Hur funkar det igentligen det här med husförsäljare?
Jobbar dom som enskilda företagare och får någon provision på sålda hus eller är dom anställda av husföretagen och får vanlig lön, eller vad?
Vad har dessa försäljare för utbildning igentligen och vad kan man kräva för kunskaper av sin säljare?
 
En som säljer Älvsbyhus här i Umeåtrakten taxerar för en inkomst på 415.000:- enligt Ratsit.se iaf...
 
Säljarna brukar tjäna 5-15% per hus. Det finns en del som tjänar mer. Men ta 10% som ett riktvärde. Säljarna är egna företagare (egna firmor) som jobbar på provision och efter att huset är klart och godkänt så kan de fakturera hustillverkaren som sedan betalar ut provisionen till säljarens företag. Sedan ser de ju naturligtvis till att tjäna en och annan krona vid totalentreprenad oxå dvs de lägger på de pris de får från sina underleverantörer (snickare, rörmokare, elektriker, markarbeten etc).
Jag känner en säljare här i Stockholm som drar in runt 1-1.5 miljoner per år (sålt 8-10 hus per år) av detta så tar han ut 400-450 tusen om året i ren lön och det är ju 33-37,5 tusen i månaden i snitt. Nu har de ju oftast dåligt med inkomster på vintern då de flesta hus blir klara på våren, sommaren och hösten.
Säljarna brukar ha någon form av utbildning från hustillverkarna så att de blir STR-auktoriserad trähussäljare. Vi pratar ingen akademisk utbildning här.
 
Glöm sen inte drygt 30% i arbetsgivaravgifter på vad som tas ut i bruttolön.
 
Man får heller inte glömma den andra sidan av myntet. Säljaren är en mellanhand med ett avtal mot hustillverkaren. När kunden börjar förhandla och klaga på kostnader och annat i ett sent skede med argumentationer som: "Jag har betalt 3,5 miljoner för huset. Då vägrar jag att betala 45000 för en extra grushög." Då glömmer man bort att dessa 45000 är en mycket stor del av säljarens del i affären. Ur kundens synvinkel är det lite i sammanhanget, men för säljaren är det skillnaden mellan vinst och förlust.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.