... tyvärr... nån annan kanske...
 
Jag är också lite förvirrad.
Idag bor vi i ett hus av modern konstruktion. Frånluftsventilation med frånluftsvärmepump och spaltventiler ovanför fönstren. Köksfläkt och centraldammsugare som även dom slåss om luften.
Samt då en Tulikivi på över ett ton.
Vi har ingen extra tilluft i ugnen och det behövs verkligen inte i vårt fall.

Men nu funderar vi på att bygga nytt och jag ställs inför mina egna funderingar och har kommit fram till följande (vilket är en oorganiserad bunke tankar):

Med frånluftsventilation och tung eldstad behövs ingen extra luft. (Been there, done that, got the t-shirt.)

Man ska ha spjäll mellan eldstad och skorsten om man vill spara på värmen. Och man ska använda det så fort man inte eldar. Har man extra tilluft och låter allt vara öppet hela natten efter den sista nattklabben, så tror jag att värmevinsten blir noll eller kanske till och med en förlust.

Vet ej om man behöver extra tilluft om man har FT eller FTX-ventilation (eller självdrag). (Och det vill jag veta!)

Extra tilluft är ingen garanti för att det inte luktar skorsten i huset när man inte eldar.

Ska man ha en lätt eldstad och ämnar spara pengar på att elda mycket & ofta, så är det möjligt att man behöver extra tilluft, men jag är inte säker.

Allt ovanstående är vad jag TROR och jag vill inte påstå att något är en absolut sanning, men jag TROR att dåligt drag ofta beror på dålig ventilation och att extra tilluft blir att fuska till det när man egentligen borde se över sin ventilation och få friskare inomhusklimat.

Mitt mål är att veta.

Se även:

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1079341810
 
För att förbränna en brasa på 10kg lufttorkad ved så är det 35 m[sup]3[/sup] luft som ska in i eldstaden på ett par timmar. Men det gäller bara om allt syre i luften används till förbränningen och så är det aldrig. I en kamin får man nog räkna med att det går åt den dubbla mängden luft, alltså 70 m[sup]3[/sup] luft för en brasa som ger ungefär 35 kWh, som mest, beroende på verkningsgrad.

Det är alltså en hel del luft som ska in. Min uppfattning är att när man eldar så behövs mer tilluft än normalt. Det kan antingen lösas genom att man får högre fart på luften som kommer in, mindre luft dras ut av ventilationen, eller att man öppnar tilluft under eldningen. Den extra öppnade tilluften kan tillföras direkt till eldstaden (eller nära den), till rummet där eldstaden står eller någon annanstans i huset. Jag tror att man skulle uppfatta det som behagligare om den kalla luften tillförs nära eldstaden.

Mer om vedeldning finns att läsa i Vedpärmen:
http://www.novator.se/bioenergy/wood/index.html
Energiinnehåll i bränslen:
http://www.nenet.nu/energiradgivare/omenergi/energiinnehall.shtml
 
Vi har ett hus med rätt stor luftvolym, och en kamin som iofs inte är speciellt stor.
Dessutom har vi varmluftsgrund med ventiler nära kaminen.
Men vi upplever i alla fall inga problem med att det skulle suga luft och skapa drag eller kallras.

Vi har också satt in en gammal kokskamin i torpdelen. Vi har inte flyttat in än, men vi eldade i den för första gången i helgen.
Jädrans varmt blev det. Och en ruskig skorstensverkan i skorstenen. Kände inte några initiala problem med drag då heller, men det gör man nog inte i snickarkläder mitt på dagen.
Vi får se när vi har morgonrock och tofflor...

Om det är effektivare eller ej låter jag vara osagt, men båda kaminerna värmer rummet snabbt och utan alltför stor vedinput...
 
Ventilationen i ett hus ska klara att byta ut all luft i huset på två timmar, så har man bara en trivselbrasa eller en tung eldstad där man inte eldar så länge per dygn, är det inte så mycket extra luft som ska till egentligen.

Vi är tyvärr tvugna att stänga våra spaltventiler ibland i vissa rum på grund av illa eldande grannar. Det händer att jag glömmer att skruva ut ventilerna på ett tag och det gör en enorm skillnad på luften i rummet. Det blir dessutom mycket dammigare i rummet.

Jag tror man ska släppa lite av besparingsnojjan och öka på ventilationen i huset, det ger sundare hus och friskare människor.

Men om man har balanserad ventilation får man nog ha extra tilluft tror jag, för spisen kan ju inte suga i sig mer luft än vad systemet levererar, eller?
 
Framerate..... bra alt. dålig ventilation.....det kan va tvärtom...
Har man "bra" ventilation med tex springventiler och frånluftfläkt... då har man ganska stort undertryck i huset..... det ger dåligt drag.... iofs har man oftast en reostat så frånluften kan minskas vid eldning... har man ftx system beror det helt på hur det är injusterat... man väljer alltid att ha ett visst undertryck (brist på luft) pga av risken att trycka in fukt i konstruktionen om anläggningen jobbar med övertryck... så i dom flesta hus har man ett visst undertryck....
det för bättrar då inte möjligheten att elda i en kamin.... men med en välbalanserad ventilationsanläggning går det oftast bra...
En kort skosten är oxå en varninssignal.... har man kaminen placerad så att skorstenen blir "två" våningar lång, förbättras draget avsevärt....
Även höjden över nock påverkar draget... där ska man noga följa rek. och att ta till en bit extra är inte av ondo... men den ska ju va åtkomlig för sotning... men det fixar sig med en landgång och ett vilplan... bäst är det om skorstenen kan placeras i /nära nock... nu finns det typade skorstenar där man kan vinkla skorstenen kraftigt.... se... http://www.nvi.se/
MEN monterar man en kamin och det strular med eldningen kan man justera/ändra ventilationen tex med nån extra tilluftventil... så det går alltid att fixa...(nästan alltid) men kom ihåg att det finns samverkande faktorer..... även hur "öppet" huset står påverka draget!!
 
Det är rätt Bertil. Jag tror jag skrev det i någon annan tråd, det där med skorstenen. Precis som du säger så blir det bättre drag ju längre den är, den ska dessutom vara välisolerad. En sak som modiga amatörer kan missa är att dom får "gjutskägg" i skorstenen om den är murad och det kan leda till turbolens som i sin tur ger helt värdelöst drag trots att allt annat är mer än rätt. Slät och fin ska den va, pipan.

Det där med bra eller dålig ventilation beror på hur man ser det. Med bra ventilation menar jag inte en superstark frånluftsfläkt utan snarare att man ha sina spaltventiler så pass öppna att ventilationen andas lätt. Då finns det även plats för luft till eldstaden i inluften.

Personligen så upplever jag att man får mindre problem med kallras om man har så många spaltventiler som möjligt så mycket öppna som möjligt för då blir det inte ett lika krystat luftflöde. Bättre med lite drag på många ställen än mycket på få.

Hmmm... det är kanske därför som vissa har "kallrasproblem" med sin frånluftsventilation, för att dom har för få inluftsventiler. Och därför även behöver extra tilluft till kaminen? Jag läste någonstans att om man väljer spaltventiler till sitt nya hus, så ska man montera i alla fönster om så är möjligt. Ju fler dess bättre!

Kan det vara så att man snålar mer med antalet ventiler om man har de lite fulare (men egentligen bättre) varianterna som sitter på väggen?

Man kanske ofta snålar på antalet ventiler?

Så bra! Denna tanke ska jag ta med mig om/när vi bygger nytt hus. :)
 
Framerate snåla inte med tilluften, luft ut =luft in.
Normalt brukar man inte ha springventiler i rum med frånluft. ej i kök wc tvättstuga.
Principen är luft in i "rena" rum, sen vidare till rum som förorenas/befuktas sen ut därifrån.
Då ventileras HELA huset, det är viktigt och riktmärket är en halv omsättning/timme av all luft i huset.
Precis som du säger finns en paradox (som jag ofta stött på), hyresgäster (ofta äldre) fryser i sin lägenhet, då stänger dom sina springventiler för där drar det. Men där finns ju radiatorer som värmer upp uteluften. Den geniala manövern ger MERA drag än förrut, undertrycket ökar ju!
det blir golvdrag mm. luft sugs ju fortfarande ut.
Då kommer tejp och vadd fram tex nyckelhål ska tätas för där drar det, att förklara för dom att det är bäst att ha ventilerna fullt öppna, och ev varva ned frånluften om det går är ingen lätt uppgift.
 
Det är ju det jag säger, att man inte ska snåla med inluften. Ju mer man stryper destu mer drag och tjut får man i huset. Bättre med många ventiler och långsam men stor luftrörelse som inte märks.

Och DÅ, för att återknyta till ämnet, så tror jag inte heller att man behöver extra tilluft till sin kamin.

Jag var i ett visningshus för två veckor sedan, där man hade, precis som brukligt, ett frånluftsdon i badrummet.
Men vilka klantar! Dom hade satt en vanlig inluftsventil i väggen mindre än 50 cm från donet i taket!
 
Bertil skrev:
Framerate snåla inte med tilluften, luft ut =luft in.
Normalt brukar man inte ha springventiler i rum med frånluft. ej i kök wc tvättstuga.
Principen är luft in i "rena" rum, sen vidare till rum som förorenas/befuktas sen ut därifrån.
Då ventileras HELA huset, det är viktigt och riktmärket är en halv omsättning/timme av all luft i huset.
Precis som du säger finns en paradox (som jag ofta stött på), hyresgäster (ofta äldre) fryser i sin lägenhet, då stänger dom sina springventiler för där drar det. Men där finns ju radiatorer som värmer upp uteluften. Den geniala manövern  ger MERA drag än förrut, undertrycket ökar ju!
det blir golvdrag mm. luft sugs ju fortfarande ut.
Då kommer tejp och vadd fram tex nyckelhål ska tätas för där drar det, att förklara för dom att det är bäst att ha ventilerna fullt öppna, och ev varva ned frånluften om det går är ingen lätt uppgift.
Jag är en av dessa puckon. Trodde att jag skulle spara ström genom att strypa dem under vinterhalvåret. Fast det blev bara dragigare. Nu vet jag varför... ;)

Nu blir det att öppna alla tilluftsventiler på fullt. Man lär så länge man lever.

mvh
David


 
Personen som bodde i mitt hus innan har täppt till den tillluftskanal som kaminen hade till sig (detta ska jag åtgärda till sommaren). Jag kan exempelvis inte ha på köksfläkten och elda i kaminen samtidigt, då ryker det in som bara den. >:(Jag måste alltså öppna ett fönster eller ytterdörren. Jag har mekanisk frånluft.

Det var inte roligt när jag stod o la in ved o min fru satte på köksfläkten på max, hela jag var full med aska o sot. :(

Så i mitt fall ska jag ha en tillluftskanal som kaminen kan suga luft ifrån. Dessutom ska jag öppna mina ventiler ytterligare.

Jag är alltså av den åsikten att en kamin ska ha egen tilluftskanal.
 
Härligt Lastkaj! ;D
Själv var jag med om motsatsen när vi gjorde skorstenen. Jag var på taket och mixtrade med något när hantverkaren skulle kolla draget i pipan innan ugnen var monterad. Han tog en tidning och rev i bitar och tände på nere i skorstenen. Omedelbart blev ett så kopiöst drag att allt brinnande papper sögs upp i röret och ut ur skorstenen. Som en vulkan poffade eld och aska i en kaskad över taket och där uppe stod jag mitt i alltihop. >:( Hantverkaren vek sig av glädjefnatt. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.