Hej!

Har tittat runt i de tidigare inläggen om provtryckning av golvvärmerör...

Räcker det att man provtrycker innan gjutning (för att hinna upptäcka eventuellt läckage) och efteråt (för att se om gjutningen gått bra).

Eller bör man ha golvvärmerören satta under tryck under själva gjutningen? Vad händer om man inte har det?
Anledningen till det är att röris missat att provtrycka en av fördelarna (2 st i huset, 1 st i garaget).

Min tanke var att flytta manometern från garaget (där de gjuter först) till fördelare nummer 2 i huset när det är klara med garaget. Jag har redan kollat att det är tätt, men det hjäper ju inte om rören måste vara tryckasatta under själva gjutningen.
 
Det jag har läst mig till är att värmerören skall vara trycksatta under gjutningen.Låter ju förnuftigt tycker jag.Antagligen utvidgas värmerören lite vid trycksättningen.PEX rör utvidgas på längden när dom blir uppvärmda av varmvatten tex. men jag tror inte dom kan spräcka betongen om det är felaktigt gjutet (ej trycksatt)
 
Har fått för mig att det som många gör är att ha dem fyllda bara för att de inte ska flyta upp i den blöta betongen. Att Pex skulle orka spräcka betong på 15mm låter otroligt.
 
Västerhaninge 17 skrev:
Det jag har läst mig till är att värmerören skall vara trycksatta under gjutningen.Låter ju förnuftigt tycker jag.Antagligen utvidgas värmerören lite vid trycksättningen.PEX rör utvidgas på längden när dom blir uppvärmda av varmvatten tex. men jag tror inte dom kan spräcka betongen om det är felaktigt gjutet (ej trycksatt)
En ännu bättre inputt ,men som jag sa jag tror INTE dom kan spräcka betongen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.