Halloj! hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig med detta...

VI har två gamla äppelträd på trädgården, innan vi flyttade hit har dom knappast blivit beskurna öht. Dom är jättefula och skruttiga, vi vill ta bort dom!

Dessutom är det ena i vägen för en framtida altan...

Nu till frågan: hur gör man? Kan man själv eller ska man anlita nån för bästa resultat? Tacksam för svar!
 
Att dom inte har blivit beskurna är bara en fördel! Då kanske dom fortfarande är friska och har ett långt liv kvar:

http://www.juniper.se/tradvard/artikel2.htm

Vet ni vad det är för äpplen? Kanske jättegoda? Kanske en ovanlig gammal sort som inte längre finns i handeln? Tänk på att det tar många, många år innan ett nyplanterat träd blir gammalt. Oftast är det bättre att värna om det som är uppvuxet och tillför höjd och skugga till trädgården än att börja på nytt i ett kalhygge. Titta på den här sidan och fundera över om ert träd kan ha kräfta.

http://www.juniper.se/tradvard/krafta.htm

Om det verkar vara friskt så kan det vara värt att spara. Anlita i så fall en kunnig trädbeskärare sin försiktigt glesar ut i stället för stympar.

Visst kan du ta bort trädet själv! Såga av det straxt ovanför marknivå. Vill du sedan bli av med stubben också så finns det något som heter stubbfräs som man kan hyra. Eller hyr en grävmaskin. Allt är en kostnadsfråga. Billigast är att låta stubben vara kvar............
 
Sommartorparn skrev:
Billigast är att låta stubben vara kvar............
Iofs håller jag med Sommartorparn - tänk till ett par gånger innan du tar bort vuxet om än vildvuxet fruktträd utan ta in ett proffs som beskär korrekt. Det där med att låta stubben vara kvar har jag dålig erfarenhet av - gamla äppleträd kan ha en otrolig livskraft och jag har flera gånger fått nya 'kvastar' runt om stubben som varit väldigt envetna. Att fräsa bort stubben är det mest effektiva.
 
Nu återupprepar jag vad andra har sagt, och jag är ingen auktoritet inom detta område, men själv hade jag nog (utan att ha alla fakta) tagit bort det trädet som var i vägen för altanen och låtit det andra vara kvar (men beskära det ordentligt). Stubben skulle jag ha hyrt en "stugbbfräsare" för att få bort.

Lycka till med det nya huset och den kommande altanen!

/SK
 
StefanKarlsson skrev:
...men beskära det ordentligt...
Det dummaste man kan göra, är att beskärä gamla appelträd kraftigt. Fråga någon som vet ens något om äppelträd...
 
Att förändra ett äppelträd och få frukt tar tid. Skär bara lite varje år, gärna under sommaren. Läs på, tänk efter och ta mindre än du tror. Många fruktträd har mer bladmassa än frukt - folk tar bort för mycket, får en massa vattenskott och förtar syftet med beskärningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.