Hej, är det någon som vet nåt om el-installation av en VikingBio i en CTC1100 (-97) ?

Det går ju en signalfas från termostaten på pannan som ska kopplas mot respektive kabel på brännare, en nolla och en jord. Dessutom ska det vara en fast fas till brännaren för att den ska hantera avsvalning och fläkt, varifrån tar man denna fasen? Finns det en plint eller kabel för det i pannan?
 
Knecke skrev:
Hej, är det någon som vet nåt om el-installation av en VikingBio i en CTC1100 (-97) ?

Det går ju en signalfas från termostaten på pannan som ska kopplas mot respektive kabel på brännare, en nolla och en jord. Dessutom ska det vara en fast fas till brännaren för att den ska hantera avsvalning och fläkt, varifrån tar man denna fasen? Finns det en plint eller kabel för det i pannan?
Jag har ingen aning om hur detta ser ut på en CTC1100, men den fasen du pratar om skall enligt lag föregås av ett överhettningsskydd.

Vad det innebär är att den skall ha en egen termostat som är ställd högre än panntermostaten. Det finns ett vettigt syfte med detta för om du tänker dig att t.ex. styrningen i brännaren får frispel och struntar i att panntermostaten säger åt den att det är dags att sluta elda. Då vill man gärna att strömmen bryts till brännaren innan allt vatten i pannan kokat bort och i värsta fall till slut leder till eldsvåda.

På min panna, som är av äldre modell, så sitter panntermostaten på ovansidan av pannan. Under locket på min termostat gömmer sig en extra termostat som är ställd på 90 grader och som ej går att justera såvida man inte skruvar bort locket. Denna termostat är kopplad i serie med den ordinarie panntermostaten.

Vad man då gör är att man drar den "fasta" fasen direkt från överhettningstermostaten.

Men som sagt, hur det ser ut på en CTC1100 vet jag inte, men jag tror att de flesta, om inte alla, oljepannor har ett överhettningskydd i serie med panntermostaten.

Behöver du mer hjälp så rekommenderar jag forumet på www.pellets.info för jag är rätt säker på att det finns folk som kör Viking Bio i CTC1100 där.
 
Hej Krister, jag löste det till slut när jag tog mig en titt på elschemat för pannan. Jag kopplade först in signalfasen via panntermostaten. Och den fasta fasen drog jag från maxtermostaten på pannan, i enlighet med det du skriver.

I går pratade jag dock med värmebaronen som förklarade att i CTC1100-pannorna så fungerar VikingBion bäst när man kör med den separata tempgivaren i ett dykrör. Då kringgår man helt panntermostaten och låter brännaren ta hand om det där, får längre driftstid vilket är klart bättre. Så nu har jag båda faserna via maxtermostaten och ingenting vi "vanliga" panntermostaten.

Fungerar finfint hemma nu och det är varmt och skönt och man kan sova gott med pelletseldningen istället för oljan =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.