Det går alltid att hitta samma produkt på olika ställen och till olika priser, men frågan är vad löpmeterpriset på FK blir om elektrikern ska åka runt och jaga priser, eller om han ska åka till Biltema och köpa en del och sedan göra en resa till elgrossisten för att komplettera med resten...? Tiden är hur man än vänder på det den dyraste posten på fakturan.

Om elektrikern handlar hos t.ex. Ahlsell och har supermånga procent i rabatt så debiterar han givetvis efter prislistan. Och det gör han rätt i. Även om det så skulle innebära 1600% påslag.
Rabatterna får han inte tack vare den enskilda kunden, utan för att han väljer att samla sina inköp på ett och samma ställe, och därmed är rabatten hans och inte kundens.
Om han sedan väljer att ge rabatt på material för att kunna lämna bättre priser så är det upp till honom.
 
ACME skrev:
Det går alltid att hitta samma produkt på olika ställen och till olika priser, men frågan är vad löpmeterpriset på FK blir om elektrikern ska åka runt och jaga priser, eller om han ska åka till Biltema och köpa en del och sedan göra en resa till elgrossisten för att komplettera med resten...? Tiden är hur man än vänder på det den dyraste posten på fakturan.

Om elektrikern handlar hos t.ex. Ahlsell och har supermånga procent i rabatt så debiterar han givetvis efter prislistan. Och det gör han rätt i. Även om det så skulle innebära 1600% påslag.
Rabatterna får han inte tack vare den enskilda kunden, utan för att han väljer att samla sina inköp på ett och samma ställe, och därmed är rabatten hans och inte kundens.
Om han sedan väljer att ge rabatt på material för att kunna lämna bättre priser så är det upp till honom.
Jo det kan du ha rätt i, men vad blir då elektrikerns slutliga timpeng? Och varför skall denna yrkesgrupp ha så mycket mer i timpeng än andra? som t ex fönsterputsaren, sotarn, trädgårdsarbetaren, sophämtaren m fl.
 
Av samma anledning som varför hundarna slickar sig i r*ven..............för att dom kan!
den dagen det blir arma tider får dom kanske skänka hela rabatten till kunden.
Kallas utbud och efterfrågan, en av dom elimentäraste grundbultarna i marknadsekonomi och såååå enkelt att förstå.
 
OJ oj, en het potatis som jag kokade vidare på tydligen... Jag har väl fått mina svar så jag lämnar frågan, men ni är självklart välkomna att fortsätta "diskutera" denna tråd.

Jag söker vidare efter mer fakta för vårt lilla stugbygge!

väl mött.
 
Här har ni ett verkligt exempel. Material/jobb rör sig om ett badrum på 3,5kvm.
Helt sjukt dyrt enligt mig.

2pt klammor tc 368:-
13m slang 20 130:-
13m ekkk 5*2,5 312:-
Skarvdon ep 16 20:-
7st apparatdosor 70:-
100m slang 16 738:-
5st kopplingsdosor 228:-
500m fk 1,5 2300:-
8st downlights 2952:-
1st trafo 244:-
1st trafo 244:-
1st handdukstork 2100:-
2st kombidimmer 2200:-
2st uttag 284:-
4st doslock 44:-
1st kombiram 46:-
1st hålsåg för downlights 200:-
1st värmeslinga 3100:-
1st fästband 286:-
1st anslagsram 36:-
3st säkring 16A 318:-
10st säkring 10A 1060:-
1st strömskena 180:-

Arbetstid 32 inkl servicebil 15000:-

Mervärdesskatt 8115:-

Totalt: 40575:-


Återkom gärna med exempel på vad ni fått betala för liknande material/arbete.

//Johan
 
Det där måste väl vara ngt. mer än ett badrum? När jag läste 500m Fk så började jag fundera på om de dragit en lång FK tråd som golvvärmeslinga...

Men 10 säkringsgrupper har du väl (förhoppningavis) inte i ett badrum?

Annars är det ju intressant läsning, vissa av priserna är ju helt OK (= mindre än 100% över vad man kan köpa själv för). Ex doslocken är ju direkt billiga, apparatdosorna är väl inte heller så mycket att orda om.
 
Mikael_L
Det var kanske en hundrametersrulle vardera av brun, blå, g/g, vit och svart. Fast hela rullarna gick inte åt... ;)
 
Snailman
Undrar var han monterade hålsågen nånstans, eller är det slitage på denna? annars borde den väl vara kvarlämnad hos kunden om denne betalat verktyget, men man undrar ju varför han inte har verktygen i servicebilen redan? Tur du inte var första kunden, servicebilen var nog inte så billig:rolleyes:
 
Ja, man kan ju reagera över kablarna och slangen, både vad gäller priset och mängden. Vad är det för slang för 7,38 kr/m de har använt? Flexrör, som kostar 2,60 på Biltema? Och hur har de lyckats knöla in 100 meter på dina 3,5m². Och då har de redan tryckt in 13 meter 20mm. 500 meter FK á 4,60 (1,39 på Biltema) är ju rena skojeriet.
Tydligen tar de betalt per öppnad förpackning. Säkringarna är ju också en bluff.

Vilka pengar det blir på det här skojeriet med kablar. Det kan ju rimligen inte gått åt mer än 50m FK och 10 m slang. Men de säljer det för fyrdubbla priset och 10-dubblar mängden. Sen kan de skörta upp nästa kund genom att sälja de här rullarna igen, och igen och igen...

Eller så hamnar de på Tradera. Gå in där och kolla på hur många rullar FK där det är taget 10 meter som säljs, eller förpackningar med komponenter där man tagit 2 av 20.
 
Lankan skrev:
Här har ni ett verkligt exempel. Material/jobb rör sig om ett badrum på 3,5kvm.
Helt sjukt dyrt enligt mig.
Det här är så skrattretande så det inte är sant.
Jag har varit inne i detta lilla badrum och höll på att trilla av pinn när jag hörde vad elektrikern tagit för jobbet.

Lankans eljobb kostade mer än hela mitt 6 m2 badrum inkl stambyte, porslin, vattenburen handdukstork å golvvärme, mm. (givetvis inga hantskojare anlitade)

Det är väl en sak att elektrikern debiterade 32 timmar / 15000 för detta jobb, men att bli blåst på materialet är jävligt irriterande.

Mvh
 
Har du 4st tändningar i det här badrummet??? , 2st kombidimmer?
 
A
ACME skrev:
Om elektrikern handlar hos t.ex. Ahlsell och har supermånga procent i rabatt så debiterar han givetvis efter prislistan. Och det gör han rätt i. Även om det så skulle innebära 1600% påslag.
Rabatterna får han inte tack vare den enskilda kunden, utan för att han väljer att samla sina inköp på ett och samma ställe, och därmed är rabatten hans och inte kundens.
Lyfter tråden för detta kunde jag inte låta vara oemotsagt. Att han får rabatten bara för att han samlar inköpen på samma ställe är inte sant. Så fort man får konto hos en grossist får man genast två olika prislistor hemsickade i brevlådan. Den ena med priset man faktiskt betalar, den andra som man förväntas visa kunderna för att kunna skinna de på pengar. Det handlar inte alls om att samla sina inköp på ett och samma ställe, rabatten får man direkt när man får konto, innan man ens handlat sin första skruv hos grossisten. Detta är ett vedertaget system som bara handlar bara om att blåsa slutkunden på pengar, ingenting annat.
 
Och vart väljer han att handla sina saker framöver, hos grossisten med de fina rabatterna eller där han inte får någon rabatt?
Poängen är att han är en återkommande kund som kan handla för xxxtusen per år, till skillnad från tant Nilsson som köper ett paket säkringar och två dosor vart 12:e år. Därav två prislistor -Volymer pressar priser.
Sen är det ju upp till var och en om man vill tjäna pengarna som rabatten ger, eller om man vill använda den som konkurrensmedel.

Många handlare har också lämnat det gamla rabattsystemet och gått över till årsbonus istället, just för att binda upp sina kunder.
 
Mikael_L
ACME skrev:
...Många handlare har också lämnat det gamla rabattsystemet och gått över till årsbonus istället, just för att binda upp sina kunder.
Ger även den lilla men viktiga fördelen att då kan elektrikern visa inköpsfakturorna för sin kund, om kunden tycker priserna inte är de förväntade, trots utlovade rabatter.
Fiffigt att det ännu lägre priset dimper ner som en årsbonus senare i December istället.

OBS. jag vet inte om det är så det går till, men det känns rimligt att misstänka att det kan praktiseras på detta vis av en del skojare.
 
A
ACME skrev:
Och vart väljer han att handla sina saker framöver, hos grossisten med de fina rabatterna eller där han inte får någon rabatt?
Poängen är att han är en återkommande kund som kan handla för xxxtusen per år, till skillnad från tant Nilsson som köper ett paket säkringar och två dosor vart 12:e år. Därav två prislistor -Volymer pressar priser.
Sen är det ju upp till var och en om man vill tjäna pengarna som rabatten ger, eller om man vill använda den som konkurrensmedel.
Jag skulle inte ha invändningar mot det här systemet om det inte var så att kundprislistan ligger så mycket, mycket högre än normalpris hos t.ex. byggvaruhus eller nätbutiker. Om kunden fick betala ungefär normalpris och sen fick hantverkaren sin rabatt för att han är storkund så skulle jag inte ha problem med det.

Grossisten köper prylarna mycket, mycket billigt av tillverkaren. Elektrikern köper prylarna mycket billigt av grossisten, då borde slutkunden kunna köpa prylarna billigt eller åtminstone till normalpris av elektrikern och inte som nu, så grisdyrt och så högt över byggvaruhusens nivåer att det är ocker vi pratar om i sista ledet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.