Kan inte bestämma mig vad vi ska ha för tak ovanför uteplatsen. Är det någon som har plåttak? Blir det varmt? Funderar på planjas pannplåt. Annars är alternativet isolerplast. För och nackdelar? Taket kommer att gå i en "innervinkel". Kan det vara svårt att få det tätt där?
 
Plåt har jag aldrig provat, däremot plast som jag tyckte var svår att hålla ren, dessutom åldrades den, så numera har jag glas istället.
Glas är mycket enklare att sköta och släpper igenom mera ljus.
Tätning får du göra exvis plåt som går ut en bit på taket och upp mot väggen.
 
Glas lät ju intressant! Tusen tack för det tipset! Vi har korrugerad plast nu och den ser bedrövlig ut, jättesvår att hålla ren. Har du någon form av skuggning under med tyg eller liknande. Vilken lutning måste man ha? Du har inga bilder du kan lägga ut? Bildas det kondens under glastaket? Under vårat plasttag droppar det kondens.
 
En fördel (tycker jag) är att om man använder ett tak som är typ mjölkvitt (inte helt genomskinligt) så sprider det ljus i rummet, på ett helt annat sätt än om man har ett genomskinligt tak!
Planerar just för uterummet i nya villan och det lutar nog mot mjölkvitt igen...

Dessutom är ju plastglasen bättre isolerade (om man väljer lite tjockare) än glas och då minskar ju kondensen...
 
En nackdel med plåt är att det låter mycket när det regnar. Det metalliska ljudet hörs dessutom i större utsträckning inne i huset än det mer dova ljudet mot plast.
 
Jag vill ha en pergola efter husets vägg. Denna pergola skall helst bara fortsätta i innervinkeln och vinkla av mot nästa vägg. Hur ska man lägga reglarna i hörnet då? Jag vill att konstruktionen skall vara likadan på pergolan och taket eftersom dom sitter ihop, tror det blir snyggast då. Vilken dimension skall man ha?
Hoppas ni förstår hur jag menar. Kolla denna bild på hur jag har tänkt mig konstruktionen. Om man gör med lutning, kan man lägga tak på denna då? Dom där "dekorpinnarna" som sticker ut vill jag ju ha både på pergoladelen och taket. Hur tror ni det bli?

http://images.google.se/imgres?imgu...w=129&prev=/images?q=pergola&gbv=2&hl=sv&sa=G
 
Oj - många frågor..
Jag har inga problem med kondens och vi har ingen skuggning men har funderat på nån form av segelduk som kan dras för.
Inga bilder tyvärr och huset finns 25 mil bort så det dröjer om jag ska plåta.
Takets konstruktion beror på så många faktorer - var bor du - normalt snötryck på den orten - antal takstolar mm mm.
Föreslår att du googlar på "glastak" och kollar alternativa lösningar och om någon passar just dina behov.
Vårt tak är 2x5 m med en lutning på c:a 25 grader underlaget är limträ i allt virke.
 
Om du ska ha ett tak som släpper in ljus så finns det mycket att fundera på

glas - tungt och inte roligt om det går sönder - dessutom dyrt

plast - pvc - finns som UV skyddat, men blir gult och fult efter kanske 5-10 år - bra och lätt att arbeta med - finns i korrugerad plast eller rena skivor som liknar glas

plast - akryl - finns som UV skyddat, men blir sprickor med åren - kanske 10 år - bra och lätt att arbeta med - finns i korrugerad plast eller rena skivor som liknar glas

plast - polykarbonat (Makrolon longlifie är ett varumärke) - finns som UV skyddat med 10 års garanti - håller sig snyggt kanske 15 år - finns i korrugerad plast , rena skivor som liknar glas eller isolerplast - dyrt

UV skyddat polykarbonat (PC) är att föredra. Beorende på hur mycket pengar du vill lägga....
- PC Korrugerad glasklar 120 kr/kvm
- PC Isolerad plast glasklar, opal eller rök 400kr/kvm
- PC skiva makrolon longlife 850kr/kvm (denna skiva ser ut som glas men är mer hållbar och lättare)


Info i sammanhanget - det är polykarbonat som används som skottsäkra fönster
 
Oj, tusen tack för den omfattande infon lastkaj!
850 kr/kvm var iofs i häftigaste laget, skall kolla upp de andra alternativen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.