LiMa skrev:
Trots allt så tror jag att det absolut bästa är att slippa med diamantslip för att få en blank yta genom slipning som man slipper att underhålla. Men, hur jag än letade så kunde jag inte hitta någon förutom stora golvslipmaskiner och det blir både dyrt och bökigt.

LiMa
Det finns ju en Makita som kanske skulle fungera:

http://katalog.essve.se/webspeed/ka...t_bid=V70&dokid=wc63672&katnr=2&katsektnr=324

Fast det kanske blir för grov finish med den?
Citerar "För effektiv slipning av formskägg, ojämnheter och kanter".
 
hydrolift skrev:
Det finns ju en Makita som kanske skulle fungera:

[länk]

Fast det kanske blir för grov finish med den?
Citerar "För effektiv slipning av formskägg, ojämnheter och kanter".
Kan helt klart vara värt att testa!
 
Gör ni något för att runda av kanterna? Antingen i gjutformen eller i efterbehandlingen? Gissar att det blir känsligare ju vassare kanten är. Eller?
 
Fjordlund, dra en silikonsträng i formen så får du en lätt rundad kant.
 
Apprentice skrev:
Fjordlund, dra en silikonsträng i formen så får du en lätt rundad kant.
Jag gjorde en liten fasning av en plastspackel så att jag inte fick för mycket rundning. Sedan slipar man ju kanten, först mkt försiktigt och sedan när den "stabiliserat" sig så kan man köra hårdare.
 
Var hittar men detta vattenglas materialet?

Har för övrigt listat ut var rätt såpa säljs (den som nämns i Finjas broschyr), www.essemess.se

Ytan som den är nu på min skiva är för grov så jag kommer nog göra om det, verkar som diamantpapper + vattenglas är det som gäller för att få den blanka ytan jag är ute efter.
 
wireless2000 skrev:
Var hittar men detta vattenglas materialet?

Har för övrigt listat ut var rätt såpa säljs (den som nämns i Finjas broschyr), www.essemess.se

Ytan som den är nu på min skiva är för grov så jag kommer nog göra om det, verkar som diamantpapper + vattenglas är det som gäller för att få den blanka ytan jag är ute efter.
Du kan köpa vattenglas i färgaffären!
 
Nu köpt vattenglas (tack anaitis). Hur applicera? Står inget på och mannen i affären hade inte en susning
 
wireless2000 skrev:
Nu köpt vattenglas (tack anaitis). Hur applicera? Står inget på och mannen i affären hade inte en susning
Pensel, roller eller (om det är en horisontell yta) helt enkelt hälla på och dra ut med en fönsterskrapa.
 
problem...
Jag gör tre skivor.. Gjort två av dom, ön och en passbit.
Nu så gjorde jag den med hål för ho osv.
Armerade och allt det där, dock sprack den på dom tunna ställerna runt hon när vi skulle lyfta upp den...
Tips?
 
alexwidell skrev:
problem...
Jag gör tre skivor.. Gjort två av dom, ön och en passbit.
Nu så gjorde jag den med hål för ho osv.
Armerade och allt det där, dock sprack den på dom tunna ställerna runt hon när vi skulle lyfta upp den...
Tips?
För det första, formen måste ligga direkt på ett helt plant underlag, jag gjöt på källargolvet. När du sedan ska förflytta den så gör det på högkant, pressa skivan i formen med ex vis tvingar eller liknande. När det är så svaga/smala partier är de extremt ömtåliga för rörelser i sida. Så stadga upp den innan flytt...

Lycka till!

/LiMa
 
alexwidell skrev:
problem...
Jag gör tre skivor.. Gjort två av dom, ön och en passbit.
Nu så gjorde jag den med hål för ho osv.
Armerade och allt det där, dock sprack den på dom tunna ställerna runt hon när vi skulle lyfta upp den...
Tips?
Tror också att orsaken är att skivan flexar för mkt.
Jag skulle kunna tänka mig två metoder för att förstärka lokalt vid ursparingen för hon:

1 Lägg in lite mer armering lokalt, diagonalt vid hörnen. Bistål borde funka, annars grov ståltråd.

2 Gör en tilläggsförstäkning efter gjutningen innan du avformar. Ungefär som förtjockningar
runt ursparingen, inte så nära att det stör infästningen av hon. Kan göras med betong eller ngt annat.
Man kan faktiskt gjuta dessa förstärkningar separat och sen limma fast dem med epoxilim.
Den senare metoden har använts för att fästa spant i betongbåtar!
 
Redigerat:
Kolla även hur Finja armerat här:
 
  • Armering-btg-diskbänk.jpg
Hej,
Hade lite rådgivning förbi igår och vi komfram till att prova inoljning först innan jag gör en ny,
Sagt och gjort, sprickorna är så "gott som borta"...
Får leva med lite småskuggor, men det är väll det som är charmen med betong? Annars hade jag kunnat köpa kompaktlaminat :D

ho.jpg
 
Redigerat:
Ser bra ut! Tycker väggen är lite flammig bara men den kanske ska vara sån?!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.