Det är ganska olika svar..

uaj64 har 200 meter slang till en pool på 30 m³ och tycker att det funkar inget vidare, medans Milkshaken ovan, med halva mängden (100m) slang men med större pool (cirka 48 m³) tycker att det fungerar bra..

Beror möjligen "effekten" på andra kringliggande faktorer?
 
Det är troligen regleringen. Jag har fått testa mycket för att bara köra slingan när den tillför något.
 
grävaren skrev:
Det är troligen regleringen. Jag har fått testa mycket för att bara köra slingan när den tillför något.
Jag läser om att du använder shuntstyrning bl.a.

Hur har du löst det?

Andra tips?
 
Jo, det känns som det är väldigt från och till... vissa nöjda andra inte.

En fördel med PEM borde ju vara att den håller mycket längre än köpta mattor. Jag är nog i alla fall inne på att testa med PEM slang. Köpa typ 200m, 20mm och se vad det blir. Tänkte bygga en låda av tryckat virke, sätta träreglar med hål invändigt att dra slangen igenom, fram och tillbaka... Lägga en svart takplåt i botten och eventuellt glas ovanpå... Måtten på lådan borde bli typ 5 * 1,2 m. Lådan ställs på marken med 30gr vinkel eller något sådant.

Som sagt tidigare, våran pool är på 16kbm. Det ovan borde ju värma en del, tycker jag. ?
 
Jag brukar köra poolpumpen 3-4 timmar /dag. Om PEM slangen är varmare än poolen, öppnar shunten och vattnet går igenom denna slingan. En mulen dag tillför solslingan inget och shunten stänger, vattnet går direkt till poolen.
 
  • Bild 027.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
grävaren skrev:
Vårt poolhus ligger i direkt anslutning till ett större växthus. PEM slangen är monterad på Österväggen inne i detta växthus. I stora växthuset gör vi allt för att temperaturen inte skall bli över 20 grader. I poolen är det ingen som vill bada vid den tempen. Därför är det viktigt att bara köra med solslingan, när den tillför något. Det tar c:a 1 månad att få upp värmen i poolen. Vi ligger nu på 18 grader. Jag la ut 4 bilder på poolforumet
Det där var ju intressant - du använder alltså poolen som kyl för växthuset ? Fungerar det när det är riktigt varmt ?

Jag skulle kunna tänka mig att man kanske till och med kunde ha en fontän i växthuset med värmeväxlare till poolvattnet för att få upp luftfuktigheten i växthuset ocfh ner temperaturen ?

Använder du poolen för att jämna ut temperaturväxlingarna i växthuset oxå (vår-höst och natt-dag) ?
 
grävaren skrev:
Jag brukar köra poolpumpen 3-4 timmar /dag.......
Poolvannet bør igjennom filteret minimum 4 ganger /døgnet, bades det mye bør den økes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.