Lite funderingar om torrbetong? Jag ska lägga lecakulor som kapillärbrytande när jag bygger upp mitt nya källargolv och då jag fått rådet att dom ska blandas med lite betong undrar jag om man kan använda den typ av betong som man lägger ut torr i t.ex. ett plinthål och sen vattnar på, om jag läggr lecakulorna löst och sen sprider ut sån betong och sen bara vattnar lite lätt med vattenslangen, skulle det funka?
 
du kör med cementvatten... Dvs säga blaskigt blandad cement för att binda kulorna. Men du leca som kapillär brytande??
 
K
Om du häller sluring på den kapillärbrytande lecafraktionen så förstör du funktionen.
 
vad skulle fördärvas för att jag vattnar på dom? Lecakulor tål väl vatten?
 
K
Sluring är benämningen på ex. cement blandat med vatten till "välling" som en del häller på, för att stabilisera. Att bara hälla vatten på gör inget. Det försvinner ju, men som du skriver ovan så funderar du på att blanda kulorna med betong och då blir betongen kapillärsugande vilket då förstör den kapillärbrytande effekten hos kulorna.
 
trolleberg.
Då jag byggde mitt garage följde jag anvisningarna och använde 8 storsäckar lecakulor som är kapilärbrytande.
Rådet att blanda med cementvatten gäller troligen om du vill bygga upp ett golv för t.ex. ett badrum och där inte behöver ha kapillärbrytande lager.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.