Jag har förstått att det är billigare att bygga två plans hus jämfört med en plans hus (att det är plattan som kostar). Är det någon som vet vilka priser det rör sig om. Vi kanske avvaktar en tomt som man får bygga två plans hus. Troligtvis kommer den tomten att stiga med 300.000 kr och då blir det inte billigare i slutändan. Hur många ca kronor rör det sig om? Det är främst Götenehus och Myresjöhus som vi är intresserade av men då bara tittat på en-plans. GOD FORTSÄTTNING :)
 
Snailman
En gjuten platta sägs väl kosta bortåt 2000kr/kvm har jag för mig jag läst här (med arbete och material)
 
Det finns något som heter 1,5 plan, kolla det alternativet också. Bygghöjden på dessa räknas från skärningspunkten yttervägg-tak.
 
L
ett 1,5 planshus är egentligen ett 1-plans hus med inredd vind - dvs man få bygga ett 1,5-plan om detaljplanen endast tillåter 1-planshus, förutsatt att det samtidigt inte finns begränsningar för att inreda vinden eller särskilda begränsningar i taklutningar (vanligast 38 eller 45 grader på 1,5-plan).

Om plattan blir c:a 50-60 kvm större ~100 tkr mer för ett 1-plan jmf 1,5-plan.
Att jämföra med en trapp för c:a 25tkr (och dessutom tar bort en hel del yta), kanske en takkupa för c:a 50-60 tkr, lite dyrare bjälklagskonstruktion och rördragningar till övervåning...
Tror inte att det blir så mycket dyrare att bygga enplanshus om man jämför mot ett 1,5 eller 2-plans med fullt färdig övervåning. (Däremot om amn tar oinredd vind och inte har behöv av den ytan just nu är det ett prisvärt alternativ).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.