Hej
Min snickare anlitade en rörmokare utan gasbehörighet för att installera ny (gul) kran på stadsgasledningen i min lägenhet, samt drog prisolledning ner under bänkskåp och fram till inbyggnadshällen (ej klamrad).

Jag anlitade en montör med behörighet för att göra om själva installationen av gashällen, dvs ansluta med slang och regulator.

Denna montör har nu gjort en anmälan om installation till Fortum, men bara för det arbete han gjort. Han vill inte ta på sig ansvar för kran + ledning, däremot har han gjort en läckagekontroll och säger att allt ser korrekt ut.

Frågan är: Måste kranen och gasledningen besiktigas av Fortum, eller ev dras om av en behörig rörmokare? (innebär så klart mer kostnader + att en del av skåpen och bänkskivan måste demonteras för att komma åt röret)
Jag bara undrar vad som gäller så att jag är helt täckt av försäkring mm om det mot förmodan skulle hända nåt med gasledningen.

För info: Snickaren har ansvarsförsäkring. Han har inte debiterat för sin rörmokares jobb.

Väldigt tacksam för svar.
 
Vet inte hur det är i stockholm, men här måste man göra en föranmälan till gasleverantören innan arbetet påbörjas.
Sen ringer man gasleverantörens besiktningsman när jobbet är klart, så kommer han och provtrycker.

Hade rörmokaren som snickaren tog dit skickat in en sån föranmälan, så hade han fått avslag pga att han ej är behörig.
 
Förvisso en gammal tråd.
Nej i Sthlm räcker det med en efteranmälan på denna typ av jobb, Fortum ser inte på anmälan om gasmontören bara bytt häll eller dragit nytt rör och ventil.
Men klammras ska det göras iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.