Hej!

Jag går i tankarna att låta bygga en friggebod och skulle behöva lite mer grundläggande kunskap innan.

1. Gäller 10% felmarginal även på 15 m2, dvs skulle yttermåtten kunna lagligt bli 16,5 m2 ?

2. Taknockshöjden är ju max 3m. Om jag gör den kubformad kan det då vara 3m i takhöjd i hela friggeboden?

3. "vinterbonad isolering", hur tjocka kan man räkna med att väggarna blir totalt med en träpanel på utsidan och gipsväggar på insidan?

4. Är det att föredra med en gjuten grund eller räcker det gott och väl med betongplattor?

5. Vad är bästa (i förhållande till pris) uppvärmingssystem?

6. Vad är ett realistiskt totalpris för allt material för en 6,5 x 2,5 x 3 m isolerad friggebod med liggande cederträpaneler på utsidan, en glasdörr (Velfac), en bred teakdörr, två små fönster (Velfac), lite Reinzink plåt runt taket och tjärpapp/gummimatta på taket.
Friggeboden ska vara uppdelad i ett gästrum och en redskapsbod.

7. Vad är ett realistiskt totalpris för allt arbete?

Andra tips, råd, rön och förmaningar är också hjärtligt välkomna.

Tack på förhand för all hjälp jag kan få!

Jonas
 
3 200-250mm
4 Med tanke på hur exklusiva komponenter du specar i fråga 5 bör du definitivt välja en grundläggning i paritet med dem, dvs isolerad gjuten platta. En enklare bod kan mycket väl stå på plintar eller betongblock.
 
byggnormen säger väl 200 mm isolering?
Bygger vi då en vägg med en gips på insidan så är det 213 mm. En utegips på det plus 22 mm luftspalt och 2 mm panel ger då ca 270 mm vägtjocklek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.