Jag har ett heru-75 stående som ska upp på vinden så fort jag bara kommer på hur...

I huset (2 plan) finns sedan tidigare kanalsystem för frånluft (klädkammare, tvättstuga, badrum nedre plan samt badrum övre plan) och tilluft (används fn ej) till tre sovrum på nedre plan samt vardagsrum+sovrum övre plan. 125 mm överallt.

Just nu sitter en frånluftsfläkt på taket som styrs via spiskåpan med tre hastigheter. Tanken är att den får sitta kvar för att hantera imkanalen, medan frånluften förstås kommer att kopplas via Heru:n istället.

Nu till frågorna:

1. Ska jag sätta ett nytt frånluftsdon i köket kopplat till frånluftskanalen och (om möjligt) koppla om takfläkten till att bara vara igång när den behövs (dvs vid matlagning)?

2. Den enda lämpliga placeringen av aggregatet gör att till- respektive frånluft hamnar på två olika kortsidor. Hur löser man detta, är det bara att ta ett flexrör och böja det 180 grader eller finns det någon bättre lösning? Har läst att man ska undvika skarpa böjar.

3. Ljuddämpare, ska man ha aggregat->flexrör->ljuddämpare->reducering till 125 mm, eller ska man gå ner till 125 innan ljuddämparna?
 
Hej,

Jag sitter i samma båt, mekanisk frånluft via imkanalen. Det jag har förstått är att man inte skall leda imkanal till FXT eftersom fett/sot inte går så bra i den, samt att vid brand sprids den ju till hela huset.
Min egen tanke är att dra en ny frånluft kanal till köket, byta hela frånluft systemet till FXT samt då använda bef imkanal och bara dra om den på vinden där den nu går in i frånluft agget.
 
1. Ska jag sätta ett nytt frånluftsdon i köket kopplat till frånluftskanalen och (om möjligt) koppla om takfläkten till att bara vara igång när den behövs (dvs vid matlagning)?

Ja

2. Den enda lämpliga placeringen av aggregatet gör att till- respektive frånluft hamnar på två olika kortsidor. Hur löser man detta, är det bara att ta ett flexrör och böja det 180 grader eller finns det någon bättre lösning? Har läst att man ska undvika skarpa böjar.

Använd vanlig 90 graders böj, flexrör tar mer tryckfall vilket är anledningen till att man ska undvika för många böjar.

3. Ljuddämpare, ska man ha aggregat->flexrör->ljuddämpare->reducering till 125 mm, eller ska man gå ner till 125 innan ljuddämparna?[/QUOTE]

?
 
1. Ska jag sätta ett nytt frånluftsdon i köket kopplat till frånluftskanalen och (om möjligt) koppla om takfläkten till att bara vara igång när den behövs (dvs vid matlagning)?

Bra lösning.

2. Den enda lämpliga placeringen av aggregatet gör att till- respektive frånluft hamnar på två olika kortsidor. Hur löser man detta, är det bara att ta ett flexrör och böja det 180 grader eller finns det någon bättre lösning? Har läst att man ska undvika skarpa böjar.

Som Raukas säger, använd inte flexrör. Om det blir flera 90-böjar så kan det bli svart att rensa i framtiden. Ett alternativ är att sätta ett t-rör med en renslucka i stället för en böj.

3. Ljuddämpare, ska man ha aggregat->flexrör->ljuddämpare->reducering till 125 mm, eller ska man gå ner till 125 innan ljuddämparna?

Billigare och bättre dämpning om du går ner till 125 innan dämparna. Och igen, använd inte flexrör om det inte är HELT nödvändigt.
 
Tack.

Jag har inte kommit så långt, klurar fortfarande på hur jag ska få upp aggregatet på vinden :)

Någon rekommenderade flexrör mellan aggregat och resten av rörsystemet (på till- och frånluft), är det alltså dumt?

Ska man undvika flexrör så långt det är möjligt?
 
jag har flexrör akucomp med dämpning på båda sidorna dvs till från av och ute luft.

fördelen är att det är lätt att justera in så att man passar in mot de vanliga rören - flexrören är ju just flexibla.

jag har även använt flexrör på något ställe där jag gick igenom en garderob där det var knöligt att använda vanliga detaljer - docjk blir det ju sämre vid rensning.
 
En tanke bakom detta med flexrör (eller flexljuddämpare) närmast aggregatet, är att ta bort / minska stomljud / vibrationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.