Hej igen!
Ok tack för svar! Så håller konstruktionen verkligen. Jag menar att spika fast panelen i 22mm regel?
Låter inte mycket enligt mig, men det kanske räcker. Jag är ju ingen snickare.
Tänkte då närmast på när farbror storm och hans bror kommer å drar i panelen på höstarna..... ;)
 
Inte 22mm regel, reglar bruka vara 45mm, så kallad tvåtum, reglarna i stommen är 45x145 eller grövre. Spikläkten pratade jag om som i sin tur är fäst i stomregeln med cc60. 28x70 går ju annars också.
 
Ok.
Så följande skall göras:
Jag river ner teglet.
Tar bort vindpappen.
Spikar upp väskustskivan.
Sätter distanser utanpå skivan.
Spikar upp spikläkten (28x70) på distanserna, som skapar ett mellanrum mellan skivan och spikläkten.
Sen spikar jag upp panelen.
Rätt?
 
Låt någon van snickare/konstruktör svara, men det känns rätt, men kan självklart utföras fel. Vidare bör du fundera på hur du ska gå vidare om du stöter på fuktskador i den befintliga stommen/isoleringen.

Vad du bör tänka på är att sätta upp ett regnskydd och fundera över vart du ska göra av allt rivmaterial.
 
Jo visst har du rätt........
Regnskydd? Menar du typ pressening under tiden man bygger?
Rivmaterialet är det minsta problemet...... :)
Planen är att ta en sida i taget, så att man inte står där å inte kan slutföra jobbet.
 
Kom på lite mera saker....

Hur skall ådringarna vara vid spikning av lockpanel? ;)

Skall spikläkten vara hyvlad?

Har letat efter en hemsida på nätet efter en utförlig bild men inte hittat........ :(
 
Jag har själv genomfört samma projekt som du... rivit allt tegel, inte svårt men tungt, 24 ton totalt.

Vi hyrde ställning (=dyrt, men värt det) till hela huset, bokade container och rev och kastade direkt i den. Det fungerade på två sidor av huset, resten hamnade på backen och sedan hyrde jag en bobcat för att köra fram teglet till containern, det var nog det skojigaste i det projektet. Rivningen var gjord av två man på fyra dagar.

I nästa steg reglade vi upp och isolerade i två lager för att undvika köldbryggor, vindskyddade och satte spikläkt. Som ovan snickare så körde jag med spikspistol till panelen, vilket underlättade mycket. Men detta arbetet inklusive målning tog några veckor och man behöver en och annan god vän som är uthållig.

Västkustskivan borde spara in en hel del tid för dig mot att regla och isolera. Tänk på att fästa spikläkten tätt så att den inte blir svajjig när du ska spika panel i den. Med ett regelverk bakom spikläkten, som jag hade, så får man ju ett helt annat annhåll mot den som stagar upp. Anledningen till att vi valde bort västkustskivan var att stommen inte var jämn nog (murad i lättbetong) för att det skulle bli bra.
 
Ok! Tack för att du svarade!

Rivningen är ju inte svårt, det är ju tungt som du säger. Planerar att riva en sida i taget, för att vara på den säkra sidan att man klarar av jobbet, har ju aldrig gjort sånt här jobb förut, det gäller bara att våga samt ta in så mycket info som möjligt!
Jo, en polare rekommenderade väskustskivan, så det blir nog ganska enkelt som du säger.
Jag fäster ju spikläkten i stommen som bör vara cc60, så det blir stabilt och bra.
En intressant fråga, vilken dimension använde som spikläkt? "Hur" börjar man spika panel, alltså "var" på huset? Från fönstret och mot gavlarna?
Har du några andra goda tips på vägen?

Tack på förhand! :D
 
Jag har satt liggande panel så det fanns bara ett ställe att börja på... nerifrån :)

När det gäller spikläkten så bör nog 22-28 mm räcka, bredden på den är nog mer en fråga om hur noga man är när man spikar panelen. Ju bredare spikläkt desto mer yta har du att träffa med spiken!!

Att köra en sida i taget kan ju ha sina fördelar då du kan köra en kanske två sidor i år och resten nästa år och du kan köpa en egen haki-ställning och spara en hygglig slant genom att sälja den när du renovart klart. Att sälja en sådan efter ett år bör vara ganska riskfritt, rent ekonomiskt alltså.
 
Ok.....hehe, jo det förklarar ju varför du började nerifrån! :D
Japp, jag hade tänkt mig en 28x70 som spikläkt, så det blir nog bra.
Att köpa en egen ställning låter inte dumt, men eftersom jag skall göra allt succesivt, väljer jag nog att hyra en mindre portabel ställning, som bara är att flytta runt efterhand, blir nog inte så dyrt då.
 
Kom på en sak......
Räcker verkligen 28x70 att spika i?
Jag kommer ju inte ha nått bakom västkustskivan förutom själva stommen som bör vara cc60.
Så spiken kommer ju endast sitta i 28x70, jag tycker det låter klent.
Finns det inte chans att spiken "kryper" ut?
Jag trodde att hela spiken skall vara i en regel, alltså inte komma ut på "andra" sidan......
Typ att man spikar i 3", då är ju hela spiken i regeln.
Hoppas ni förstår vad jag menar.....;)
 
Min panel hänger kvar än iaf! Oavsett om du använder västkustskivan eller "vanlig" isolering och regel så har du ju ändå bara spikregeln att fästa panelen i.

Jag skulle nog föredra en ställning på hela den sida man jobbar. Jag skulle nog tippa på att du tröttnar rätt så rejält på att flytta runt ställningen efter ett tag... När du river teglet vill du nog göra det från från toppen och sida till sida och inte uppifrån och ned, risken för ras blir nog betydligt större då. Även när du ska sätta isolering och spikregel kommer du jobba mycket från sida till sida, det blir MYCKET spring ändå på ställningen utan att behöva göra de extra vändorna upp och ned för att flytta den.
 
Ok. Tackar förr svaret.
Jag menar att spika i endast i en 28x70 regel, finns ju inte mycket fäste för spiken där.
Är det jag som inte fattar eller vad ;)
Det kommer en snickare hem till oss idag å lämnar en offert på kalaset.
Jag kommer ev. att leja bort det istället. Då jag känner mig novis på området.
+att jag vill ha semester i år och inte behöva "bygga" hela semestern.......
Det jag gör själv är att riva tegel å altanen.
 
Nu har dom varit här.
125.000 (inkl. moms)för arbetet+material. Det låter väldigt dyrt tycker jag.
Huset är på 160 m², 136 m² utan fönster och dörrar., så det är inte stort.
Och dom skulle inte klä in hela huset i ställning, utan flytta den efterhand för att göra det billigare för mig.....
Jag har själv räknat fram att materialet skulle landa på en 30-35 kkr (ca) om jag nu räknat rätt.

Vad säger ni?
 
Angående spikregeln så har du ju helt rätt men som sagt var så har det inte trillat ner ngt hos oss ännu, spiken drog bra.

När det gäller priset så får man väl räkna något åt det här hållet:
Material 35' + ställning 10' (liten ställning = mer tid, enligt mig) + (160 timmar á 400 kr) 64' + bortforsling av tegel (transport, container, tippavgift) 16' = 125' så helt orimligt tycker inte jag att det låter.

Det som går att diskutera i min kalkyl är väl timpris och antal timmar... be dem att få en specifikation så ser du hur de resonerat och om du anser den rimlig. Så det är väl mest en fråga om hur mycket din semester är värd? Gör jobbet själv och ta med familjen 3-4 veckor till Thailand i vinter för pengarna, det kan ju vara något att se fram mot om du jobbar i sommar?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.