På vindsvåningen i vårt hus byggt år 1900 har tidstypiskt mitten av vinden varit inredd, med kallgarderober på sidorna, under det sluttande taket. Dessa utrummen ha haft små liggande fönster under takfoten (ca9x5) som varken har karm eller dubbelglas.

Ett av rummen skall vi öppna upp mot kall-garderoben, så att vi får ett större sovrum. Det enda logiska stället att ha en säng är med huvudändan mitt framför det lilla fönstret som skulle hamna under sänggaveln. Därför har jag funderat på att göra ett blindfönster av detta. dvs. låta rutan sitta kvar, isolera hela den drygt en meter höga väggen enhetlig med (utifrån sett) asfaboard, cellulosa och sedan innerpanel. fönstret skulle gå att öppna utifrån ifall man ngn gång vill tvätta det, eller vill förbättra den svarta färgen på asfaboarden.

Jag vill inte ta bort fönstret, eftersom det skulle störa balansen på husfasaden.

Låter det här vettigt? Vad bör jag ta i beaktande?
 
Jag vet inte om jag förstår dig rätt men de originalblindfönster jag har sett har det aldrig varit glas i utan de har varit svartmålade och matta, med nån form av skiva i stället för glas. Vill du inte plocka ut glasen ur fönstren tror jag att det ser bättre ut att sätta tyg för dem på insidan så att de ser ut som vanliga fönster från utsidan. Om du isolerar för fönstren så blir det ju klart mer jobb om de skulle vilja öppna upp för fönstren igen. Ett alternativ är väl att du hanterar dem som vanliga fönster och att du sedan gör en liten pärlspontslucka för fönstret på insidan om du tycker att de stör. Vi har fyrkantiga fönster som suttit på kattvindarna i alla sovrum på ovanvåningen. Jag tycker att det är väldigt trevligt med det lilla extra ljusinsläppet. Själv skulle jag nog bara sätta en gardin för, även om gaveln på sängen hamnade där. Våra fönster är (om jag minns rätt) i enkelglas men det drar inte särskilt mycket om dem, förmodligen tätade i samband med isoleringen av kattvindsdelen.
 
Det låter vettigt tycker jag. Kan du bara öppna utifrån så kommer du ju åt att göra förbättringar precis som du säger.

Hur långt ut mot fönstret ska du gå med boarden? De glasade blindfönster jag har sett har alltid haft den mörkmålade pappen/brädorna nästan dikt mot fönsterglaset, eller några cm in. Ibland målas till och med insidan av glaset.

Jag ska också tillverka ett par blindfönster med hela fönsterbågar och väljer nog brädor med tjock papp bara någon cm in. Öppningsbara utifrån, precis som du säger, men jag kostar nog inte på gångjärn utan skruvar fast dem.
 
tack! Det är ungefär som Konichiwa's länk beskriver som jag hade tänkt mig. Gardin-imitation på insidan är en bra idé.
Jag bör dock ta mig en extra funderare ifall jag ändå borde snickra karmar och innerfönster till gluggen ifall man någon gång får för sig att flytta sängen.
 
  • Gilla
Cecilia Natvig
  • Laddar…
Gör karmen i alla fall, innanfönster kan man ta sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.