Jag har tänkt mig ett staket på ena sidan av mitt trädäck. Det skall vara för insynens skull längst upp (vägen utanför ligger högre än däcket, häcken skymmer längre ner så där behövs inte insynsskydd).

Stolparna (90*90 i tryckimpregnerat) är klara, fästade i plintar i marken. De är ca 1800 höga, och sammanlänkade med en överliggare (45*90, tryckimpr) längst upp. Resten är det jag vill ha hjälp med :)

funderar på att använda metall (rostfritt, aluminium...) och att hålla det ganska luftigt och strikt (inga krusiduller tack!). Tar GÄÄÄRNA emot tips, bilder, inspiration, no-no:s... [smiley=dankk2.gif]

* Blir det stekhett med en handledare/överliggare i metall?
* Låter det mycket när det regnar på en liggande rektangulär aluminiumprofil ("låda", typ)?
* Är det så underhållsfritt som jag föreställer mig?
* liggande eller stående "spjälor", spelar det någon roll mer än estetiskt?
* BILDER, BILDER, BILDER!!!!

/Vildmärren
 
Det enda jag kan hjälpa dig med är frågan om aluminium är underhållsfritt och det svaret är JA. Dock tror jag inte att du blir lika glad när jag säger att ren aluminium är underhållsfri först när den är matt grå-vit i färgen och färgar av sig svart på allt som vidrör den.

Aluminium rostar (därav gråfärgen) dock är rosten tunn och tät, dvs när den fått en rostyta så stannar processen. Repas rosten så är det blankt ett tag innan ny rost bildas.
För att komma runt det och få den blanka yta som jag antar du är ute efter så måste ytan lackas, vilket naturligtvis gör att det inte är underhållsfritt längre.

Dock används aluminium till strängprofiler till uterum som inte rostar, men det lär vara någon typ av aluminiumlegering som har den egenskapen.

Sedan finns det inget stål som är rostfritt, bara rostmotståndigt. Med åren bildas ytrost även på "rostfritt"-stål (titta i din besticklåda, men tänk på att detta stål frätbehandlas 2 ggr/vecka i diskmaskinen vilket påskyndar processen). Dock kan du säkert enkelt polera bort ytrosten mha en polertrissa.
 
Jag har då aluminiumrör på min båt på mantåg och pulpit. Inte blir det svart av det. Har du hört talas om eloxering av aluminium??? Eloxerade aluminiumprofiler är det för övrigt på alla mina skjutglaspartier på mitt uterum. Funkar perfekt. Dessutom, ett tips om du köper aluminiumrör. Köp lite 28mm rör och gör gardinstänger av. Alla ändutsmyckningar passar och du får säkert 6-7 stänger till priset av en grov stång i butiken. Lite svart sprayfärg barfa, sedan är frugan nöjd. Om ni nu har behov av gardinstänger...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.