Nu skall det dras igång med garagebygge i vår och på önskelistan står en billyft. Jag har redan bestämmt mig för att det skll bli en saxlyft likt denna: http://www.tooltrade.se/lyftar/saxlyft.html

Nu till den stora frågan. Det finns att köpa en ingjutningssats till denna lyft och då kommer den ligga slätt med plattan i sitt nedre läge. Om man lägger den uppepå plattan så bygger den 10cm.

Det jag är lite orolig för om man gjuter in den är att man får den på fel ställe om man inte tänkt ingenom det hela ordentligt. Att lägga på den efteråt är ju en baggis men då är den ju inte helt ur vägen när den är nere vilket iofs. inte medför så stora problem men det bästa är ju att vara av med den helt.

Sen tänkte jag som så att om man skulle få den på fel ställe så är det ju inte så jäkla avancerat att gjuta igen gropen där man haft lyften och så montera den uppepå i ett senare skede, detta känns ju dock skevt.

Tankar något?
 
Hur stort garage blir det då? Ju större desto svårare med planeringen.
Min lyft skulle jag vilja haft en 1/2 meter längre fram då jag trots i mitt tycke en jätteplanering med massor av ritningar missade att lyftgafflarna satt ocentriskt. Kan skylla på att lyften låg nedpackad , men jag borde insett det på ritningen.
Men släpp tanken på att det måste bli helt igenom perfekt. Alltid är det nåt smått man vill ändra på.

Jag skulle dock satsa på en infälld. Som du skriver, skulle det bli helgalet kan du ju flytta den. Kan ju vara bra om du har lyften att titta på innan du bestämmer sig. Just för att ritningar och verklighet inte alltid går hand i hand:)
 
Garaget blir 7,2m brett och 12,5m djupt invändiga mått. Om man kollar på den skiss jag gjorde lite snabbt så är fyrkanten till vänster en källartrapp. Sedan är det en gångdörr fram och en bak smat en port 3,5-4m fram. Högersidan kommer att ha 4st fönster uppe i takhöjd. Den blå fyrkanten är en golvbrunn och i denna del precis innanför porten kommer vara tvätt/recond. Här kommer det att vara loft ovanpå. Det röda strecket symboliserar halva garaget eller loftets slut. Där innanför kommer det vara öppet i nock med höjd för att lyfta bil.

Nu är ju frågan vart man skulle placera lyften. Mestadels handlar det ju om längdläget kom jag på nu eftersom den måste ha centrum i nocklinjen för att ha maximal lyfthöjd. Men skall man då placera den tidigt för bättre utrymme framför bilen eller skall man placera den så långt in som möjligt? Vad kan man behöva framför bilen när man höjer upp den? 1m?
 
En motorlyft
 
Jeg ville hatt den lengst inn og snudd bilen så motor kommer mot port.
 
ornet: Vad menar du med motorlyft? Det jag skall ha in är en billyft tänkte jag.

Bidda: Nu är jag inte kung på norska men jag antar att du menar att jag skall sätta lyften så långt in som möjligt och sedan se till att backa in bilen över lyften så jag har fronten mot garageporten? eller?
 
En lyft på hjul som du använder att ta motorn ur bilen.
Men på en saxlyft, kan man inte köra på bilen åt vilket håll som helst på den, och i så fall spelar det ju ingen roll.
Då behöver du bara se till att du har utrymme åt väggen så att du kan gå runt bilen samt att du tänker på att bilar har olika längd.
2-2,5 meter från vägg kanske
 
Fråga: Den där saxlyften kostar ju som både skjortan och slipsen. Kan du inte tänka dig en vanlig tvåpelarlyft istället, som du kan köpa för mindre än halva pengen?
 
Svar: JA (....må skrive mere da minimum er 10 bostaver ;-) )
 

Vi är mycket nöjda med denna liften, inköpt på blocket för 8000 kr. Måtten är 1200 x 2200. lyfter 1500 mm och tar 2000 kg.
 
Nytt försök med bilden
 
  • CIMG3172_edited.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Jag ville bara stärka dig i din övertygelse om en dubbel saxlyft. Förutom att det kan vara krångligt om man skall arbeta under tröskeln på bilen så är den helt idealisk i ett mindre garage. Oftast(?) använder man ju inte alls billyften och den är då helt ur vägen, på t ex en en- eller tvåpelarlyft riskerar man att slå i dörrar och liknande. Nedfälld så tar den också extremt låga fordon. En kompis och jag köpte varsin lyft, men ingen nedgjutningslåda då den var orimligt dyr. I stället så snickrade jag gjutformar åt oss båda som i mitt tycke dessutom gjorde att det blev en snyggare installation. Kompisen fällde ner sin i ett befintligt golv så han fick skära upp och sedan gjuta igen, men mitt golv är helt nytt. Tänk på att hydraulslangarna tar rätt mycket plats och inte kan böjas hur tvärt som helst. Kan vara rätt pyssligt att fylla med olja och lufta också.

Jag har också gjutit en "grop" för att ha ett vanligt lyftbord i. Perfekt för MC, gräsklippare och annat.

/Beja123
 
Beja: Det är ju precis det jag är ute efter. Vad var det för lyftar ni köpte? Det fins ju många biliga på blocket men detta är den mest välgjorda jag sett so änå har ett humant pris o man nu kan kalla det för humant. En 2-pelare är ju hur billig som helst. man får ju en fin Stenhöj för 10k.

Nackdelen är ju som sagt att när den inte används så använder den ju garaget lika förbaskat. Saxlyften ingjuten är ju helt borta. Sedan kan man ju lägga på en skiva så har man ju ett lyftbord för gräsklippare, cycklar, MC mm. Lägger man på en större skiva så har man till en bilbana eller ett pingisbord =)

Vidare så skall jag ju ha loft och då kan man ju placera lyften så man kan använda den som hiss. På med grejerna och åk upp så får man lyfta över den sista biten istället för att klättra med grejer på en stege eller i en trappa.

Så vad var det för lyftar ni köpte och är ni nöjda med dom?
 
Mikael_L
Beppo skrev:
...Vidare så skall jag ju ha loft och då kan man ju placera lyften så man kan använda den som hiss. På med grejerna och åk upp så får man lyfta över den sista biten istället för att klättra med grejer på en stege eller i en trappa.
Ja det var ju en cool dubbelfunktion, sånt gillar jag!

Men ska du inte rätt ordentlig takhöjd över lyften då, så bilarna inte blir taksänkta med automatik ...
 
Jodå. Men jag berättade inte riktigt allt. Garaget blir 12,5 meter djupt invändigt och det blir loft över de första 6 metrarna där jag bla skall tvätta bilen osv. Inte på loftet då utan på de första 6 metrarna. De nästkommande 6 metrarna blir öppet i nock och jag får då en takhöjd över lyften på 3,6-3.8m. Men jag kan ju hissa upp grejer på lyften och lyfta upp dom på loftet om allt blir som jag tänkt.

Sedan är jag inne på att ha en normal takstol på slutet av garaget så man kan göra en "hyllkant" där man kan ha kompressor tex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.