Men Vedexen varvar upp fläkten istället så röken sugs ut, och den har som sagt inget spjäll som kan "tjuvdra" ;)
Jag har inga problem med inrykning på min Vedex, om man nu inte öppnar innan det brunnit ut, då kan det ryka in (ut) lite.

Lite OT men måste ändå försvara Vedexen lite.... :) den är inte såå dålig som alla påstår, runda tuber på den så vore den optimal för småförbrukare
 
ajohansson skrev:
Tack. Bra info!
Skall gå tillbaks till mina rörmokare och diskutera vidare

Matss, hur är det med inrykningen på Innovan? Vad har du för pannlösning
På min Kalmarpanna ryker det då inte in i något driftläge!
 
Jag hade satsat på en effecta lambda, grannen ville inte ha massa elektronik, men han är lite avundsjuk på min lambda nu ;)

Ni kanske inte har någon gammal oljetank i huset, men hela min installation gick på 51000kr inkl. moms. Byggde om min gamla oljetank med två kamrörsslingor och egenbyggt expansionskärl, funkar kanon! allt som allt tog det 60h att bygga om tanken, riva ur gamla pannan, installera den nya och dra om en del element och vattenrör. Alla rör tigsvetsade i svart.
Köpte pannan och delarna på Bynor, dom är billigast i Sverige...

Vad gäller inrykning vid andra ilägget så är det minimalt, men det är väldigt sällan man behöver lägga i fler än en gång om man eldar med björk.
När du får en offert på 100kkr, hur många timmars arbete räknar rörmockarna/ klåparna med då?
 
- Matss, Vad har du för anläggning. Dvs, panna acktank mm.

- marmander, en offert ligger på 34h a 400:-. en annan 8h. har inte fått den sista (tredje offerten) specad riktigt som jag ville.
Verkar ju smart att bygga om oljetanken, tyvärr är jag inte så händig el. sugen på att göra det.
 
Jag har den minsta anläggning jag ritat/byggt :) Tyvärr. En modifierad Baxi Solo Plus med Lambdastyrning, 2 m2 vatten i huset och 3 m3 via kulvert i uthuset på gång att anslutas. Onödigt liten panna, men det kanske blir nån rolig panna i uthuset vad det lider... Allt är byggt av begagnat skrot egentligen så pannan är avskriven för länge sen
 
Vad är det man säger....skomakarns barn har dom sämsta skorna ;)
 
ajohansson skrev:
Tack. Bra info!
Skall gå tillbaks till mina rörmokare och diskutera vidare

Matss, hur är det med inrykningen på Innovan? Vad har du för pannlösning
Jag har en innova och den ryker inte in.Kolla bilden så ser du hur röken sugs in i kanalen ovanför eldstaden
http://picasaweb.google.se/725hansson/Panrumsbilder/photo#5020604823075505426
Däremot kan det ryka in genom dragbegränsaren innan man fått upp draget i skorstenen.
 
Men om det hade brunnit för fullt och du öppnat pannan hade det rökt in? Det är i alla fall min erfarenhet. Det är ju inte meningen att man ska göra det, men första veckorna kan det vara svårt att låta bli :)
 
Matss skrev:
Men om det hade brunnit för fullt och du öppnat pannan hade det rökt in? Det är i alla fall min erfarenhet. Det är ju inte meningen att man ska göra det, men första veckorna kan det vara svårt att låta bli :)
Nej då det ryker inte in.Man får öppna luckan lite försiktigt
Det var rätt bra flås på elden när jag tog kortet
 
Jag tycker du skall höra efter vad en plats byggd tank kostar
Vad borde en platsbyggd tank på 2500lit kosta. Någon som köpt något liknande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.