jenfor skrev:
Det finns. Jag har såna... :)
I asp? Köpt var isf?

//Rob
 
Ska bygga en fristående bastu i sommar. 3 x 5 m= 15 m2. Bjälklaget av 45x220 mm. c/c 600. 6 plintar. 3 på varje långsida. Vad tyror Ni om det?
 
akkli skrev:
Ska bygga en fristående bastu i sommar. 3 x 5 m= 15 m2. Bjälklaget av 45x220 mm. c/c 600. 6 plintar. 3 på varje långsida. Vad tyror Ni om det?

Låter som en grymt stor bastu. Hur många bastar samtidigt normalt? 10?
I övrigt så är det samma bjälklagsdimension som mig, fast jag hade cc30 och körde varannan 45x220 och 45x120. Limmade spånskivor för golvvärme uppepå och sedan gips limmat uppepå det och sedan flytspackel och klinker. I badrummet inomhus dock.

//R
 
Robster skrev:
I asp? Köpt var isf?

//Rob

Mina är i Abachi, men jag är rätt säker på att K-rauta hade även Asp i den bredden.

...fast när jag kollade nu såg jag att de bara hade 90 cm bredd i Al, abachi och gran.
 
Jag instämmer, 15 m2 är i min själ en rejäl bastu. I min bastu finns mer än den varma delen. Där finns oxå ett litet tvättrum samt 9 m2 bastukammare med korgmöbler och en eldstad.
 
  • Gilla
Mr.Kallin
  • Laddar…
Robster skrev:
översta laven ska sitta ganska exakt 100 cm över golvet
//Robert
OM BASTULAVENS HÖJD:
Observera att värmen håller sig från aggregatets
ovandel och uppåt.
Bastulavarna ska placeras så högt som
möjligt och aggregatet så lågt som möjligt.
Idealmåttet för översta bastulaven är 100 - 110 cm under tak, över det krävs ett exta stort aggregat.
Med det vill jag säga att översta bastulaven måttsättes från taket och inte från golvet.
 
stenene skrev:
OM BASTULAVENS HÖJD:
Observera att värmen håller sig från aggregatets
ovandel och uppåt.
Bastulavarna ska placeras så högt som
möjligt och aggregatet så lågt som möjligt.
Idealmåttet för översta bastulaven är 100 - 110 cm under tak, över det krävs ett exta stort aggregat.
Med det vill jag säga att översta bastulaven måttsättes från taket och inte från golvet.
Du har självklart rätt.

Mvh Robert
 
Robster skrev:
Du har självklart rätt.

Mvh Robert
Bättre att måttsätta laven från golvet och sedan anpassa takhöjden. Om du mäter från taket och har 2.40 takhöjd så kommer de som sitter på nedersta laven att dingla med benen. Lavarna bör sitta ungefär på 50 resp. 100 cm vilket innebär att takhöjden bör justeras till ca 210 cm.
 
  • Gilla
Hezzler
  • Laddar…
jenfor skrev:
Bättre att måttsätta laven från golvet och sedan anpassa takhöjden. Om du mäter från taket och har 2.40 takhöjd så kommer de som sitter på nedersta laven att dingla med benen. Lavarna bör sitta ungefär på 50 resp. 100 cm vilket innebär att takhöjden bör justeras till ca 210 cm.
Tanken är bra, men då försvinner ett större antal aggregat från alternativlistan och därför är det bättre att utgå från taket och istället göra en liten pall för nedre laven att vila fötterna på. Har funderat på att göra infällbara som sitter fast i undre laven och som sedan fälls ut vid behov. Blir skitsnyggt, men samtidigt så bastar jag själv alltid på översta laven så det känns lite som att jag uppfinner något bara för att ha något kul att bygga.

//Rob
 
  • Gilla
Dlp och 1 till
  • Laddar…
Om du sätter dem på 50 resp. 100 så har du 116 cm kvar till tak. Om rekommendationen är 110 cm så bör inte de sista 6 centimetrarna göra att du behöver utesluta några aggregat. Jag har 220 i takhöjd och därmed 120 cm till tak. Visst hade jag kunnat sänka taket 5 cm till, men så lågt som 100 cm från tak hade i alla fall inte jag velat ha. Men du ska såklart välja en lösning som du gillar. Vi andra ska ju sannolikt inte basta där...
 
jenfor skrev:
Om du sätter dem på 50 resp. 100 så har du 116 cm kvar till tak. Om rekommendationen är 110 cm så bör inte de sista 6 centimetrarna göra att du behöver utesluta några aggregat. Jag har 220 i takhöjd och därmed 120 cm till tak. Visst hade jag kunnat sänka taket 5 cm till, men så lågt som 100 cm från tak hade i alla fall inte jag velat ha. Men du ska såklart välja en lösning som du gillar. Vi andra ska ju sannolikt inte basta där...

Jag kommer att sätta understa laven på ca 55 cm höjd. Den övre på exakt 100 cm och då har jag perfekt ställning för benen på översta laven. Personligen klarar jag mig med 210 cm i takhöjd med det aggregat som jag ska använda, men då har jag en lite mindre bastu också. De sista 4 centimetrarna kan kännas fjantigt, men gör du inte rätt så gäller inte försäkringen så valet är egentligen enkelt tycker jag.

Och du har rätt. Det är bara 4 medlemmar på byggahus.se förutom mig som kommer att basta här. =)

//R
 
Jag förstår inte. Vad har lavhöjden med försäkringen att göra?
 
jenfor skrev:
Jag förstår inte. Vad har lavhöjden med försäkringen att göra?
Inte lavhöjden. TAKhöjden. För att det inte ska vara för hög brandrisk pga aggregatet så är det en minhöjd i bastun som krävs. Underskrids den så gäller inte försäkringen om något händer.

//Rob
 
Robster skrev:
Inte lavhöjden. TAKhöjden. För att det inte ska vara för hög brandrisk pga aggregatet så är det en minhöjd i bastun som krävs. Underskrids den så gäller inte försäkringen om något händer.

//Rob
Ja, det förstår jag. Men handlade inte diskussionen om huruvida man skulle måttsätta lavarna från taket eller golvet? Ditt tak sitter ju redan på 216 cm. Vad jag menar är INTE att man ska sänka taket ytterligare bara för att man måttsätter från golvet. Jag menar att ett par centimeters extra utrymme över huvudet inte spelar någon roll för valet av bastuaggregat. Har man t ex 2,40 i takhöjd bör man sänka den. Att sänka till 2 meter som vissa verkar göra tycker jag är idiotiskt. Lagom är 2.10-2.20.

Tycker för övrigt det är kul när folk jagar centimetrar i bastun för att spara energi, samtidigt som man har 4 meters takhöjd i vardagsrummet... :)
 
  • Gilla
Niklas Rosenlund
  • Laddar…
jenfor skrev:
Tycker för övrigt det är kul när folk jagar centimetrar i bastun för att spara energi, samtidigt som man har 4 meters takhöjd i vardagsrummet... :)
Den där sista decimetern har inget med energi att göra. Det kan vara fråga om varm eller kall bastu!
Den som bastat mycket och testat olika höjder förstår vad som menas.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.