It-snubben: Skillnaden är att tidigare ägaren har gjort en ordentlig tabbe som inte är lättåtgärdad. Jag vill påstå att jag har "allmän kännedom" om el och vad jag vet gör det att jag FÅR byta strömställare och el-uttag (har för mig att jag INTE får byta just dimmer av någon anledning). Tidigare ägaren gjorde en tabbe som man inte skulle ha gjort om man tänkt till INNAN.

Snickarboden: Vad menar du med att jag ska låta den gamla trafon ligga kvar? Ska jag ändå välja en annan dimmer, eller helt enkelt (?!?) dra ny matning till en ny trafo (skulle jag inte göra själv i så fall)? Köpa ny trafo och dra ny matning är ingen kostnad i sig, men problem är att vp-röret som matningen mynnar ut igenom kommer ut mellan det gamla innertaket och det nya. Detta gör ju att jag inte kommer åt det. Det ska mycket till ifall jag skulle lyckas hitta fram med en draglina till ett av hålen där en spott sitter för att sedan kunna koppla.

/Johan
 
Du skriver att det är fel typ av trafo till den dimmern, men man kan ju lika gärna vända på det och säga att det är fel typ av dimmer till den trafon. Om du har monterat den dimmer du länkar till förstår jag att det blir problem.. Det är en biapparat som ska användas tillsammans med en "huvuddimmer" för att man ska kunna dimmra på två ställen.
 
Serien du valt (Senso) har dimmers för alla typer av laster så skaffa rätt grejor så finns det inget problem. Vet du inte vad du ska ha så låt en elektriker göra jobbet. Problem får du först om trafon går sönder. Placeringen av trafon är olyckligt vald men inget dolt fel .
 
Skulle du ha den kännedomen du själv verkar tycka att du har så hade dimmern inte varit ett problem.

Som sagt skaffa fram rätt dimmer, det finns med största säkerhet i senso design.
 
Det skulle jag kunna göra om det fanns...

Den vanliga dimmern finns för en annan typ av trafo, men kombidimmern som även har en strömställarfunktion finns inte för den typen av trafo som sitter under innertaket...

/Johan
 
Vad är det för trafo?
 
Det är ju just det som är problemet.

Tidigare ägaren till huset har skruvat fast trafon i det gamla innertaket och sedan satt det nya innertaket ca 8 cm längre ner.

Jag har lyckats lokalisera ena trafon genom att stoppa upp mobiltelefonen i ett hål där en spott ska sitta och ta ett foto.

Men på foto kan man inte urskilja någon text eller liknande. Har ingen aning om vad det är för trafo...

Jag kan beskriva vad som händer i alla fall. Jag kopplar in dimmern som man ska och när jag trycker på dimmerknappen som "flammar" spottarna till. De fortsätter att "flamma" tills jag släpper knappen, Jag får dem alltså inte att lysa konstant.

/Johan
 
De flesta transformatorer idag är "elektroniska", den dimemr du valt står det ju är avsedd för glödljus och konventionella transformatorer, dvs inte för elektroniska.
 
Problemet är just att "kombidimmern" inte klarar av elektroniska transformatorer... Vill därför byta, men det kan jag inte eftersom tidigare ägaren har gjort en felaktig el-installation.
 
Ditt problem kan lösas med dimmax eller liknande dosdimmer som klarar elektronisk trafo.

Senso finns väl som kronbrytare, och med plats för impulsfjäder?

Inga problem alls!
 
Installationen var väl inte "felaktig" innan du ville ändra på den, och då är det väl ditt ingrepp som gör att den blir "felaktigt"
 
Den var felaktig när den gjordes.

Trafon skruvades fast i det befintilga innertaket för att sedan kunna mata spottar i det nya innertaket. Detta gör att man har byggt in en kopplingsdosa, och det får man inte göra!

Hade man lagt trafon lös på det nya innertaket så hade det varit helt ok, för då kan du komma åt kopplingsdosan.

/Johan
 
Har börjat titta på att sätta in en dimmer i botten på dosan, visste inte att det fanns förens svärfarsan nämnde det igår. Lutar åt den lösningen...

/Johan
 
För att på ett enkelt sätt lösa åtkomligheten av trafon kan du sätta tex. en hilalucka i taket och trafon är åtkomlig, så nått större problem är det inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.