Hej.

Jag har en fundering angående yttertakskonstruktionen i era 1-1/2-planshus.
Det är ju så att snedtaken är uppbyggda som följer:

-betongpannor
-bärläkt
-masoniteskiva
-isolering
-fuktspärr (plast)
-glespanel

Detta är ju inte direkt något konventionellt sätt att konstruera tak då ni saknar yttre luftspalt, dvs mellan masoniteskivan och isoleringen.

Jag hade köpt konstruktionen om ni hade haft ett diffutionsöppet underlagstak typ fiberduk, men masonite är ju inte direkt diffutionsöppet, i alla fall inte den härdade, oljebehandlade som används som underlagstak.

Skulle bli väldigt glad om jag kunde få den här konstruktionen motiverad för mig ur fuktsynpunkt.

MVH. Byggar'n
 
Hej Byggar´n, jag har haft samma funderingar som du och hänger därför på.

Vi har köpt hus av Hjältevad och försökt att diskutera detta med säljaren utan att få något rakt svar, det slutade med att vi valde oisolerad övervåning. Det kommer förmodligen att klia en del under isoleringen men det är det definitivt värt för att vara säker på att få luftspalt och därmed en mögelfri övervåning.

Det vore intressant med svar i frågan av Hjältevad.

MVH Mowi 300.
 
Hej,

Jag väntar också på svar i denna fråga.

MVH,
 
Hej,

Inom koncernen har man byggt enligt denna takkonstruktion sedan 1976.
Vi har kontinuerligt testat och förnyat typgodkännande via Boverket, Träteknikcentrum och även genom Boardfabrikanterna.

SP har gått in och gjort tester på 10 år gamla hus för att undersöka fukt och uppkomst av mögelsporer, men har vid dessa tillfällen fått "negativa" resultat vilket innebär att man har förlängt godkännandet av denna konstruktion.
Jag har själv gjort en ovetenskaplig undersökning för att hitta reklammationer där nämnd problematik skulle vara orsaken, men ca 15 år tillbaka kan jag ej se något sådant problem. Förutsättningen är givetvis att vi har producerat färdigisolerat från fabrik.

Grundförutsättningen är att man inte punkterar fuktspärren och då vi jobbar med storformat för denna samt att vi är väldigt noggranna i producerandet har vi en takkonstruktion som är mycket väl fungerande och utan påvisade problem.

Mvh
Patrik Bergman
Säljstöd- Hjältevadshus
 
Vad menas med "Grundförutsättningen är att man inte punkterar fuktspärren" när man gör övervåningen är det välldigt lätt att en och anna skruv går igenom plasten, blir det mögel då?
/Mats
 
Hej,

Det viktiga är att det finns reglar eller balkar att fästa skruven i, vilket innebär att man klämmer fuktspärren mot underliggande material. Man bör vara lite extra noggrann vid elgenomförningar och där använda material som är framtagna för ändamålet.

Mvh
Patrik Bergman
Hjältevadshus-Säljstöd
 
Hej! Jag har 1 1/2 plans björken, och funderar på att montera in ett takfönster, då kan man ju lungt säga att man punkterar fuktspärren, har ni någon som har haft några problem med detta?
 
Hej,

Det är alltid viktigt att man tätar ordentligt vid isättande av takfönster oberoende vilken konstruktion man har på yttertaket. Det är givetvis en känslig position där varm inneluft möter kall uteluft och där springor och skarvar får en mer direkt påverkan av regn och snö.

Man bör nog ha kunskap i ämnet om man ska utföra arbetet själv, jag vill nog rekomendera att man anlitar fackmän.

Mvh
Patrik Bergman
Hjältevadshus- Säljstöd
 
Om fuktspärren skulle få ett o annat litet hål vart skulle det bli mögel då? (i masoniten under teglet eller)
 
Hej,

Vi bygger det vi kallar "varmvind" vilket innebär att det är isolerat ända upp till nock. Detta innebär att vi är väl skyddade från kondensbildning som är en stor orsak till mögelpåväxt. Det är givetvis bäst om fuktspärren är intakt, men mindre perforeringar ska inte ha någon betydelse för takmiljön.

Vid massivt flöde från utsidan, vid t ex skada på takpannor, är det svårt att skydda sig oavsett takkonstruktion.

Mvh
Patrik Bergman
Hjältevadshus- Säljstöd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.