P
Beställde en FSN 140 + adaptern till PKS 54 hos K-Rauta. Blev totalt 995:- men sedan har jag en kupong på 20% från Villaägarna så det får väl anses som ok pris. Hade inte lönat sig att köpa från Tyskland i alla fall.
 
P
Har idag fortfarande inte fått min skena :( skenan kom visst igår men ingen adapter.
 
Du får lämna rapport när du provat det lite, jag e lite sugen på en bosh oxo om den e bra, en Festo är så dyr när man inte jobbar fulltid eller väldigt mycket med verktygen :)
 
P
Hämtade den idag så ikväll blir det kanske lite högtalarbyggande om det blir någon tid&ork över.
Återkommer när jag har provkört.
 
P
Har inte hunnit prova den ännu men den verkar gedigen och stadig.
 
  • skena1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skena2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • baksida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni som har flera skenor vilka längder har ni, 70cm tillsammans med 140cm ?
skall skaffa mig två skenor men funderar på att ta två 140 cm för att det skall räcka till hela skivor.

Vad har ni för synpunkter på vilka längder man skall välja om man skall skaffa sig två?

/Dan
 
Ekberg skrev:
Ni som har flera skenor vilka längder har ni, 70cm tillsammans med 140cm ?
skall skaffa mig två skenor men funderar på att ta två 140 cm för att det skall räcka till hela skivor.

Vad har ni för synpunkter på vilka längder man skall välja om man skall skaffa sig två?

/Dan
Jag kör med festool, men jag gissar är tänket är detsamma.

Grundregel (som jag själv missade när jag köpte mina skenor): Köp inte skenor av samma längd! Det gör att du bara har nytta en den ena när du gör riktigt långa snitt, det är mkt bättre att ha 2 olika längder, tex 0,8+1,4+1,9 eller så.

Tänk också på att skenorna kräver lite plats före och efter skivan, de måste alltså sticka ut över kanten.

07+1,4 är för kort, precis som du säger, det är ju trevligt att kunna klyva en skiva på längden utan att behöva flytta skenan.

//Daniel
 
Daniel_N skrev:
Grundregel (som jag själv missade när jag köpte mina skenor): Köp inte skenor av samma längd!

07+1,4 är för kort, precis som du säger, det är ju trevligt att kunna klyva en skiva på längden utan att behöva flytta skenan.

//Daniel
Vad jag vet så har Bosch bara två längder 70 och 140 cm.
Så då får det väll ändå bli två stycken 140 skenor antar jag.

/Dan
 
P
K-Rauta har extrapris på dessa nu. 745:- resp 495:- för 140/70 cm.
 
:)
En till 140 skena skulle sitta fint....
 
P
Jaha då var den provkörd. Lite svårt att måtta in var den ska ligga för att snittet ska hamna rätt men det är nog mera en vanesak. En lite irriterande sak var att med adaptern på min gröna Bosch helt inskjuten i bottenplattan så tog klingan 1mm av splitterskyddet inte hela världen men....
Nu ska jag gå ner i garaget och såga lite mera mdf :)
 
Vad kostade adaptern? jag ska köpa såg också så kanske likabra o satsa på en blå modell så den passar direkt. En GKS 55 eller så.
 
Magnus Olsson skrev:
Vad kostade adaptern? jag ska köpa såg också så kanske likabra o satsa på en blå modell så den passar direkt. En GKS 55 eller så.
Skulle tro att adaptern kostar runt 2-300 kronor

Jag skulle INTE använda detta, skulle satsa på en ny såg med skena. Du får aldrig det lika stablilt eller på samma plats.

Har även tolkat det som om adaptern är helt inskjuten, tar den i, men jag kan ha fel.

Jag lämnade tillbaka mina skenor och satsar på ny såg istället för adapter.
Tills vidare tänkte jag köra ekonomivarianten, två bitar plywood (en bred som täcker "bordet på sågen och den smalare biten) limma och skruva ihop dessa, köra igenom och "ställa in" min styrlist
och kipp tjilli vipp en fungerande styrlist för 50 spänn....:D
 
Peter_K skrev:
En lite irriterande sak var att med adaptern på min gröna Bosch helt inskjuten i bottenplattan så tog klingan 1mm av splitterskyddet inte hela världen men....
Menar du att den sågade bort lite av gummilisten? Är det inte meningen att den ska göra det första gången då?
 
P
Jo så var det visst. Följde dock inte med någon instruktion där det stod något om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.