Många känner till våra vedermödor sen tidigare då vi valt att bygga två hus på totalentreprenad med LB-Hus som vi har skrivit om här på forumet.

Nu, ca 2½ år efter att entreprenaderna skulle ha varit färdigställda, håller vi fortfarande på och diskuterar med LB-Hus då vi ännu ej har erhållit bygglov och sitter med två svartbyggen. Och snart skall LB-Hus komma hit för att installera brandskydd mellan våra fastigheter och riva ned en stor del utvändiga byggnadsdelar som strider mot gällande detaljplan och bygglov!

En av anledningarna till att vi köpte de bägge husen av just LB-Hus var, förutom äkta totalentreprenad, att företaget var certifierade av Statens Forsknings- och Provningsinstitut (SP) och hade en helt igenom kvalitetssäkrad process vilken ledde till så kallad P-märkning av husen efter färdigställande. Redan i försäljningsskedet diskuterade vi detta med LB-Hus säljare som sade att det ingick och att det var en del av LB-Hus samlade erbjudande om totalentreprenad för alla hus i klassen Optimal Living. Vår besiktningsman tog upp avsaknaden av P-märkning i slutbesiktningen och vi har bett LB-Hus om att ombesörja märkningen upprepade gånger utan åtgärd från deras sida.

I fredags den 21 april fick vi då slutligen höra från LB-Hus advokat att någon P-märkning minsann inte hade ingått i just våra bägge köp. Förutom att man blir heligt förbannad så undrar man ju hur en advokat kan använda sig av tillgängliga uppgifter så obetänksamt som gjordes. Ta själv en titt på LB-Hus hemsida under följande flik så får ni se vad jag anser om deras förföriska erbjudande kring "optimal trygghet";

http://www.lbhus.se/Templates/LBHUS_OptimalLiving.asp?Page_ID=669

Redan i augusti 2003 diskuterade vi totalentreprenad med P-märkning och redan då hade LB-Hus detta med i sin generella marknadsföring och erbjudanden. Vi genomförde köpen av bägge våra småhus under fast förvissning om att vi skulle få P-märkta hus av god kvalitet. Resten är svensk bygghistoria som ni forumläsare säkert känner till.

Som sagt, att hålla ord och ingångna avtal, om än muntliga, är inte någon paradgren hos LB-Hus när de agerar på detta vis. Att sen flera år efteråt hänvisa till att "ord står mot ord" är knappast värdigt en av landets största småhusbyggare. Förhoppningsvis var det ett misstag av advokaten som entreprenören inte ställer sig bakom när de väl funderat igenom vad det innebär. Vem vågar annars lita på vad ett byggföretag säger?

För alla er som tänker bygga med LB-Hus så uppmanar jag att ni tillser så att P-märkning skrivs in direkt i era avtal om totalentreprenad så att ni inte blir lika överraskade som oss.

Lita aldrig på en entreprenörs ord och än mindre på deras skriftligt framställda erbjudanden och marknadsföringsmaterial. Allt kan förnekas i ett senare läge och då har du inget annat val än att genomdriva en rättslig process. Det är således en dyrköpt läxa för oss. Vi bedömer att ett P-märke har ett mycket stort värde för en husägare den dagen fastigheten skall säljas.

Örnen  :'( - blåst igen, men varnar gärna andra!
 
Har läst er historia ett antal gånger, och måste baklaga att ni haft sån otur. Dock så undrar jag, hade ni en oberoende KA som ni själva valt? Var denne med under hela bygget och såg till att allt gjordes rätt? Betalade ni innan varje moment var godkänt?
Om ni fick göra något annorlunda under er byggprocess vad skulle det ha varit? Bortsett från att byta leverantör.
Vilka tips vill ni ge andra som bygger? Vad ska man tänka på innan/ under byggprocessen?


 
Dessvärre har detsamma inträffat med vårt fuskbygge. Också LB-Hus. Vad värre är! SP vill inte befatta sig med ärendet eftersom LBHus säger att det inte ska P-märkas. Detta trots att jag faxat in en kopia på vårt avtal där det uttryckligen står att huset SKA P-märkas.

På adressen här http://www.sp.se/cert/cert_prod/def...=CertProd&markn=Godk&prodomr=Sm%E5hus
kan ni läsa om SP's regler och också kontakta den ansvarige. Om det räcker med att den certifierade bara behöver säga till SP att just i detta fallet ska inte P-märkningen gälla... Vad är då P-märkningen värd!?
 
Bra att man fick reda på detta. Ytterligare en husleverantör som man kan sålla bort i sitt letande efter hus.
 
peterman skrev:
Bra att man fick reda på detta. Ytterligare en husleverantör som man kan sålla bort i sitt letande efter hus.
peterman:
Om du läser runt lite på detta forum så kommer du att inse att det finns problem med ALLA husfirmor. Jag skulle råda dig till att kolla runt med de som byggt nyligen där du bor för att få en bättre uppfattning om de olika husfirmorna.

PS Vi bygger med LB-Hus och är mycket nöjda så här långt DS
 
MG68 skrev:
[quote author=peterman link=1145947374/0#3 date=1145973078]Bra att man fick reda på detta. Ytterligare en husleverantör som man kan sålla bort i sitt letande efter hus.
peterman:
Om du läser runt lite på detta forum så kommer du att inse att det finns problem med ALLA husfirmor. Jag skulle råda dig till att kolla runt med de som byggt nyligen där du bor för att få en bättre uppfattning om de olika husfirmorna.

PS Vi bygger med LB-Hus och är mycket nöjda så här långt DS[/quote]


Förstår det. Frågan är om man kan lita på någon husbyggare/husfirma fullt ut? Om man ska bygga hus, vill man ju försöka plocka bort de som verkar vara rötägg, men det verkar vara ett vågspel det här med att bygga hus. Iallafall när man läser en del inlägg i detta forum. Samtidigt är det glädjade att det finns så många som är nöjda med sina nya hus och de som byggt dem.
 
Det här ett solklart fall där LB-Hus har helt fel.
I detta fall gäller marknadsföringslagen.
PÅ LB-hus hemsida framgår att de har P-Märkta Hus
och då skall de då stå för att samtliga deras hus är det.
Detta regleras också i SP reglerna för P-märkning.

jag hade samma problem med LB-hus då deras UE inte skickat in kontrollprogram-
Jag höll betalningen till jag hade P-märkningen.
( Sen är det ju inte vatten värd då LB-Hus inte lever upp till SP krav.
Det är skamligt av SP att inte göra något då de måste vara medvetna om LB-Hus fusk.

 
Inte utan att man glir lite nervös. Vi som precis börjat titta på LB-hus. Fast det värsta av allt... vet inte ens vad p-märkning innebär..
 
Vi är ju på g o börja bygga nu till sommaren med LB, och jag har bett dem att uttryckligen skirva in i kontraktet att huset ska p-märkas. Bara för säkerhets skull lixom, det skadar ju i alla fall inte.
 
Konstigt ändå, att kritiken mot LB-HUS lämnas obesvarad. Saknar bolaget även en ansvarig VD??
Man kan även undra hur personalen vid fabriken i Bromölla upplever den återkommande kritiken mot bolagets bygg och försäljningsmetoder.
 
Jodå, även LB-Hus har en VD. Men han är inte särskilt intresserad av företagets väl och ve och absolut inte av nöjda kunder, om vi skall döma av våra egna två hus och erfarenheterna därifrån.

Det är mycket bekvämare att anlita en advokat för att ta hand om sina dåliga kundrelationer, tycks vara den gängse doktrinen inom LB-Hus.

Delar av personalen skäms för det inträffade hos oss m fl. En av killarna som var med och byggde våra båda hus bad tidigt att bli förflyttad från arbetsplatsen och har i efterhand kommit och visat oss sin sympati. Några av killarna som byggde om våra hus invändigt kände sig deprimerade över att behöva gå och rätta till månadsvis i efterhand och efter sina kollegor. Men just nu går det så bra och så fort i byggsvängen att man inte hinner säkra sig om vare sig personalens kompetens eller fungerande byggprocesser. Det är viktigare att sälja nytt än att ta hand om sina befintliga kunder. De sistnämnda skall ju ändå, förmodligen, aldrig mer köpa ett nytt hus i sina liv!

Ta det försiktigt!

Örnen  :cool:- har gjort många negativa erfarenheter av LB-Hus
 
jessicaodanne skrev:
Har läst er historia ett antal gånger, och måste baklaga att ni haft sån otur. Dock så undrar jag, hade ni en oberoende KA som ni själva valt? Var denne med under hela bygget och såg till att allt gjordes rätt? Betalade ni innan varje moment var godkänt?
Om ni fick göra något annorlunda under er byggprocess vad skulle det ha varit? Bortsett från att byta leverantör.
Vilka tips vill ni ge andra som bygger? Vad ska man tänka på innan/ under byggprocessen?
Skulle va väldigt intressant om du (örnen) ville svara på ovanstående frågor. Man blir ju lite orolig när man hör så mycket negativt om en husleverantör så alla tips är ju välkomna.
 
Örnen det är en suverän konsumentupplysning du håller på med. Skulle aldrig bygga med ett företag som beter sig på detta sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.